
De nieuwe reclamecampagne van bierbrouwer Heineken wekt veel woede op. In de reclamespot zijn oude mensen aan het feesten in een club. Er wordt gesuggereerd dat de ouderen volledig gevaccineerd zijn en dus met hun vaccinatiebewijs naar binnen kunnen. Vervolgens verschijnt in beeld de slogan ‘The night belongs to the vaccinated. Time to join them.”
Daarmee roept de bierbrouwer mensen op een coronaprik te halen. De oproep schiet bij velen in het verkeerde keelgat. “Nee bedankt, wij prikken met mate,” zegt publicist Sietske Bergsma. “Dit soort eindtijdfeestjes helemaal prima. Own it lekker.”
Cheers to the vaccinated. Time to join them. #FreshBeginnings pic.twitter.com/uKeYOWKuEH
— Heineken (@Heineken) July 8, 2021
Manipulatieve boodschap
Filmregisseur Dick Maas voegt toe: “Heineken promoot medische apartheid in een nieuwe commercial. Slechte smaak heeft een naam gekregen: Heineken.” Columnist Marianne Zwagerman: “Ik heb geen woorden hiervoor.”
“Boycot Heineken,” schrijft gezondheidswetenschapper Yvonne Simons. “Manipulatieve boodschap voor bierliefhebbers.”
Nooit meer drinken
Overigens sterven in Nederland dagelijks gemiddeld bijna 15 mensen aan de gevolgen van alcohol. Relatief veel jongeren zijn het slachtoffer. In Nederland is 3,6 procent van de sterfgevallen te wijten aan alcohol, direct of indirect.
“Dus om Heineken te kunnen drinken, moet je gevaccineerd zijn? Wow. Ik wist niet dat dat spul zo dodelijk was. Goed om te weten. Nooit meer drinken,” reageert journalist Lucas Hartong.
Nooit meer een Heineken!
Ik heb heel toevallig van de week nog een blik Heineken gedronken, en dat was dus de laatste ooit.
Nooit meer heineken dus. Of gelieerde merken
simpel nooit meer heineken drinken!!