Mens en Dier

Dit gebeurt er als alle regels op het schoolplein worden afgeschaft

Help anderen door dit artikel met je kennissen op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Op een basisschool in Nieuw-Zeeland zijn alle regels op het schoolplein afgeschaft. Het gevolg: minder pesterijen en minder blessures. Daarnaast letten de leerlingen beter op in de klas.

Engelse Bulldog was ooit een populair spel op Nieuw-Zeelandse scholen. Het is over het algemeen een vrij ruig groepsspel, waarbij de deelnemers allemaal, op één persoon na, aan dezelfde zijde van het speelveld staan. De overgebleven persoon staat in het midden van het veld.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2025/04/NFN-donatie-banner.png

Het spel begint met een van tevoren afgesproken signaal, bijvoorbeeld een fluitsignaal. Alle deelnemers die aan de zijkant van het veld stonden, proberen dan naar de overkant te rennen. De persoon in het midden probeert de rennende medespelers tegen te houden en hen met schouders of rug tegen de grond te drukken, ofwel om ze 3 seconden op te tillen.

Als dat lukt, moet de gevangen persoon meehelpen de overige deelnemers te vangen. De winnaar is degene die tot het laatst overblijft. Vooral als alle deelnemers jongens zijn, kan dit spel behoorlijk ruig gespeeld worden.

Er kwam een verbod op het spel omdat scholen bang waren dat ze aansprakelijk gesteld zouden worden voor blessures. Pas geleden besloot de Swanson Primary School in Auckland het spel in ere te herstellen. De schoolleiding ging nog een stap verder: alle regels voor het speelkwartier werden afgeschaft. Kinderen mochten weer in bomen klimmen en skateboarden.

Al snel versoepelden ook anderen scholen in Nieuw-Zeeland de regels op het schoolplein. De Universiteit van Otago en de Technische Universiteit van Auckland deden in 2011 een experiment met acht scholen. Zowel de scholen als de onderzoekers waren verrast over het resultaat. De kinderen gingen zo erg op in het boomklimmen en Engelse Bulldog spelen, dat er geen time-outplek meer nodig was voor vervelende leerlingen.

Sinds het nieuwe beleid van kracht is, is het aantal pesterijen en blessures afgenomen en letten de leerlingen beter op tijdens de les. “We waken over de veiligheid van de kinderen, maar het is niet goed om ze zo te pamperen,” zei schoolhoofd Bruce McLachlan van Swanson Primary. “Een kind moet kunnen vallen.”

Ook in Nederland wordt de discussie over het belang van vrij spelen aangewakkerd. “We ontnemen kinderen de kans om zichzelf en de wereld te ontdekken,” zei hoogleraar pedagogiek Sieneke Goorhuis. Ze vindt dat ouders vergeten hoe belangrijk het is om kinderen vrij te laten spelen.

Psychologe Louise Berkhout promoveerde in 2012 aan de Universiteit van Groningen op onderzoek naar vrij spel. Ouders kunnen het niet laten om zich met het spel van hun kind te bemoeien, zegt ze. Ze zien spel als iets waar kinderen van moeten leren. “Hoeveel blokken heb je gestapeld?” Of ze denken dat ze hun kind moeten vermaken.

De Amerikaanse psycholoog Peter Gray vindt dat het belang van vrij spelen door ouders wordt onderschat. In zijn boek ‘Free to Learn’ betoogt hij dat ouders hun kinderen veel meer zelf moeten laten aanmodderen. “Ouders die gaan meespelen als er een vriendje komt, moeten niet gek opkijken als hun kind narcistisch wordt.”

[The Optimist, Trouw]

0 0 stemmen
Artikel waardering

Interessant

Vond je dit artikel belangrijk?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Kalki
Kalki
11 jaren geleden

Je ziet hier dat ‘vrijheid’ ethiek voort brengt.

woatermens
woatermens
11 jaren geleden

Wij noemden dit spel “burgemeester” maar het ging er niet zo ruig hoor. je was er al aan als je aangetikt was. en kon je dan zelf ook meewerken om anderen te vangen. kon je ze optillen dan moest je een ketting vormen. doorbreek de ketting en allen zijn weer vrij. een taktiek was “electriek” maken; langs de muur ook een ketting vormen tot je dicht genoeg was bij de gevangenen-ketting. ook de “electriek” ketting kon doorbroken worden door de handen uit elkaar te trekken.
hehe, leuke herrinering! maar t was zeker geen ruig spel bij ons. maarja, er kan altijd iemand vallen ofzo

rob
rob
11 jaren geleden

hoe meer regels hoe meer verzet, hoe meer wetten/regels hoe meer de vrijheid op het spel staat, eigenlijk
begint het spel met wetten en regels ,daarmee moet men zoveel mogelijk aan regels en wetten houden , maar daar mee beperk je vrijheden waardoor het speler zich beperkt voelt ,deze beperktheid brengt verzet en verzet betekent dualiteit , dualiteit zet zich om in vechten en met vechten heb je geen winnaars maar verliezers want het spel is en werd beperkt door regels en wetten deze zaait tweedracht en twee dracht is macht en macht is het spel van dwazen..

