Daar zit ze, de sluipmoordenaar van de democratie, zou FvD-voorman Thierry Baudet zeggen. Minister Ollongren schafte het referendum en 30 gemeenten af, kwam met een wetsvoorstel waarin stond dat wethouders overal mogen wonen en nu wil ze politieke partijen makkelijker kunnen verbieden.
Vorige week maakte de minister van Binnenlandse Zaken in een brief aan de Tweede Kamer de besluiten van het kabinet bekend over de herziening van ons parlementair stelsel. Eén van de besluiten sprong er bij de makers van het VPRO-radioprogramma OVT uit: er komt een wet op politieke partijen. Die moet het makkelijker maken om politieke partijen te verbieden. Waarom hebben we zo’n wet nodig? En waarom juist nu?
Minister @KajsaOllongren maakte deze week de plannen voor een Wet op de politieke partijen bekend. Daarin komt ook een regeling om politieke partijen te verbieden.
Is dit nodig? Zondag een gesprek met rechtsfilosoof @BastiaanRij. 10-12u @NPORadio1. https://t.co/ZHJcxWtKWo
— OVT (@OVTradio1) July 3, 2020
Iets met ultimum remedium, escalatieladder en constellatie
De Volkskrant vroeg Ollongren waarom het nodig is een politieke partij te kunnen verbieden. Daarop antwoordde ze:
Dat is niet het doel van deze nieuwe wet, maar wel het ultimum remedium. Nu is er alleen een regeling voor alle organisaties, terwijl politieke partijen een bijzondere positie hebben in onze democratische rechtsstaat. De wet wil dat duidelijk maken en zorgen dat die partijen over allerlei zaken transparant zijn. Als je de hele escalatieladder afloopt, inclusief de rechter, heb je uiteindelijk de mogelijkheid van een verbod als een partij een bedreiging is voor de democratische rechtsorde.
De interviewer reageerde: “Veel mensen zullen meteen denken dat dit tegen PVV en Forum voor Democratie gericht is.” Maar de minister verzekerde ons: “Ik kijk niet naar specifieke partijen in de huidige constellatie.”
Kiezer krijgt meer invloed?
We vertrouwen je volledig, Kajsa. Heel goed dat je allemaal moeilijke woorden gebruikt zodat niemand er iets van begrijpt. We zijn heel blij dat je het referendum hebt afgeschaft, want dat bracht duidelijk niet wat je ervan verwachtte. Dit was echt een politieke prestatie van formaat. Nu kunnen jullie gewoon lekker doen waar jullie zin in hebben. Er als de coronawet er komt, dan hoeven jullie ook geen verantwoording meer af te leggen aan het parlement. Eindelijk van het gezeur af.
Kijk ook even hoe de overheid de plannen van minister Ollongren samenvat: “Kiezer krijgt meer invloed.” Dus als er straks te veel mensen op een bepaalde – onwelgevallige – partij stemmen, dan schaffen we die partij gewoon af.
Als dit zo doorgaat, laat deze D66-minister weinig van onze democratie over.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Bent u een huizenbezitter? Frans Timmermans wil uw geld stelen
Chinese kinderen leren lezen met ogen dicht
Kruid van de maand maart: Paardenbloem
Goede mensen: mooie compilatie van Russische dashcamvideo’s
Verwijzing naar ‘Baal’ in Epstein-bestanden roept vragen op na heftig interview met familielid
Zogenaamd neutrale NOS speelt op emotie met dwingende, agressieve vorm van propaganda. Journalist knalt erin
Stofje in algen ‘bestrijdt zelfs de meest agressieve vormen van kanker’
Denk je dat een groep invloedrijke individuen zich in het geheim macht toe-eigent? Dan ben je een complotdenker
Rockefellers beschuldigd van klimaatcomplot