Mededelingen

BETRAPT! NRC Speelt Vals…

Help door deze info met vrienden op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

In dit redactionele artikel wil ik je graag laten zien hoe de mainstream media (MSM) te werk gaan. Na een artikel over Ninefornews.nl in het Algemeen Dagblad verleden jaar was mijn vertrouwen in de MSM weer enigszins hersteld. Het was een degelijk artikel waarin het grootste deel van de door mij verstrekte informatie netjes was verwerkt.

Mijn vertrouwen in de MSM heeft na een artikel over Ninefornews.nl in het NRC Handelsblad eerder deze week een flinke deuk opgelopen (http://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/22/arme-gezinnen-lopen-kans-kinderen-kwijt-te-rakenwo-1601095). Laat ik met jou als lezer even kort het proces doorlopen. Eerst zijn er twee uitgebreide telefoongesprekken, met journalisten van de krant, waarin veel onderwerpen worden besproken. Er wordt gewerkt aan een artikel over nieuwswebsites, zo klinkt het. Prima toch?

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/09/banner8.png

Tegen het einde van het tweede telefoongesprek wordt terloops nog even gevraagd of wij op de hoogte zijn van het feit dat wij op bepaalde sites worden bestempeld als ‘hoax’. Ik reageer dat dat best zo kan zijn, maar dat wij daar verder geen aandacht aan schenken omdat mensen zoveel dingen schrijven op het net. Ik voeg toe dat wij onze berichtgeving zoveel mogelijk ondersteunen met wetenschappelijke studies en betrouwbare bronnen en waar nodig zelf nabellen of onderzoek doen.

Met twee maten meten

Ik vraag expliciet nog of er van tevoren een concept kan worden toegezonden zodat ik nog even kan kijken of er feitelijke onjuistheden in het artikel staan. Het eindresultaat blijkt al een dag op internet te staan als ik een mailtje krijg met een link naar het bewuste artikel.

In het artikel wordt Ninefornews.nl op één hoop geveegd met websites die, zo suggereert het NRC, op één ding uit zijn: zoveel mogelijk geld verdienen. Ze gebruiken daarvoor zogeheten clickbait-titels met alleen maar hoofdletters.

Het grootste deel van de informatie die ik tijdens de interviews heb gegeven is niet in het artikel opgenomen, het artikel is geen afspiegeling van het interview en van tevoren is niet zoals afgesproken een concept toegestuurd dat kon worden gecontroleerd op feitelijke onjuistheden.

Er wordt zoals ik al aangaf gesuggereerd dat Ninefornews.nl nepnieuws verspreidt. Er wordt gelinkt naar een artikel over mogelijke UFO’s bij de zon op basis van een stuk in het Britse dagblad Daily Mail. Waarom is een artikel dat wij overnemen van de Britse Daily Mail nepnieuws en is het echt nieuws als het NRC zelf een soortgelijk artikel plaatst? Gewoon een hele simpele vraag.

Meer nulletjes

Websites die maar één doel hebben: zoveel mogelijk geld willen verdienen, klinkt het ook nog in het artikel. Wat wij als alternatieve nieuwsmedia maandelijks bijeen schrapen is slechts een schijntje van wat het Belgische Mediahuis, de eigenaar van NRC Handelsblad, ieder jaar vangt. Het bedrijf boekte in 2015 een winst van bijna 20 miljoen euro. Dat zijn toch even heel wat nulletjes meer.

Overigens zijn bijna alle grote Nederlandse kranten in Belgische handen. Het Vlaamse mediabedrijf De Persgroep, van de steenrijke ondernemersfamilie Van Thillo, is reeds eigenaar van De Volkskrant, het Algemeen Dagblad, Trouw en Het Parool. Dat bedrijf boekte in 2010 een winst van 64 miljoen euro. Staat gewoon allemaal op Wikipedia.

Door de overname van regionale bladenuitgever Mecom door De Persgroep zijn er nog slechts zeven grote eigenaren die de Nederlandse nieuwsvoorziening beheersen. Deze kerngroep bestaat uit: NPO, Bertelsmann Media (RTL), Sanoma Media, De Persgroep (Van Thillo), Telegraaf Media Groep, Reed Business Media en Egeria (Brenninkmeijer). De groep heeft bijna alle bekende radio- en tv-zenders, kanalen, kranten, bladen en magazines in handen.

Er zijn nog maar enkele nieuwsbronnen die (nog) niet door ultraconservatieven worden gecontroleerd, schrijft collega-site De Lange Mars. Tot die bronnen rekent DLM ook Ninefornews.nl.

