Vitamine D kan worden gebruikt als effectieve behandeling van leveraandoeningen en -kanker, zo blijkt uit een nieuwe studie die is gepubliceerd in het tijdschrift Nutrition & Metabolism.
Een internationaal team onderzoekers analyseerde bestaand onderzoek hierover.
Ze keken ook naar andere veelbelovende behandelingen die beschikbaar zijn voor leverproblemen, waaronder therapieën met omega 3-vetzuren, antioxidanten en aminozuren.
Belangrijke rol
Vitamine D-receptoren blijken een belangrijke rol te spelen bij de ontwikkeling van leveraandoeningen zoals chronische hepatitis C-infectie, leverfibrose en hepatische neuro-inflammatie.
De vitamine bleek ook invloed te hebben op de ontwikkeling van niet-alcoholische leververvetting (NAFLD).
Eerdere studies hebben al aangetoond dat een tekort aan vitamine D in het lichaam kan leiden tot gezondheidsproblemen.
Bijwerkingen
Vitamine D helpt bij het voorkomen en behandelen van leveraandoeningen en -kanker omdat het een ontstekingsremmende werking heeft en inwerkt op het immuunsysteem.
Het onderzoeksteam roept gezondheidsexperts op te wijzen op de bijwerkingen van een vitamine D-tekort.
Bepaalde voedingsmiddelen kunnen worden gebruikt om meer vitamine D binnen te krijgen en de effecten van een tekort te verminderen.
Symptomen
De vitamine, die het lichaam ook opneemt bij de blootstelling aan zonlicht, zorgt voor sterke botten en tanden, ondersteunt het immuunsysteem, brein, zenuwstelsel, houdt het insulinegehalte op peil en beïnvloedt de genexpressie bij de ontwikkeling van kanker.
In de winter kan er gemakkelijk een tekort optreden. Symptomen van een vitamine D-tekort zijn vaker ziek worden, vermoeidheid, pijnlijke botten en rug, depressieve stemming en spierpijn.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Bolivia verzekert zich van economische onafhankelijkheid en weert Rothschild-banken
Fel verzet: Hongarije en Slowakije slepen Europese Unie voor de rechter om verbod op Russisch gas
Oud-Kamerlid over plannen die het WEF doordrukt: ‘Dit is wel heel pervers’
WHO werkt aan ingrijpende aanpassing internationale gezondheidsrichtlijnen en dit zijn de gevolgen
Dolfijnen praten net zoals mensen
Kijk: Het moment waarop 22-jarige Fiorentina-speler plotseling in elkaar zakt op het veld
D66-Kamerlid Sjoerdsma beweert dat Ongehoord Nederland aanzet tot terrorisme, D66-voorzitter grijpt niet in
Bosnische piramides stralen meer energie uit dan Mexicaanse piramides in Teotihuacan. Professor deelt opmerkelijke resultaten
De moord op Charlie Kirk: magische spreuken voor de massa