Homepagina » Mens en Dier » Historicus: “Jezus Christus is een mythe”
Historicus: "Jezus Christus is een mythe"

Historicus: “Jezus Christus is een mythe”

Jezus Christus is een fictief persoon en waarschijnlijk ontstaan uit een aantal verhalen over verschillende individuen. Dat zegt een historicus uit San Francisco. David Fitzgerald heeft naar eigen zeggen hard bewijs waaruit blijkt dat Jezus nooit heeft bestaan.

Hij beweert dat in historische geschriften rond het begin van de jaartelling geen verwijzingen naar Jezus zijn te vinden. Wel verschijnen er in die tijd Joodse sekteleiders ten tonele.

Fitzgerald wijst ook op tegenstrijdigheden tussen het Evangelie volgens Marcus, Matteüs en Lucas. Volgens hem zijn ze pas veel later geschreven. Hij zegt dat de discipelen van Jezus waarschijnlijk ook niet echt waren en dat hun namen later zijn verbonden aan de evangeliën.

In een nieuw boek, dat later dit jaar wordt gepubliceerd, stelt hij dat Jezus is ontstaan uit een combinatie van heidense rituelen en verhalen over andere mensen. “Jezus zou allerlei wonderen hebben verricht, maar niemand buiten zijn sekte had ooit van hem gehoord,” zei Fitzgerald. “Rond de tijd van Paulus waren er vele verschillende evangeliën en messiassen. Het lijkt erop dat de vroege christenen deze verschillende verhalen hebben samengevoegd tot het verhaal van Jezus.”

Fitzgerald, auteur van het boek ‘Nailed: Ten Christian Myths that Show Jesus Never Existed at All’, gelooft niet dat er een specifieke historische figuur kan worden aangewezen die het christendom heeft gesticht. Hij stelt verder dat de groep van Johannes de Doper eerst een concurrent was van de groep van Jezus, voordat hij werd opgenomen in de Bijbel.

In andere historische teksten uit die tijd zijn geen verwijzingen naar Jezus gevonden, aldus Fitzgerald. “Twee miljard mensen geloven in al deze wonderen, maar er is geen bewijs voor te vinden,” zei hij.

De eerste verwijzing naar Jezus is gevonden op een doos in een grafkelder. De authenticiteit van de doos, die is gedateerd op 64 na Christus, kon niet worden vastgesteld. In niet-christelijke bronnen zijn tot dusver drie verwijzingen naar Jezus gevonden. Ze staan echter in boeken die pas tientallen jaren na de vermeende executie van de Messias zijn geschreven.

[MailOnline]


Vind je deze info goed? Klik dan hieronder om te delen op Twitter
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

96 reacties

  1. Wil zijn gezicht wel eens zien, als hij voor de troon staat van Onze Heer.

    32 likes
    • En ik wil jouw gezicht weleens zien, wanneer je voor de Heilige Kookpot van het Vliegend Spaghettimonster staat.

      52 likes
    • We mogen ons heel gelukkig voelen dat in de historie niet veel te vinden is over de Christus.
      Hij is en bevindt zich dan ook in de ether en is de Geest van de Aarde.
      Plat rationalistisch denken, wat de wetenschap is. kan nooit bewijzen vinden.
      Ze heeft zich welbewust ontdaan van het Geestelijke en Spirituele aspect van ons bestaan.
      Er gaat zich steeds meer domheid samenpersen in de hoofden van deze “geleerden”.

      3 likes
    • Deze wetenschapper is maar een dood gewone denker, zijn gedachten gaan niet verder dan zijn aardse hersenen,het is ook zwaar als je nog nooit boven denken het universum van je geeselijk lichaam hebt mogen aanschouwen, en geloof mij de Here Jezus Christus die ik mocht zien, daar kwam een kracht vanaf die je op de aarde nooit zal ondervinden, alles is zo nietig hier, zelfs dat krachtige aardse lichaam, Geloof maar echt in de Here Jezus Christus, laat je door de duivel zijn woorden niet beinvloeden, de tegestander van de Here God zou ook willen dat de mens dacht er is niks, een sprookje, dat heb je het goed mis,zelfs een Joodse Rabbi zag op zijn sterfbed Jezus Christus, hij sprak ik had het Mis, Hij is al geweest.

      3 likes
    • Christus, is dat niet die ufo piloot? Leve de Malediven.

