In een fles tomatenketchup zitten 57 klontjes suiker, in een pot satésaus zitten er 28 en een blikje cola bevat zeven klontjes. Hoewel de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert maximaal zes klontjes per dag te consumeren, verbruiken wij er gemiddeld 25. We staan daarmee in de top drie van grootste suikereters ter wereld.
De meeste mensen staan er niet bij stil dat in heel veel bewerkte producten verborgen suikers zitten. Dextrose, gerstmout en maltodextrine worden niet gelijk geassocieerd met suiker, maar toch zijn het wel degelijk suikersoorten.
We zijn verslaafd geraakt aan suiker en daarom vinden we voedsel waar het in zit zo lekker. Voedselproducenten gebruiken deze wetenschap al jaren om hun producten te verkopen.
Stevia
Te veel suiker kan leiden tot obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes. De kosten van deze ziektes bedragen wereldwijd twee biljoen dollar per jaar. Dat is meer dan alle budgetten voor defensie in de wereld bij elkaar. Volgens het diabetesfonds hebben al ruim één miljoen Nederlanders diabetes. Nog eens 750.000 lopen een groot risico om diabetes te krijgen.
Stevia is een gezonder alternatief, maar die stof was jarenlang verboden mede dankzij een zware lobby van de voedselindustrie. De consument kan in theorie zijn eigen steviaplantjes kweken, waarmee suikers overbodig worden.
Betrouwbaarheid
De lobby van de voedselfabrikanten reikt erg ver. Het medische tijdschrift BMJ meldde afgelopen jaar dat veel belangrijke gezondheidswetenschappers nauwe banden hebben met de suikerindustrie. In ruil voor ‘advies’ kregen zij vergoedingen van de makers van producten die obesitas veroorzaken.
De afgelopen 10 jaar ging er in Engeland veel geld naar twee door de overheid gefinancierde onderzoeksorganisaties, die tegelijkertijd geld kregen van Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Unilever en Weight Watchers. Dit roept vragen op over de betrouwbaarheid van de onderzoeken en mogelijke belangenverstrengeling.
Als consument kun je het verschil maken. Als je bewerkte producten blijft kopen, blijft de industrie ze maken. Kies dus voor onbewerkte producten en kijk altijd goed naar de etiketten.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Zo werd in de Nederlandse media gereageerd op het interview met Poetin
Cover-up in Orlando? FBI probeerde Omar Mateen in 2013 aan te zetten tot terreurdaad
Braziliaanse president gebruikt vetorecht tegen verdere ontbossing regenwoud
Toen ik de familie zag, besefte ik dat je opnieuw geboren wordt. Hoe kon een 3-jarig meisje dit weten?
De prijs van de euro: “Je had nooit met zo’n experiment moeten beginnen”
Camilla van der Burgt houdt vurige speech op de Dam: ‘Een revolutie ligt in het verschiet en is zelfs nodig’
Ab Klein Haneveld: De holle aarde
Superaarde in bewoonbare zone ontdekt
Messcherpe column: ‘D66 is de overijverige bediende van het World Economic Forum’