Natuur en Milieu

‘CO2-neutrale’ zeiljacht van Greta Thunberg verbruikte meer brandstof dan vliegtuig. Spaanse krant legt leugens bloot

Help ons door dit met iedereen op je socials te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Klimaatactiviste Greta Thunberg, die door Time is uitgeroepen tot persoon van het jaar, zeilde onlangs de oceaan over om de klimaattop in Madrid bij te wonen.

Volgens Thunberg en haar team was het een CO2-neutrale reis. Ze liegen.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/03/open_the_door_to_your_heart.jpg

De zeiljacht gebruikte twee motoren om de reis te kunnen maken en verbruikte daarbij zelfs meer brandstof dan een vliegtuig.

Hoge golven

Catamarans kunnen niet recht tegen de wind in zeilen, tenzij je afwisselend over bakboord en stuurboord aan de wind zeilt.

Om rond deze tijd van het jaar de Atlantische Oceaan over te varen heb je motoren nodig, aangezien de wind uit het oosten komt, licht de Spaanse krant ABC toe.

Rond november en december worden schepen op de Noord-Atlantische Oceaan geconfronteerd met hoge golven en een sterke stroming.

Zelfs vissersschepen en olietankers hebben daar moeite mee, aldus de krant.

Twee mogelijkheden

Er zijn twee mogelijkheden: de bemanning van de catamaran beschikt over bovennatuurlijke krachten of de twee motoren zijn gebruikt tijdens de oversteek.

De Volvo-motoren van de catamaran verbruiken normaal zo’n vier liter diesel per uur per motor.

Vliegtuig

Vanwege de slechte omstandigheden lag het verbruik waarschijnlijk twee keer zo hoog, wat neerkomt op acht liter diesel per uur per motor.

Als ze gewoon het vliegtuig hadden gepakt, zouden ze minder brandstof hebben verstookt, stelt de krant.

[ABC]

 

3.7 3 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze informatie goed?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Willem
Willem
4 jaren geleden

De Volvo-motoren van de catamaran verbruiken normaal zo’n vier liter diesel per uur per motor? Heb zelf bij Deutz gewerkt en als je uitgaat van 2 200pk diesels van Volvo (heb je minstens nodig en is nog weinig) dan zit je al op minstens 40 liter per motor dus 80 liter per uur voor 2 motoren.

Aravind
Aravind
4 jaren geleden

De info over zeilen die hier in vermeld staat is niet correct. Als je op windy.com kijkt zal je dit ook zelf duidelijk zien:
Het lager gedeelte van de Atlantische oceaan heeft meestal een wind van oost naar west, maar het hoger gedeelte heeft juist een wind van west naar oost ! Dit is heel gekend onder zeilers en hier maken schepen al eeuwen lang gebruik van om in beide richtingen te kunnen oversteken.
Het is dus perfect mogelijk om van new york naar madrid te zeilen zonder motoren te gebruiken!

vriendelijke groet
A

Aravind
Aravind
4 jaren geleden

De catamaran waar het over gaat is een Outremer 45, en deze beschikt over 2x 30hp motoren

Aravind
Aravind
4 jaren geleden

Een eenvoudige rekensom laat zien dat de info in het artikel niet klopt. Stel, dat men enkel op motoren zou gevaren hebben, en diit gedurende de 3 weken oversteek:
2motoren x 4L = 8
8 * 24u = 192 liter
192 x 21dagen = 4032 Liter

Dat terwijl een dergelijke catamaran maximum 400liter tankinhoud heeft…

Back to top button
28
0
We lezen graag je reactie!x