      2 likes
  2. je kon er op wachten…
    Dit soort “berichten” worden hier altijd op christelijke feestdagen geplaatst.

    23 likes
    • Eerlijk gezegd maakt het mij geen reet uit of Jezus nou heeft bestaan of niet. Maakt het uit? Waar Jezus voor stond vind ik des te belangrijker. De beste boodschap van de beste man is toch allang verloren. Fictief of niet, we kunnen er een voorbeeld aan nemen want een beetje naastenliefde is al teveel moeite voor de gemiddelde mens.

      53 likes
    • Helemaal mee eens, daar dacht ik ook al aan!.
      Totaal niet objectief maar gewoon weer ff een sneer naar alles wat christelijk puur om provocatief over te komen!,erg triest en kinderlijk.
      En idd altijd op christelijke feestdagen! .

      4 likes
  3. Al zal Jezus een mythe zijn, wat ik persoonlijk niet geloof, dan nog begrijpt de mensheid niet
    wat voor doel of functie de bijbel heeft. Het feitelijke doel van de bijbel is om de mensheid
    samen te brengen in een beschaving die de tien geboden als heilig ziet. Lees de 10 geboden
    en geef me dan eens aan wat hier mis mee is. Wat voor een mooie wereld zouden we hebben.
    Dat de mens er een zooitje van heeft gemaakt hoeft niemand mij te vertellen, het is niet de bijbel
    die alle religieuze ellende heeft gebracht maar de interpretatie van de bijbel door de mens zelf.

    In openbaringen wordt aangegeven dat in de end times de christen zullen worden aangezien als
    parias. Ze zullen worden vervolgd en ONTHOOFD, kijk wat isis en Boko Haram momenteel doen.
    Ze onthoofden christenen en dat in 2015, ze kunnen ze ook gewoon doodschieten. Films en de
    media zijn momenteel volop bezig om iedereen zo ver mogelijk van God te krijgen, homo acceptatie,
    abortus, new age bewegingen die propaganderen dat jij God zelf bent en ga maar door. Een ieder
    die zich de moeite neemt om zich te onderwijzen in het verhaal van de bijbel zal begrijpen dat de
    laatste dagen zijn aangebroken en dat de tribulation voor de deur staat.
    Een persoon die deze tekens geweldig laat zien is roundsaturneyes, hier de link.
    https://www.youtube.com/channel/UC5EtLmidKchvadyrEotfENg

    16 likes
    • @ Bert S. ik ben een echte hippie, mijn zoon is een hele leuke homo, ik geloof absoluut niet in de bijbel, maar de 10 geboden hou ik wel in ere. Wat kan jij daar van maken?

      11 likes
      • @elisa. Bij het vlees (leven) zijn we allemaal zondaars, niemand uitgezonderd.
        Ik zelf heb vele goede contacten met homo’s, het zijn fijne mensen, echter
        hun manier van leven verwerp ik wel. Het is hun eigen keuze en die
        respecteer ik zeker.
        Dat je de 10 geboden in ere houdt vind ik geweldig, echter dat je dan niet
        in de bijbel gelooft is een typisch new age standpunt die je hier maakt. We
        interpreteren het geloof zo het ons zelf het beste uitkomt.
        Neem de moeite eens om de site te bekijken die ik heb aangegeven, je zult
        gaan begrijpen hoe het spelletje op deze aarde momenteel wordt gespeeld.
        Je hebt niets te verliezen en het kan je leven alleen maar verrijken.
        Jezus stierf aan het kruis voor ONZE zonden, niet de zijne. Vindt zijn liefde
        en je energie zal naar hem gaan en niet naar satan/lucifer.

        1 likes
        • @ Bert: “Ik zelf heb vele goede contacten met homo’s, het zijn fijne mensen, echter
          hun manier van leven verwerp ik wel. Het is hun eigen keuze en die
          respecteer ik zeker.”

          Even reageren hoor…

          ‘het zijn fijne mensen’
          Homo zijn heeft niks te maken met wel of geen ‘fijn mens’ zijn. Het is een seksuele geaardheid, geen garantie op ‘fijn of niet fijn’ zijn’. We zijn allemaal gewoon mens.

          “Het is hun eigen keuze en die respecteer ik zeker.”
          Homoseksualiteit is geen keuze, maar nogmaals, een geaardheid. Praktiserende homoseksuelen verwerp je duidelijk wel (“hun manier van leven verwerp ik wel”), dus daar gaat je respect.