Kalki
Kalki
11 jaren geleden

Regels en wetten scheppen censuur, censuur schept commercie en commercie schept grote vernietigingen.

rosemose
rosemose
11 jaren geleden

Als er ook voor burgers minder regels waren en meer regels voor de elite van bankiers dan kunnen wij ook ons zelf zijn en niet hoeven te bezuinigen namens die bankgaaiers

Belvedere
Belvedere
11 jaren geleden

Wij speelden vroeger op de enorme bouwplaatsen rond mijn woonplaats, ik vraag me af of dit tegenwoordig nog denkbaar is.

Nique
Nique
11 jaren geleden

Kinderen op een (school) kamp worden ook altijd helemaal volgepropt met spelletjes die volwassen mensen voor hen bedenken. Toen ik een jaar of tien was ben ik compleet door het lint gegaan tijdens het ochtendeten. Elke keer als we lekker (vrij) aan het spelen waren in het bos werden we weer bij de blokhut geroepen voor een één of ander dom spelletje. Niemand had daar zin in. Iedereen liep te mopperen. LAAT KINDEREN TOCH SPELEN!

Huisheks
Huisheks
11 jaren geleden

Geef kinderen zand en water en je hebt er geen kind aan. Dat leerde ik van mijn ouders.
Zou dat nu zo verkeerd zijn? Tegenwoordig mogen kinderen niet eens meer vuil worden.
Zie tv reclame.
Bij ons waren ze de straat opnieuw aan het beklinkeren; ik heb zelden zoveel kinderen met dat stopzand zien spelen. Een spelend kind is een gelukkig kind. ( wordt ook een stabiele volwassene.)

Aardebewoner
Aardebewoner
11 jaren geleden

Wij bouwden hutten en vlotten. Geen volwassene bij betrokken. En ja als er van die pedagogisch bewuste volwassenen een spelletje bedacht hadden was er geen ene moer aan. Heel geforceerd gedoe.

Sola
Sola
11 jaren geleden

Helemaal mee eens met dit bericht. Kinderen moeten zelf de wereld kunnen ontdekken hoor; zeker niet alles voorgekauwd krijgen. Op school proberen ze de kinderen al in hokjes te stoppen (op die leeftijd moeten ze zus en zo scoren met lezen en rekenen bijvoorbeeld). Bah! Laat kinderen zich gewoon in hun eigen tempo ontwikkelen; de kinderen die ergens beter in zijn trekken degenen die ergens minder goed in zijn gewoon mee hoor! Zowel op school als op de speelplaats.

Buddy
Buddy
11 jaren geleden

De mens hoort vrij te zijn en niet aan regels en wetten gebonden, vandaar dat er ook overal ongeregeldheden zijn…

oinnk
oinnk
11 jaren geleden

Regels zijn er om aan je laars te lappen , die gore elite geeft immers zelf het voorbeeld.
Al die regeltjes zijn er voor die nietszeggende / niksprestende ammbtenaartjes want hier kunnen ze zich lekker achter verschuilen , en zo kunnen ze discussie’s veilig vermijden.
Als straks alles in elkaar is gelazerd geldt er toch weer het recht van de sterkste , dan geef ik die prutsambtenaartjes absoluut geen enkele kans.
Decennia lang zijn we geregeerd door die slappe, zwakzinnige rooie honden en je ziet waartoe dat heeft geleid.

Paco
Paco
10 jaren geleden

De omschrijving van “Engelse Bulldog” is nagenoeg gelijk aan “overlopertje” wat we in de jaren ’80 op de lagere school deden op het schoolplein. Het enige verschil is dat bij “overlopertje” mensen slechts aangetikt werden, dus niet tegen de grond gedrukt en opgetild. En als een speler te ruig deed mocht hij/zij gewoon niet meer mee doen tot de volgende dag. Dus de groep corrigeerde zichzelf.

Bij “Engelse Bulldog” gaat het er kennelijk wat ruiger aan toe. Ik snap heel goed dat schoolbesturen daar met angst en beven naar kijken, maar ook daar geldt: “wil je niet meedoen, dan doe je dat niet; je kunt nog meer dingen doen op een schoolplein, en je bent niet de enige.” De groepsdruk om mee te spelen kan overigens wel heel groot zijn.

Scholen moeten zich dus m.i. niet bezighouden met de ruigheid van een spel. Tenzij uiteraard dagelijks een ambulance gebeld moet worden. 🙂 Wel is het belangrijk om in te grijpen bij andere narigheden, zoals een kind dat de groepsdruk niet aankan of gepest wordt. Ga met de hoofdrolspelers om tafel, om beide partijen bewust te maken van hoe de situatie ontstaan is en hoe het opgelost kan worden.

Back to top button
14
0
We lezen graag je reactie!x