Gezondheid

Zes verrassende feiten over de zoete aardappel

Help mee door deze informatie met jouw kennissen op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

De zoete aardappel wordt veel gebruikt in de Surinaamse keuken en ook staat deze zetmeelhoudende knol op het traditionele menu voor Thanksgiving Day in de VS.

Zes verschillende gezondheidseffecten van de zoete aardappel kunnen de kennis over gezonde voeding aanzienlijk vergroten.

https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png

1. Hoge voedingswaarde

Een portie zoete aardappelen bevat 65 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Zoete aardappelen bevatten bovendien veel calcium, foliumzuur, kalium en bètacaroteen. Bètacaroteen is een antioxidant die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Eén portie zoete aardappelen staat gelijk aan 700 procent van de ADH vitamine A. De zoete aardappel wordt gezien als de meest voedzame groente vanwege de zeer hoge voedingswaarde.

2. Lage glykemische index

De glykemische index of GI is een maat voor het effect van koolhydraten op de bloedsuikerspiegel. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun glucose snel afgeven in de bloedbaan hebben een hoge glykemische index, terwijl koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven een lage glykemische index hebben. Zoete aardappelen hebben een glykemische lading van 17. De gewone aardappel heeft ter vergelijking een index van 29. De glykemische index is van belang bij het voorkomen en behandelen van diabetes. Het nuttigen van voedsel met een lage GI zorgt voor minder sterke schommelingen in de suikerspiegel van diabeten.

3. Toegang tot gezondheidseffecten zoete aardappel is eenvoudig

Schil zoete aardappelen niet, want het grootste gedeelte van het helende vermogen van de zoete aardappel bevindt zich in de schil. Bètacaroteen wordt het beste geabsorbeerd door het lichaam wanneer het wordt geconsumeerd met een kleine hoeveelheid vet. Het stomen of koken van zoete aardappelen helpt de lage glykemische index te behouden.

4. Goed voor de huid

Doordat zoete aardappelen veel vitamine A en bètacaroteen bevatten zijn ze erg goed voor de huid. De substanties uit veel dure huidverzorgingsproducten zijn in feite afgeleid van vitamine A. Bovendien gaat bètacaroteen de strijdt aan met vrije radicalen die leiden tot huidveroudering.

5. Zoete aardappelen werken als joga

Kalium in zoete aardappelen kan spierkramp verzachten. Spierkramp wordt vaak geassocieerd met een tekort aan kalium. Bij stress gebruikt het lichaam meer kalium dus het eten van zoete aardappelen kan beschermen tegen de negatieve effecten van spanning.

6. Gemakkelijk te telen in de groentetuin

Door een groentetuin ben je minder afhankelijk van de supermarkt. Zoete aardappelen zijn een gemakkelijk gewas voor de beginnende groenteteler. Alhoewel de zoete aardappel oorspronkelijk uit Zuid-Amerika afkomstig is heeft dit type knol slechts 100 vorstvrije dagen nodig om te kunnen groeien. Zoete aardappelen kennen bovendien minder ziekten dan andere aardappelsoorten.

Bron: Naturalnews.com

Gerelateerd: Honderd-apeneffect, het overspringen van bewustzijn (video)

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je dit artikel belangrijk?
Deel het met anderen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

0 Reacties
Inline Reacties
Alle reacties zien
Back to top button
0
We lezen graag je reactie!x