Gevoelige onderwerpen

Als het NRC Handelsblad een artikel wil schrijven over websites die zoveel mogelijk geld willen binnenhalen zou zij er misschien verstandig aan doen eerst eens onderzoek te doen naar de eigen broodheren. Maar goed, na al die artikelen over Kanye, de Kardashians en koning van de media-aandacht Geert Wilders wil je ook wel een keer over iets anders schrijven. Geen probleem.

Dat brengt mij bij het volgende punt. Alle grote kranten zijn zoals ik al aangaf in handen van slechts enkele bedrijven. Wat mij opvalt in het wereldje van de MSM is dat er alleen maar politiek correcte artikelen voorbij komen en dat alle grote kranten alleen maar elkaar citeren. Een lekker knus wereldje. Zodra iets of iemand afwijkt van de gebaande paden, volgt in de regel ridiculisering en zwartmakerij. Wij zijn niet politiek correct. Wij durven onze vingers ook te branden aan meer gevoelige onderwerpen. Dat levert lezers op, niet de ‘clickbait-titels’ of het ‘nepnieuws’.

In het buitenland is het beeld niet veel anders. In Amerika zijn de media in handen van slechts zes grote bedrijven, schrijft Business Insider. We hebben het dan over Comcast, News Corp, Disney, Viacom, Time Warner en CBS. De Amerikaanse onderzoeksjournalist Sharyl Attkisson werkte jarenlang voor het grote CBS News en laat in onderstaand filmpje zien hoe nep-bewegingen, die worden gefinancierd door de politiek en het bedrijfsleven, mediaberichten op zeer effectieve wijze manipuleren en verdraaien. Een aanrader.

Klokkenluiders

Ook in eigen land hebben we klokkenluiders. Janneke Monshouwer hielp bijvoorbeeld jarenlang bij de samenstelling van het NOS Journaal. Ze werkte zo’n 30 jaar bij de Nederlandse tv en haar opvallende conclusie is dat we eenzijdige of verdraaide informatie krijgen en nieuwe geschiedenisboeken kunnen schrijven.

Ze kan rekenen op bijval van emeritus hoogleraar dr. Cees Hamelink van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. In onderstaand filmpje legt hij uit waarom je nooit moet geloven wat er in de krant staat.

Op 10 oktober 1990 zorgde de emotionele getuigenis van het Koeweitse meisje Nayirah voor de start van de eerste Golfoorlog. Nayirah verklaart dat Iraakse soldaten in Koeweit baby’s uit de couveuses halen en ze op de koude ziekenhuisvloer voor dood achterlaten. De getuigenis blijkt achteraf nep. Nayirah is ingehuurd door een pr-agentschap uit de VS.

In de media wordt regelmatig verwezen naar het fenomeen ‘spindoctoring’: adviseurs van Tweede Kamerleden of ministers, die zich bezighouden met het imago van hun politicus en proberen deze politicus zo positief mogelijk in de media te laten komen.

Ook Duitse journalisten hebben laten zien hoe de MSM te werk gaan. Udo Ulfkotte werkte jarenlang voor de Frankfurter Allgemeine Zeitung. De uitspraken van de journalist liegen er niet om: “Journalisten laten zich omkopen, liegen, heulen met de machthebbers en verdoezelen wat er onder de bevolking leeft.”

Hij liet zich trakteren op snoepreisjes door Amerikaanse denktanks, schreef bewust over de Amerikaanse politiek en werkte samen met de Duitse veiligheidsdienst. Nu schaamt hij zich daar naar eigen zeggen voor. Volgens veteraan Ulfkotte zijn veel journalisten bovendien in dienst van de CIA.

Ook de gepensioneerde baas van de ZDF, dr. Wolfgang Herles, heeft op de Duitse radio een boekje opengedaan over de manier waarop de media worden gecontroleerd. Hij gaf tijdens een live-uitzending toe dat de Duitse overheid bepaalt waar wel en waar niet over geschreven mag worden. Dr. Herles sprak van een ‘schandaal’ en vindt dat de media volledig onafhankelijk zouden moeten zijn. Ik vraag me af wanneer er in de Nederlandse mediawereld iemand op gaat staan.

En zo kunnen we nog een hele tijd doorgaan, maar ik wil het hier voor nu graag bij laten. Verspreid dit artikel zoveel mogelijk via de social media, zodat ook andere mensen kunnen ontdekken hoe de MSM te werk gaan.

Robin de Boer, hoofdredacteur (niet ‘de man achter’) Ninefornews.nl

“Whoever controls the media, controls the mind” – Jim Morrison.

Interessant

Vind je dit artikel belangrijk?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Back to top button