Hilariteit op de Nederlandse tv over de torenhoge oversterfte de afgelopen jaren, die in de media werd gepresenteerd als ‘meevaller’.
Vorige week werd bekend dat de overheid jaarlijks honderden miljoenen euro’s bespaart doordat er de afgelopen jaren tienduizenden Nederlanders meer zijn overleden dan verwacht. Het kabinet dichter de begroting mee.
In 2020 en 2021 was de oversterfte 30.000, in 2022 14.500 en vorig jaar 12.700. Pas in 2028 zal de oversterfte weer naar nul gaan, is de verwachting.
De overheid bespaart er flink geld mee
‘De oversterfte heeft ook een onverwachte plus, ieder nadeel heeft z’n voordeel immers: de overheid bespaart er flink geld mee’, schreven de media. Al die mensen ontvangen immers geen AOW meer en hoeven ook niet meer naar de dokter of het ziekenhuis.
“Die oversterfte werd gepresenteerd als bonus, een meevaller,” zei Roos Abelman donderdag in het tv-programma ‘Dit was het nieuws’. “Er zijn dus heel veel mensen eerder doodgegaan. En dat scheelt dus in AOW-uitkeringen.”
Bekijk het fragment:
View this post on Instagram
(Video verwijderd? Klik hier...)
Wat gebeurd is, is gebeurd
Waarop viroloog Marc Van Ranst vroeg: “En hoe hebben ze dat dan verwoord? Noemen ze dat echt een meevaller?”
“Hoe zou je dat in Vlaanderen noemen dan?” vroeg presentator Harm Edens aan Van Ranst. Jan Jaap van der Wal was hem voor en zei met een Vlaams accent: “Ja, spijtig, hè?”
Terwijl er een luid gelach opsteeg, zei de Vlaamse viroloog nog: “Wat gebeurd is, is gebeurd.”
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






‘De mensen die de wereld regeren staan niet in de Epstein-files’
‘Brown en Blair waren te close met Murdoch’
Buitenaards leven ‘waarschijnlijk’ binnen nu en 10 jaar ontdekt
Cabaretier Sjaak Bral over prijsplafond: ‘Dat is een sigaar uit eigen doos die we oproken’
We halen de Rothschilds onderuit, onze onderdrukkers, onze dictators. We zijn hier alleen als slaven. Gele hesjes laten van zich horen in Amsterdam
De geheime geschiedenis van reuzen in Roemenië
“Onze perceptie van tijd als iets wat continu vloeit, is slechts een illusie”
Rutte, waar blijft die brief over Build Back Better en de Great Reset?
Yesilgöz slaat dreigende toon aan tegen Baudet: wie kan dit ‘absurde gedrag’ verklaren?