          6 likes
          • @ Bert S.:
            “Het respect is er voor de keuze die iemand maakt, niet voor de zogenaamde geaardheid. Dit is een mainstream
            opvatting, ze doen ons laten geloven dat het een geaardheid is, het is wel degelijk een keuze.”

            “Ze”..?
            En waardoor kom jij tot de conclusie dat het geen geaardheid is, door de bijbel? Een boek dat ook stelt dat insecten 4 poten hebben en dat vleermuizen vogels zijn..?
            Afgezien van de bijbel, de ‘mainstream’ opvatting is nog altijd dat er wel degelijk iets mis is met homoseksualiteit. Wereldwijd ben je als homo veruit een stuk slechter af dan als hetero. Ik hoef je vast geen voorbeelden te geven van al het anti-homo geweld, of van de statistieken van het veel hogere aantal zelfmoorden.
            Dat de laatste pak ‘m beet paar decennia in sommige (veruit de minderheid) landen eindelijk ruimere opvattingen komen t.o.v. homoseksualiteit komt door de strijd voor gelijke rechten. En gelukkig werpt deze strijd enigszins zijn vruchten af, waardoor ook mensen met een andere geaardheid de kans krijgen op een gelukkig leven, zonder een leugen te moeten leven of permanent in gevaar te zijn.

            Ik denk dat je het best goed bedoelt, maar probeer je eens voor te stellen in een wereld te leven waarin jouw (naar ik aanneem) heteroseksualiteit onderdrukt moet worden… wat zou dat met jou doen? Draai de situatie eens om en kijk eens of je het respectvol vindt om te zeggen: ‘je mag wel hetero zijn, je mag alleen niet de keus maken het te praktiseren.”

            3 likes
          • @liquid. Het respect is er voor de keuze die iemand maakt, niet voor de zogenaamde geaardheid. Dit is een mainstream
            opvatting, ze doen ons laten geloven dat het een geaardheid is, het is wel degelijk een keuze.
            Je hebt helemaal gelijk met je opmerking dat ik generaliserend
            ben met de opmerking dat homo’s fijne mensen zijn, echter de
            homo’s die ik ken zijn fijne mensen. Dat er ook niet fijne homo’s
            zijn is natuurlijk ook een feit.

            0 likes
          • De Mens mag niet oordelen over anderen,dat is aan Vader God niet aan de mens,alles draait om de Liefde, Homo;s hebben ook echte Liefde, ze zijn in dat Lichaam zo geboren, hun geest kan vrouwlijk of manlijk zijn, dat heeft met Reincarnatie te maken, in het ene leven ben je vrouw in het andere Man, Hetero;s zonder Liefde zijn hetzelfde als Homo;s zonder Liefde, leeg en vleselijke lusten, meer niet, God is Milder dan de mens, Homo;s die in Jezus Christus Geloven, staan er beter voor dan al die Ongelovigen in de Verlosser.en deze Historicus heeft het Niet Begrepen Het gaat ook Boven de aardse kennis uit. die deze Historicus niet Heeft ontvangen.

            0 likes
        • @Bert S, dank je wel voor je uitgebreide antwoord, ik in mijn eerste jaren katholiek opgevoed, in mijn volwassen leven ook nog naar cathechesatie geweest, maar nee , ik kan mij daar niet in vinden. Het paganisme, zoals de wicca, sjamanisme, druiden, enz, spreekt mi9j veel meer aan. Ook daarin zijn leefregels zoals de 10 geboden. Uiteindelijk is het allemaal een pot nat. en hoe kan ik in vredesnaam mijn zoon zijn levensstijl kunnen verwerpen. Sex is ook om van te genieten, ook al is het met iemand van hetzelfde geslacht. Soms denk ik wel eens, dit is iets wat god of de evolutie ons heeft gegeven om overbevolking tegen te gaan. Het zal je niet verbazen dat onze beide kinderen niet gedoopt zijn, en dat ik mij uit heb laten schrijven bij de kerk. Het wil er bij mij niet in dat er mensen zijn die echt geloven dat Eva uit een rib van adam is gemaakt, geloof jij dat echt?? En in Staan of Lucifer geloof ik ook niet. Dat is dan typisch weer een verzinsel van de kerk nom de bevolking onder de duim te houden.
          Vriendelijke groet,
          Elisa.

