Homepagina » Natuur en Milieu » ‘CO2-neutrale’ zeiljacht van Greta Thunberg verbruikte meer brandstof dan vliegtuig. Spaanse krant legt leugens bloot
thunberg
Foto: Wikimedia Commons CC0

‘CO2-neutrale’ zeiljacht van Greta Thunberg verbruikte meer brandstof dan vliegtuig. Spaanse krant legt leugens bloot

Klimaatactiviste Greta Thunberg, die door Time is uitgeroepen tot persoon van het jaar, zeilde onlangs de oceaan over om de klimaattop in Madrid bij te wonen.

Volgens Thunberg en haar team was het een CO2-neutrale reis. Ze liegen.

De zeiljacht gebruikte twee motoren om de reis te kunnen maken en verbruikte daarbij zelfs meer brandstof dan een vliegtuig.

Hoge golven

Catamarans kunnen niet recht tegen de wind in zeilen, tenzij je afwisselend over bakboord en stuurboord aan de wind zeilt.

Om rond deze tijd van het jaar de Atlantische Oceaan over te varen heb je motoren nodig, aangezien de wind uit het oosten komt, licht de Spaanse krant ABC toe.

Rond november en december worden schepen op de Noord-Atlantische Oceaan geconfronteerd met hoge golven en een sterke stroming.

Zelfs vissersschepen en olietankers hebben daar moeite mee, aldus de krant.

Twee mogelijkheden

Er zijn twee mogelijkheden: de bemanning van de catamaran beschikt over bovennatuurlijke krachten of de twee motoren zijn gebruikt tijdens de oversteek.

De Volvo-motoren van de catamaran verbruiken normaal zo’n vier liter diesel per uur per motor.

Vliegtuig

Vanwege de slechte omstandigheden lag het verbruik waarschijnlijk twee keer zo hoog, wat neerkomt op acht liter diesel per uur per motor.

Als ze gewoon het vliegtuig hadden gepakt, zouden ze minder brandstof hebben verstookt, stelt de krant.

[ABC]

 

+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
KLIK HIER en zeg NEE tegen een corona-vaccinatie d.m.v. T-shirts, sweaters, mokken, etc.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
  • Willem schreef:

    De Volvo-motoren van de catamaran verbruiken normaal zo’n vier liter diesel per uur per motor? Heb zelf bij Deutz gewerkt en als je uitgaat van 2 200pk diesels van Volvo (heb je minstens nodig en is nog weinig) dan zit je al op minstens 40 liter per motor dus 80 liter per uur voor 2 motoren.

    35 likes
    • William schreef:

      Hi Willem, de meeste 48 ft catamarans hebben een 2 x 30 pk diesel motor aan boord… 200 pk motor (2 x) dan zou de boot zinken.. sorry maar dit moet wel gecorrigeerd worden.. dus de 8 liter klopt.. maar het is absurd dat we voorgelogen worden dat het een CO2 neutrale reis is.. Gelukkig heeft de CO2 weer voor een groenere aarde bijgedragen…

      22 likes
      • Willem schreef:

        AHa dank je voor de info, ik ging uit van een standaard snelloper uit de 70er en 80er jaren, dat zijn de enige motoren waar ik aan werkte toen en die lustten wel een slokkie.

        13 likes
        • Huub H.F schreef:

          Hahaha het onnozele wicht houdt iedereen voor de gek althans die zonder hersenen. En intussen loopt Greta binnen. Is Timmermans soms haar opa of zo die spoort ook niet en krijgt daar ook nog een riante vergoeding voor.

          3 likes
      • Henk Azie schreef:

        Dan nog, ongeveer 300 liter per dag , moeten ze wel een flinke tank hebben……
        Overigens vind ik dit soort argumenten tegen dit loeder hetzelfde niveau als de ‘ lange tenen brigade ‘ van links. Er zijn genoeg betere argumenten om haar opstelling onderuit te halen.

        4 likes
      • Willem schreef:

        Maar in het artikel staat dat er net zo veel of meer brandstof is verbruikt als een vliegtuig, bedoelt men daar dan de tijd dat je onderweg bent mee want een vliegtuig redt het niet met 4 liter natuurlijk.

        2 likes
      • Bartje schreef:

        diesel motoren gebruiken 160 gram per pk per uur.
        dan is voor iedereen simpel te berekenen wat een motor verbruikt

        0 likes
  • René schreef:

    Het wordt hoog tijd voor confronterende actie anders blijven die bestuurders hun koppen in het zand steken.
    De tijd van een koekje bij de koffie nadert z’n einde.

