
Appels koop je tegenwoordig in een kartonnetje met plastic eromheen, sap zit in een pak, en noedels en rijst in karton of plastic. Thuisgekomen prop je het in de koelkast, die intussen net zo vol raakt als een prullenbak, gevuld met spullen die voor het gekochte product zelf eigenlijk niet nodig zijn.
Het plan van Sara Wolf en Milena Glimbovski voor een supermarkt zonder verpakkingen is een hit bij crowdfunders. Een bezoekje aan de supermarkt levert nog altijd een hoop verpakkingsmateriaal op. Twee vrouwen uit Berlijn willen daar verandering in brengen. Zij bedachten dat het tijd wordt voor een supermarkt zonder verpakkingen.
Binnen één dag hadden Wolf en Glimbovski hun startkapitaal van 20.000 euro bijeen via crowdfunding op internet. Het tweetal heeft intussen bijna 110.000 euro ingezameld.
De winkel van 100 vierkante meter moet deze nazomer opengaan in de hippe Berlijnse wijk Kreuzberg. “Daar wonen veel avontuurlijke mensen die milieubewust zijn,” legt Wolf uit. Filialen in andere delen van Berlijn, en in de rest van Duitsland moeten volgen.
In de supermarkt, Original Unverpackt geheten, komen droogwaren als meel, suiker, muesli, erwten, noten, noedels en thee in grote dozen te staan. Klanten kunnen de gewenste hoeveelheid zelf afmeten in meegebrachte of geleende houders. Boter en kaas worden ouderwets afgesneden. Voor melk moet je zelf een kan meebrengen.
Meer dan 600 producten wil het tweetal in het assortiment opnemen. Veel daarvan moeten uit de regio komen. Maar een puur biologische winkel hoeft het niet te worden. “Er komen ook conventionele producten voor ieders portemonnee, maar dan zonder overbodige verpakking.”
In Europa worden jaarlijks 100 miljard plastic tasjes gebruikt, waarvan acht miljard op de vuilnisbelt belanden (en een groot gedeelte op zee). De gemiddelde Nederlander produceert 518 kilo huisvuil per jaar. Wolf en Glimbovski willen de verpakkingsvrije supermarkt niet duurder maken dan een normale supermarkt.
In 2007 opende supermarkt ‘Unpackaged’ zijn deuren. Die winkel moest in 2013 sluiten omdat hij niet rendabel was. En in Wenen opende begin dit jaar een ouderwetse kruidenierswinkel, Lunzers, die ecologisch en economisch bewuste klanten trekt, aldus het Duitse weekblad Die Zeit.
[Metro]
Eindelijk! Weg met die verpakkingsmeuk! Wij mijden zoveel mogelijk de supermarkt en doen onze boodschappen gewoon met onze eigen tas, net als vroeger. Dat scheelt zakken vol troep!
Helemaal goed!!
Ik verlang daar zelf al jaren naar, met grote rieten mand aan de arm weer naar de kruidenier!
Niet álles wat ‘knappe koppen’ uitvonden is goed voor Moeder Aarde en haar bewoners.
En zo kan het ook stukken goedkoper!
Ons fruit heeft allemaal zelf een ‘verpakking’, dus kan zó in de mand, evenals eitjes en groenten….
Meel e.d. kunnen in puur papieren zakken waarin je oud papier verzameld e.v.t….
zoveel betere oplossingen zijn er….HOERÁÁ’…het begin is er………….
Hier krijg ik een lekker gevoel bij dit soort nieuws. Het is iets waar je wat mee kan en eraan te denken kunnen er zaken verbeterd worden.
Ik heb nog wel eens een probleem bij de ALDI omdat ik altijd een doosje uit de stelling haal om die plastic rommel te voorkomen. Het zit niet altijd mee.
Fantastisch idee, wünsche Euch viel Glück und viel erfolg meine Damen, goed voorbeeld doet goed volgen,nu nederland nog…..yeeesss !!