Een raadsdebat over de energietransitie in Voorschoten leverde een opvallende botsing op. FVD-fractievoorzitter Esther Hendriksen en Piet Hein Reidsma van de VVD gingen stevig met elkaar in de clinch over de vraag of een gemeente zomaar alle rijksbeleid moet uitvoeren — ook als dat ten koste gaat van de eigen burgers.
VVD: wij volgen de wet, punt uit
Reidsma maakte zijn standpunt glashelder: de gemeente Voorschoten houdt zich aan wat Den Haag voorschrijft. Wetgeving is wetgeving, en daar ga je als lokale overheid niet omheen. Naar zijn mening heeft de gemeente simpelweg geen rol te spelen in het beïnvloeden van landelijk beleid rondom thema’s als massa-immigratie of klimaatmaatregelen. Wie daar verandering in wil, moet dat maar in Den Haag gaan bewerkstelligen — niet in de gemeenteraad van Voorschoten.
Dat klinkt netjes en ordelijk, maar critici zouden kunnen stellen dat dit precies de houding is die burgers steeds verder van hun volksvertegenwoordigers vervreemdt. Als lokale politici slechts uitvoerders zijn van centraal beleid, waarvoor heb je hen dan nog nodig?
In een interruptiedebatje dat ik met de VVD had werd weer even glashelder waar bij die partij de prioriteiten liggen. De VVD wil liever klakkeloos Haags beleid uitvoeren maar @fvdemocratie kiest voor de burgers! pic.twitter.com/SKnhjmA0OU
— EstherNL (@EstherNL3) June 22, 2026
FVD: gemeenten zijn geen verlengstuk van Den Haag
Hendriksen trapte flink op de rem. Volgens haar heeft een gemeente niet alleen de bevoegdheid, maar ook de plicht om bij het Rijk aan te dringen op ander beleid wanneer dat aantoonbaar schadelijk is voor haar inwoners. Het klakkeloos uitvoeren van Haagse opdrachten zonder eigen oordeel te vormen — daar heeft zij weinig geduld mee. Sterker nog: zij sloot bestuurlijke ongehoorzaamheid niet uit als de belangen van burgers flagrant worden geschaad.
Dat is een opmerkelijk standpunt in een tijdperk waarin gemeenten steeds meer worden omgevormd tot administratieve uitvoeringsorganen van het Rijk.
De klimaatrekening: 230.000 euro per huishouden
Een deel van het debat spitste zich toe op de energietransitie zelf. Hendriksen stelde dat de menselijke invloed op klimaatverandering verwaarloosbaar is, en dat zelfs als je die invloed erkent, de Nederlandse bijdrage aan het wereldwijde klimaatprobleem minimaal is. Haar rekensom: Nederland pompt duizend miljard euro in klimaatmaatregelen voor een wereldwijd effect van slechts 0,0007 procent. Omgerekend zou dat neerkomen op zo’n 230.000 euro per huishouden.
Ondertussen, zo benadrukte zij, opent China dagelijks nieuwe kolencentrales. De vraag die zij impliciet stelt: waarom sloopt Nederland zijn economie en de koopkracht van gewone mensen voor een symbolische bijdrage, terwijl grootvervuilers ongestoord doorgaan?
Reidsma wees dat frame van de hand. Volgens hem staat vast dat de mens een wezenlijke bijdrage levert aan klimaatverandering, en dat er dus maatregelen nodig zijn. Een inhoudelijke weerlegging van de genoemde cijfers bleef echter uit. Hij erkende slechts dat beiden een “duidelijk andere visie” hebben.
Klimaatontkenner: een etiket dat niet klopt
Interessant detail in het debat was de terminologiekwestie. De VVD bestempelde FVD impliciet als “klimaatontkenner” — een term die in politiek correct Nederland al snel wordt ingezet om critici te diskwalificeren zonder inhoudelijk debat aan te gaan. Hendriksen pareerde dat handig: niemand ontkent dat het klimaat bestaat, en niemand ontkent dat klimaat verandert. Klimaatverandering is van alle tijden. Het gaat over de vraag in hoeverre de mens daarvoor verantwoordelijk is, en of de gekozen maatregelen proportioneel zijn.
Dat nuanceverschil wordt in het publieke debat stelselmatig genegeerd. Wie vraagtekens plaatst bij de omvang van de menselijke klimaatinvloed of de effectiviteit van beleid, wordt weggezet als ontkenner — een retorische truc die inhoudelijk debat de kop indrukt.
Burger of beleid: wie dient de lokale politiek?
De kern van het conflict gaat verder dan klimaat alleen. Is de gemeenteraad er om Haagse beleidsdoelen te realiseren, of om de belangen van de eigen inwoners te behartigen? De VVD kiest duidelijk voor het eerste. FVD kiest even duidelijk voor het tweede — en schuwt het niet om dat ook uit te spreken.
In een tijd waarin burgers met torenhoge energierekeningen, stijgende lasten en onbegrijpelijk beleid worden geconfronteerd, is dat een relevant onderscheid. Of Voorschoten iets gaat doen met die spanning, valt nog te bezien. Maar het debat is in ieder geval niet langer onder het tapijt.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Kritische huisarts bij Hart van Nederland: ‘Hiervoor moeten we al deze maatregelen nemen?’
NOS in 2018: het koraal sterft uit. NOS in 2022: in 36 jaar niet zo veel koraal
Er zijn ongeveer 100.000 Amerikanen die nog nooit gevaccineerd zijn en dit zeggen de data
Advies Hoge Raad: veroordeling van Willem Engel voor oproep om te demonstreren tijdens corona is onjuist
Franse parlement gaat voor het eerst stemmen over onvoorwaardelijk basisinkomen
Filmpje: zo ‘objectief’ is het nieuws dat de NOS brengt over Kamala Harris
Urk tegen Rutte: ‘Wij zijn tegen 2G, de plannen zijn voor ons onuitvoerbaar’
‘Laffe aanval’ NPO op Jensen wegens ander geluid over corona: ‘Word wakker’
James Gilliland over buitenaards contact en het jaar 2014 (video)