    15 likes
  • Aravind schreef:

    De info over zeilen die hier in vermeld staat is niet correct. Als je op windy.com kijkt zal je dit ook zelf duidelijk zien:
    Het lager gedeelte van de Atlantische oceaan heeft meestal een wind van oost naar west, maar het hoger gedeelte heeft juist een wind van west naar oost ! Dit is heel gekend onder zeilers en hier maken schepen al eeuwen lang gebruik van om in beide richtingen te kunnen oversteken.
    Het is dus perfect mogelijk om van new york naar madrid te zeilen zonder motoren te gebruiken!

    vriendelijke groet
    A

    14 likes
  • Karel schreef:

    Hopelijk komt dat kreng ooit in een mega storm terecht…

    11 likes
  • Aravind schreef:

    Een eenvoudige rekensom laat zien dat de info in het artikel niet klopt. Stel, dat men enkel op motoren zou gevaren hebben, en diit gedurende de 3 weken oversteek:
    2motoren x 4L = 8
    8 * 24u = 192 liter
    192 x 21dagen = 4032 Liter

    Dat terwijl een dergelijke catamaran maximum 400liter tankinhoud heeft…

    10 likes
    • Margie schreef:

      Je hebt vast nooit van jerrycans gehoord en waarschijnlijk nooit gezeild ook.

      Buiten alles om is de captain ingevlogen naar New York…jonge jonge hoe milieuvriendelijk

      De grootst mogelijke klimaat hysterie gepresenteerd

      5 likes
      • Aravind schreef:

        Het is wel duidelijk dat jij het zeiljacht niet persoonlijk kent. De kapitein is niet ingevlogen, ze kwamen uit de caraïben, en hebben naar New York gezeild, om daarna koers te zetten naar Europa.

        Het overvliegen van de kapitein/crew was wel van toepassing toen Greta van europa naar de vs zeilde, maar dus niet op deze vaart.

        Op dit zeiljacht gebruiken ze geen jerry cans. Trouwens goodluck, om 3600 liter in jerry cans te vullen. Dat is geen optie.

        2 likes
  • salvar schreef:

    en niemand die luistert .

    8 likes
    • Jan Heijn schreef:

      Het moet denk ik wind uit het westen zijn. Verder eens mer het artikel. Blijf zo doorgaan. Het zou verstandig zijn als deze klimaatidioten eens zouden onderzoeken welk effect de oostwaartse beweging van het magnetisch noorden op het klimaat heeft. Dan blijft er volgens mij niets over van de CO2 hysterie.

      13 likes
  • Aravind schreef:

    De catamaran waar het over gaat is een Outremer 45, en deze beschikt over 2x 30hp motoren

    6 likes
  • Ron schreef:

    Dat kreng wordt wel aangestuurd door de ouders die haar elke therapie ontzeggen.

    6 likes
  • André schreef:

    Dat “kreng” (klink bijzonder onvriendelijk niet ?) heeft waarschijnlijk zelf hele goede bedoelingen, misschien zouden we haar persoonlijk eens moeten ontmoeten…Overal kwade tongen … We zijn allemaal (voor en tegen) in de greep van de verdeel en heers techniek (van ? het geld macht etc )

    6 likes
  • Mark schreef:

    Grappig dat men wel het verbruik gaat uitrekenen, maar echt bewijs voor klimaat verandering is er gewoon niet ..
    En een ieder neemt een schreeuwend kind serieus, het kan toch niet gekker worden hoop ik ?!

    6 likes
  • IIS schreef:

    Laten de klimaatmarxisten fijn thuis blijven en de kachel op nul i.p.v. de wereld te willen sturen met hysterie en leugens. Een beter klimaat begint bij jezelf, in de kou thuis en niet achterijk hypocriet op een boot.

    4 likes
  • PREDATOR schreef:

    Ja , bla bla bla…Welke Greta?

    3 likes
  • Wilma schreef:

    Als alles op milieugebied zou kloppen zou Greta haar land ook nooit verlaten waarschijnlijk, hooguit op de fiets. Het is als tegen een vegetariër zeggen. Het klopt niet wat je doet, want om groenten te verbouwen is bloed- en beendermeel nodig en ook nog koeienpoep en er zou niet genoeg koeienmest zijn, als anderen niet zoveel vlees zouden eten..

