Chinese wetenschappers claimen een werkend prototype van de ‘onmogelijke’ brandstofvrije motor te hebben gemaakt.
Onderzoekers van NASA werken al jaren aan de controversiële EmDrive, maar het ruimteagentschap heeft nog altijd geen werkende versie.
De motor kan mensen in slechts 10 weken naar Mars brengen.
Spoedig
De Chinese staatstelevisie meldt dat de Chinese variant van de EmDrive is gemaakt door dr. Chen Yue van de Chinese ruimtevaartorganisatie CNSA.
In de video wordt gesteld dat de Chinese EmDrive spoedig in de ruimte zal worden gebracht. Er wordt echter niets gezegd over de technische specificaties van het apparaat.
De EmDrive is een motor die aandrijving genereert zonder brandstof. Dat lijkt in strijd te zijn met de derde wet van Newton: de wet van behoud van impuls.
Laars
Volgens deze wet volgt er op een actie altijd een reactie. Met andere woorden: een object kan alleen stuwkracht produceren als het een massa uitstoot.
De EmDrive lijkt deze wet aan zijn laars te lappen.
Het is niet voor het eerst dat China heeft geclaimd een werkende EmDrive te hebben. In december werd duidelijk dat de overheid al sinds 2010 geld investeert in de technologie.
Tiangong 2
Toen werd beweerd dat er al een werkende versie was ontwikkeld die werd getest in een lage omloopbaan, meldde IBTimes UK.
En in november lieten anonieme bronnen weten dat er aan boord van ruimtestation Tiangong 2 werd getest met de EmDrive.
Het prototype produceert naar verluidt een stuwkracht van enkele millinewton.
Bekijk de video hieronder:
Eén op de tien Nederlanders hoort stemmen in het hoofd
Duitse wetenschappers treffen ‘vreemde giftige deeltjes’ aan in alle coronavaccins
Chef-piloot Lufthansa zag sigaarvormige UFO (video)
Deze spectaculaire UFO-beelden zijn gemaakt door spaceshuttle Discovery
Is fluoride schadelijk voor het brein?
Provincievlaggen bij Binnenhof vervangen door transvlaggen: ‘Ziek’
Honderden Soemerische kleitabletten in kelder WTC op 9/11
VN-chef pleit voor ‘wereldregering’ met ’tanden’. We hebben nog tot 2030
Onthullende reportage: hoe rot is de viskweekindustrie?