
Er is een vliegtuig van prijsvechter AirAsia met 162 inzittenden vermist. Na 40 minuten vliegen verdween de Airbus A320-200 tussen Indonesië en Singapore. Het is de derde grote vliegramp dit jaar. Eerder verdwenen vluchten MH370 en MH17 van de radar.
De zoektocht naar de resten van MH370 heeft nog niets opgeleverd. Het vliegtuig lijkt te zijn verdwenen en van de 239 passagiers ontbreekt nog ieder spoor. “Daar is iets heel merkwaardigs gebeurd,” aldus docent luchtvaarttechniek van de TU Delft Joris Melkert. Het is volgens hem opvallend dat er dit jaar drie ongelukken op kruishoogte zijn gebeurd.
Het onderzoek naar MH17 is ook nog in volle gang, al zijn het vliegtuig en de meeste passagiers wel gevonden. Daar komt nu vlucht QZ8501 van AirAsia bij. Ongeveer 40 minuten na het opstijgen verloor de verkeerstoren in Surabaya contact met het vliegtuig, dat boven de Javazee in de buurt van het eiland Billinton zou hebben gevlogen.
Een zoektocht naar vlucht 8501 van AirAsia heeft nog niets opgeleverd. Het reddingswerk is voorlopig gestaakt, omdat het inmiddels donker is. Volgens een woordvoerder heeft de piloot geen noodsignaal afgegeven. De bemanning vroeg om een ongebruikelijke route vlak voordat het vliegtuig van de radar verdween, vertelde een medewerker van het ministerie van Verkeer. De koerswijziging zou te maken hebben gehad met het slechte weer.
Onder de 162 inzittenden bevinden zich 16 kinderen en een baby. In het toestel zitten vooral Indonesiërs. Daarnaast gaat het om drie Zuid-Koreanen, een Singaporees, een Brit, een Maleisiër en een Fransman.
Vliegtuigbouwer Airbus liet weten dat het vliegtuig nog maar zes jaar oud is. AirAsia staat bekend als betrouwbaar en heeft nog nooit een vliegtuigongeluk gehad.
AirAsia Indonesia regrets to confirm that QZ8501 from Surabaya to Singapore has lost contact at 07:24hrs this morning http://t.co/WomRQuzcPO
— AirAsia (@AirAsia) December 28, 2014
85 planes have gone missing including #QZ8501 since 1948. #AirAsia pic.twitter.com/5B0K7jxP8u
— Jawad Nazir ✈ (@jawadmnazir) December 28, 2014
Triest gewoon,als nu later blijkt dat dit vliegtuig ook niet meer terug te vinden is vind ik dat wel heel vreemd worden met alle technologie van tegenwoordig.
Triest gewoon.
Wat was het beroep van deze passagiers; of wel- voor welke firma werkten deze mensen?
Dat kan een helder licht werpen op het hoe en waarom ?
Het kan niet zo zijn dat er “zomaar ” een toestel verdwijnt, daar is veel te veel kapitaal mee gemoeid.
Enige maanden terug was er al een “proef” gedaan, met het zgn. laten verdwijnen van toestellen, boven Europa. ( herinnert u het zich nog ? ) Toen was er voor minstens een half uur ook geen contact met minstens een half dozijn vliegtuigen….
Goh, wat vreemd nu dat zoiets nu weer gebeurt, maar dan voor een veel langere tijd.
Wie stelt de piloten vragen? Intern moet het toch gonzen van de geruchten………
De piloot vroeg toestemming om hoger te mogen vliegen wegens ’thick storm clouds’. Het is daar nu volop regentijd. Die toestemming is niet gegeven omdat er op dat moment teveel vliegverkeer was, een ander toestel zou er bovenlangs vliegen, volgens Air Asia. 5 minuten later verdween het toestel.
http://www.bbc.com/news/world-asia-30614627
Ik zou nog even de complottheorie-adem inhouden mensen, de kans is groot dat het vliegtuig wegens slecht weer verongelukt is.
Mocht er ook met dit vliegtuigongeluk iets vreemds aan de hand zijn dan zeg ik, what are the odds.
Wat is er loos met Maleisië, 3 vliegtuigen in een jaar, de kans ligt volgens mij rond een promille.