Op social media komen geregeld gesponsorde berichten voorbij van de Inspectie SZW, de voormalige Arbeidsinspectie, die mensen aansporen om werkgevers die zich niet aan de coronamaatregelen houden aan te geven. Mensen blijken daar massaal gehoor aan te geven.
Staatssecretaris Bas van ’t Wout van Sociale Zaken en Werkgelegenheid schreef vorige maand namelijk in een brief aan de Tweede Kamer dat het aantal meldingen bij de inspectie dit jaar tot dusver bijna dubbel zo hoog is als vorig jaar. De stijging komt vooral door veel meldingen over coronaregels die op het werk niet zouden worden nageleefd.
Tot en met 8 november waren er in totaal 12.599 meldingen binnengekomen. Dat is 92 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarvan hebben er 5874 betrekking op corona. In veel gevallen gaat het om het onvoldoende afstand houden. De dienst heeft bij meer dan 1700 werkgevers ingegrepen.
Deze oproep van de inspectie is er één uit 1940!
De oproep om werkgevers die zich niet aan de coronaregels houden te rapporteren, doet veel mensen terugdenken aan de oorlog. “Deze oproep is er één uit 1940! NSB’ers zullen hier met vol enthousiasme gehoor aan geven,” schrijft T. Schuurbiers.
René Stekelenburg heeft een nieuwe naam bedacht voor de dienst: Inspectie NSB. “Genoeg is genoeg.”
Gezondheidswetenschapper Yvonne Simons heeft de oproep herschreven. De oorspronkelijke tekst: “Lapt jouw werkgever de coronaregels aan zijn laars? En kom je er samen niet uit? Meld het bij de Inspectie SZW.” Hier had volgens haar moeten staan: “Behoort jouw werkgever tot de geïnformeerde mensen die weten dat de meeste maatregelen wetenschappelijk niet bewezen zijn en blijf je angstig? Bel de hulplijn.”
NSB!!!!!!! https://t.co/1KjxdELNFe
— ?????? ꕥ (@PoempieIoempie) December 4, 2020
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Italianen vechten terug tegen totalitaire lockdowns: ‘Genoeg!’
Brute politie-inval bij coronakritische arts: handboeien en deur ingeramd
Faal: ‘Bewijzen’ Russische luchtaanval op Syrische stad Idlib blijken 6 maanden oud te zijn
Poetin lanceert speciale militaire operatie om Oekraïne te denazificeren, hoe zit dat?
Senator vraagt aandacht voor belangenverstrengeling OMT-leden: ‘Deze black box moet worden opengeknipt’
Baudet doet boekje open over trollaccounts van AIVD: ‘Dat vind ik een hele doortrapte truc’
Voormalig VVD-minister Annemarie Jorritsma hemelt WEF op: ‘Het is totaal niet schimmig!’
Compilatie mensen die omvallen (en sterven): ‘Er is iets gruwelijk mis’
Minister van VWS Fleur Agema (PVV) ‘valt ongelofelijk hard door de mand’