Statines, medicijnen die vaak worden voorgeschreven bij een verhoogd cholesterol, kunnen het risico op hartziekten juist verhogen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
Mensen die de medicijnen slikken hebben meer kans op aderverkalking, een belangrijke oorzaak van hartproblemen. De onderzoekers hebben bovendien ontdekt dat het middel een proces verstoort dat het hart beschermt. Hierdoor kan hartfalen optreden, aldus de studie.
De hoofdonderzoeker zegt: “Ik kan geen bewijs vinden dat statines helpen.”
Overweldigend bewijs
De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in Expert Review of Clinical Pharmacology. Statines worden in Groot-Brittannië voorgeschreven aan 12 miljoen patiënten, ongeveer één op de vier volwassenen. In Nederland slikken één miljoen mensen (!) statines.
Voorstanders van de medicijnen zeggen dat ze levens redden door het cholesterol te verlagen. Volgens de gezondheidsinstanties zijn ze veilig. Tegenstanders wijzen op de bijwerkingen, zoals zwakke botten en spierpijn. Zij zeggen dat de risico’s niet opwegen tegen de voordelen.
Professor Harumi Okuyama bestudeerde 20 papers over de medicijnen. Zijn team concludeert dat ze hartziekte kunnen veroorzaken. “Wij hebben overweldigend bewijs gevonden dat deze medicijnen het proces van aderverkalking versnellen en hartfalen kunnen veroorzaken of verergeren,” zei de professor van de Universiteit van Nagoya in Japan. “We hebben geen bewijs gevonden dat statines helpen. Mensen die ze krijgen voorgeschreven moeten ze niet langer innemen.”
Onbetrouwbaar
De wetenschappers stellen dat de bewering dat statines het hart beschermen door het cholesterol te verlagen onjuist is en dat een verhoogd cholesterol niet noodzakelijkerwijs kan worden gelinkt aan hartziekte.
Ze kwamen ook tot de ontdekking dat statines een negatief effect hebben op processen in het lichaam die het hart gezond houden. Patiënten die statines slikken bleken meer calciumophopingen in hun aderen te hebben, die direct gelinkt kunnen worden aan hartaanvallen.
De reden hiervoor is dat statines een molecuul blokkeren dat het lichaam nodig heeft om vitamine K aan te maken. Die vitamine voorkomt dat aderverkalking optreedt.
Dr. Okuyama en zijn collega’s zeggen dat veel studies die de nadruk leggen op de voordelen van statines, zijn gesponsord door de industrie en onbetrouwbaar zijn.
[Express]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Wetsvoorstel ingediend dat mRNA als biowapen bestempelt
Geboosterde weerman uit de running wegens bloedproppen in been en longen
Arts: voordat Bill Gates en de Gates Foundation het vaccinatieprogramma uitrolden was er geen autisme in Vietnam
“De NOS fungeert als inlichtingendienst en is dodelijk wapen dat kan bepalen hoe de massa denkt”
Komen Hongaren van Mars?
Kunstmatige zoetstoffen verhogen risico op suikerziekte. Deze E-nummers kun je maar beter vermijden
Ministerie VWS houdt communicatie van bewindspersonen met OMT-leden onder de pet: ‘Dit mag helemaal niet’
Nederlandse wetenschapper: “9/11 is gewoon een complot”
“Fysiek onmogelijk”: De autopsiefoto van JFK met daarop een kogelfragment blijkt vervalst