    2 likes
  • Margie schreef:

    Van New York naar Madrid zeilen is sowieso niet mogelijk Aravind

    Van het begin AF aan, de 1e zgn solo schoolstaking… is alles gefilmd
    https://www.sott.net/article/425867-Surprise-Greta-Thunberg-BIOPIC-reveals-cameras-were-rolling-from-day-one-of-her-viral-rise

    2 likes
  • Tom Zijlstra schreef:

    Nep-nieuws en hoaxes komen heel vaak voor bij populisten en klimaatontkenners. Zonder argumenten die hout snijden moet je het wel van misleiding hebben. Bijvoorbeeld over de zeilreis van klimaatactiviste Greta Thunberg over de oceaan. Dat was al bij haar heenreis naar New York, nu weer bij de terugreis naar Lissabon om daar de klimaattop COP25 in Madrid bij te wonen. Ze wilde niet vliegen vanwege de CO2-uitstoot. ‘CO2-neutrale zeiljacht van Greta Thunberg verbruikte meer brandstof dan vliegtuig. Spaanse krant legt leugens bloot’, gnuift de website NineForNews. Met de Spaanse krant wordt een site bedoeld die ABC news heet, maar die je alleen kunt lezen als je je abonneert, en daar heb ik geen zin in. Maar hoe zit het echt? Ik heb het eens uitgezocht.

    Het brandstofverbruik van een jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter. Dat is ca. 330 liter per persoon.

    De Outremer 45 catamaran waarop Thunberg meevoer heeft 2 x 30 Pk motoren. Volgens het artikel gebruiken die 4 liter/uur per motor. Dat is erg hoog. Mijn eigen 75 hp motor gebruikt bijvoorbeeld 2 liter/uur. De afstand New York – Lissabon is 3300 mijlen. Met 7 knopen/uur doe je er 470 uren over als je alles op de motor doet. Dat vergt bij 8 liter/uur 3760 liter. Gedeeld door 6 opvarenden (haar vader was mee) = 620 liter/persoon. Inderdaad meer dan bij vliegen. Echter: ze hebben dagenlang gezeild. Stel de helft. Dan kom je uit op 310 liter/persoon. Bijna hetzelfde! Verrassend. Overigens moeten ze wel bizar veel extra diesel bij zich gehad hebben, want de standaard dieseltanks van een Outremer 45 bevatten samen slechts 430 liter.

    Maar wacht! Het is nog veel simpeler. Volgens het blad ‘Zeilen’ deden ze echter de hele overtocht zeilend en je kunt daar zien dat hun route tamelijk noordelijk was, via Bermuda en de Azoren, een route waar de wind in november overwegend westelijk is en je de heersende oostelijke passaatwinden die dichter bij de evenaar waaien, omzeilt (zie hierboven). Op het laatse stuk pikken ze de wat langer aanhoudende Portugese Nortada ook nog even mee. Efficiënte overtocht. Daar kan natuurlijk geen enkel vliegtuig tegenop wat energiegebruik betreft. Nou ja, een zweefvliegtuig.

    2 likes
    • henk schreef:

      Leuk verhaal, maar vliegen was beter geweest. De vliegtuigen vliegen toch , vol of niet, dus het was voordeliger geweest om 1 (of inclusief vader 2) lege plaatsen in een vliegtuig te zoeken, die zonder hun ook gevlogen zou hebben

      1 likes
  • Rensk. schreef:

    Stel dat die klimaattoestand waar zou zijn dan zou je er al niet meer in kunnen geloven door het zien van kinderen, die schreeuwen tegen ouderen dat hun toekomst afgenomen is.

    Nou ze leeft nog steeds, heeft een goed dak boven het hoofd en eet er goed van. In tegenstelling van kinderen in India of Afrika, die op de vuilnishopen leven. Die kinderen is de toekomst afgepakt. Verwend kind dat je bent. Het kind heeft het alleen over zichzelf. Dat alleen al is voor mij voldoende om geen woord te geloven van waar dat kind mee geshersenspoeld is door wie dan ook.

    1 likes
  • Jef schreef:

    Wat ik niet begrijp is dat zowat de halve wereld constant op Greta haar kop zit. Het kind probeert gewoon te zorgen voor schone lucht water en aarde.

    Als jullie geloven dat diesel inademen goed is voor de gezondheid, er helemaal geen klimaatverandering is, er geen ijs smelt, er geen droogte is, er geen extreme weerssituaties zijn, er geen ecologische problemen zijn en dat de aarde plat is, fijn. Dat is jullie recht in deze wereld.

    Maar de collectieve angst dat jullie hebben voor een 15 jarig meisje is geweldig en onbegrijpbaar. Laat dat kind toch gewoon doen. Jullie hebben er toch geen last van?

    1 likes
  • x

    Check Also

    lange frans

    Lange Frans en hoogleraar Karel van Wolferen: ‘Dit is de grootste leugen ooit’

    In de podcast van Lange Frans is ...

    nederland

    Hittegolven in Nederland: KNMI heeft heel wat uit te leggen

    Nog nooit hebben we in Nederland zeven ...

    >