Slecht nieuws voor zoetekauwen: uit een nieuwe studie blijkt dat suiker het brein kan beschadigen. Dat meldt de Britse Daily Telegraph.
Onderzoekers van de Universiteit van Californië in Los Angeles hebben ontdekt dat fructose, een vorm van suiker die vaak in frisdrank en snoep zit, hersencellen beschadigt en kan leiden tot een breed scala aan ziektes, van diabetes en hartziekte tot Alzheimer en ADH.
De wetenschappers gaven ratten zes weken lang fructoserijk water. De hoeveelheid stond gelijk aan een liter frisdrank per dag voor mensen. Daarna werden deze ratten samen met ratten die alleen water kregen losgelaten in een doolhof.
DHA
De ratten die fructose kregen deden er twee keer zo lang over om het doolhof te doorkruisen dan de knaagdieren die alleen water dronken. Dit wijst er volgens de onderzoekers op dat hun geheugen was aangetast.
Het experiment had ook een positieve uitkomst: docosahexaeenzuur (DHA), een omega 3-vetzuur, herstelt de schade die wordt veroorzaakt door fructose.
Hele genetische patroon
Een derde groep ratten, die naast fructoserijk water ook omega 3-vetzuren kregen, wist het doolhof bijna net zo snel te doorkruisen als de dieren die alleen water kregen.
DHA komt van nature voor in vis (met name zalm), noten en bepaalde groenten. “DHA verandert niet één of twee genen, maar herstelt het hele genetische patroon, wat erg opvallend is,” zei hoofdonderzoeker Xia Yang.
Het onderzoek is verschenen in het tijdschrift EBioMedicine.
Simpele trucs om voor elk belangrijk examen te slagen
Farmaceutische industrie betaalt artsen tot wel 38.000 euro per jaar om bepaalde medicijnen voor te schrijven
Scientology heeft ‘buitenaardse kathedraal’ in New Mexico
‘Mondiale terrorist’ Bill Gates waarschuwt voor pokkenpandemie, roept wereldleiders op alvast te oefenen
Nederlandse betaalde voetbal gefinancierd door SS’ers en NSB’ers
IJsland opent klopjacht op frauderende bankiers
Probeert de farma-industrie ons allemaal ziek te verklaren?
Beste bewijs dat er ooit water op Mars stroomde
‘De NOS is eigenlijk een misdadige organisatie, vol met het laagste gajes wat er bestaat in de media’