Uit onderzoek van de Yale-universiteit blijkt dat 80 procent van alle chronische ziektes kan worden voorkomen als Amerikanen hun eetgewoonten aanpassen. Gezond eten voorkomt in veel gevallen kanker, hart- en vaartziekten en diabetes.
Wetenschappers hebben onderzocht welk dieet het beste is voor de gezondheid. Ze keken naar een vetarm dieet, een koolhydraatarm dieet, veganistisch, het paleodieet en Mediterraan. Het moderne paleodieet bestaat vooral uit vis, vlees van dieren die zich met grassen hebben gevoed, groenten, fruit, wortels en noten. Het bevat geen granen, peulvruchten, zuivel, zout, geraffineerde suiker of bewerkte oliën.
In tegenstelling tot populaire opvattingen leefden onze voorouders niet op de droge savanne, maar op de plaats waar het water en het land elkaar ontmoeten. Voeding uit dit ecosysteem bevat in vergelijking met onze westerse voeding meer eiwitten, minder koolhydraten, minder linolzuur en meer omega 3-vetzuren.
De vetzuursamenstelling van onze hedendaagse voeding wordt in verband gebracht met typische westerse ziektes. Zo bestaat er consensus dat te weinig inname van omega 3-vetzuren bij volwassenen verband houdt met het ontstaan van hart- en vaatziekten en depressie. Bij pasgeboren kinderen zou het krijgen van te weinig omega 3-vetzuren leiden tot een minder optimale ontwikkeling van de hersenen.
De onderzoekers van de Yale-universiteit concluderen dat echt eten het gezondst is. Een gevarieerd menu van onbewerkt voedsel met veel groenten en fruit is gezonder dan een dieet met strenge regels. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Annual Reviews. Gewoon gezond eten is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeventig procent van wat Amerikanen eten is namelijk bewerkt.
Hoofdonderzoeker David Katz zegt dat het veel beter zou gaan met de volksgezondheid als iedereen echt voedsel eet. Als Amerikanen hun eetgewoonten zouden aanpassen, kan 80 procent van de chronische ziektes worden voorkomen, aldus Katz in The Atlantic. Wie natuurlijke producten eet, hoeft zich geen zorgen te maken over ongezonde vetten, te veel zout en te veel suiker.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Steun voor harde acties tegen overheid groeit: ‘2024 wordt het jaar van de ommekeer!’
Kabinet komt na aandringen van FVD toch met ‘reactie’ op ontluisterend rapport over politiegeweld
De QR-code blijft: ‘Dit zijn geen versoepelingen, premier Rutte’
Hackersgroep linkt Twitter-accounts van terreurgroep IS aan Britse overheid
Econoom over Nederlandse klimaatbeleid: ‘Het hangt van krankzinnige stommiteit aan elkaar’
Piers Morgan laat zich live op tv vaccineren… en wordt ziek
Niburu op herhaling: Real UFO’s (video)
Senator over tirannieke Great Reset-agenda van het WEF: ‘Dit is slavernij’
Europarlementariër geeft in 3 minuten 3 redenen waarom wereldwijd pandemieverdrag gevaarlijk is