          3 likes
          • Het Licht kwam in de wereld maar de wereld kon Het niet grijpen. Reken maar dat duisternis Zijn Licht aanvalt tot de dag van vandaag. De wereld wil Hem uit zijn domein maar Het Licht is geduldig zachtmoedig. Is dat niet geweldig!?!

            2 likes
          • @elisa. Ja ik geloof in Jezus dus ook in satan/lucifer. Sterker nog,
            Satan is de god van onze vleselijke wereld, de vader van Jezus is
            de god van onze spirituele wereld en de creator van ons universum. Als christen ben ik nog nooit naar de kerk geweest en tevens draag ik of heb ik geen enkel symbool wat naar christus duidt. Bijna alle christenen begrijpen het tweede gebod niet.
            Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen,
            die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
            Dat je hebt uitgeschreven bij de kerk is een goede zaak, alle kerken zijn bewust of onbewust aanbidders van lucifer. Op aarde vindt een hegolian strijd plaats tussen lucifer en satan, het is echter een en hetzelfde beest.

            0 likes
        • En jezus, sliep met 12 discipelen…ben wel jaloers als homo…

          4 likes
          • Christus had Volgelingen om het Hogere Rijk te gaan Begrijpen,
            als Homo zou je daar op een Hoger Plan en Denken gezet worden, deze jaloersheid heeft met aardse Lust te maken die je afbreekt en je lichaam onrein zal worden dat is Lust.Jezus Christus was een Leermeester voor zijn volgelingen.

            0 likes
      • Onze Schepper wist dat de mens zondig was, en Gaf de 10 Geboden,als grote Richtlijn, Wat zal de Mensheid ieder persoonlijk Verbazen, als ze na hun dood, gaan Meemaken dat er echt een Leven na de dood zal zijn, de Duivel lacht zich dood, omdat die Domme mens ,niet in een Hoger Plan van zijn Schepper geloofd, ze kunnen alleen maar Geloven van wat ze zien, als je alleen al ziet hoe indrukwekkend je Hersenen Zijn, de Medici weten nog maar een Fractie van die Fabriek, iedere Vinger afdruk van Miljoenen mensen is anders, Het werk van onze Schepper, een mens kan dat niet Scheppen,de Ziel die eeuwig is, Er komt geen Mohammed terug, alleen Gods Zoon Zal terug komen om te oordelen,iedere Knie zal zich Buigen,Het geestelijk lichaam is een Kracht Bron,aangepast aan het Goddelijke,alleen Jezus heeft de Duivel verslagen, dat heeft geen Mohammed gedaan, Wat heeft Mohammed gedaan om zijn volgelingen een eeuwig leven te geven, Niets, het Kruis is de Sleutel om binnen te gaan in die Koninklijke Hemelpoort.de Duivel wil dat je het niet geloofd,want die lopen dan al op zijn Pad het pad der duisternis.nu mag je nog Kiezen, na je dood kom je terecht op duistere gebieden waar ieder zo dacht.Meer niet, eerlijk is eerlijk.Kansen genoeg gekregen.de Mensheid is Bang voor het Kruis.dat bij het Verlossings Plan van Vader God behoorde.

        2 likes
    • Ik krijg de kriebels van mensen zoals jij….. Bert S…

      7 likes
      • @danny. Dat je de kriebels van mij krijgt begrijp ik niet. Ik ben een zeer vredelievend
        mens die agressie in welke vorm dan ook afkeurt. Nog nooit in mijn leven heb ik iemand pijn gedaan. Het feit dat ik in Jezus geloof en daarom het homo zijn verwerp geeft jouw de kriebels? Begrijp je dan niet dat er de laatste 20 jaar er een enorme
        propaganda is gevoerd om het homo zijn te accepteren met als enigste reden de mensheid zo ver mogelijk van God te krijgen. Dat is namelijk het spelletje wat nu door satan/lucifer wordt uit gespeeld. En dat wij christenen aan de verliezende hand zijn begrijp ik donders goed, echter dat weerhoud mij er niet van om alleen maar mijn mening hierover te geven, meer doe ik niet en dat is mijn god gegeven recht.

        1 likes
        • Bert, straks kom je nog zeggen dat homo’s er zelf voor gekozen hebben……

          O, en in het geval je dit toch denkt: wanneer was voor jou het moment dat je zei, ‘en nu kies ik voor hetero’?

          2 likes
          • @chris. In alle eerlijkheid, een sterke vraag waar ik met mijn kennis
            geen concreet antwoord op heb. Ik zal deze vraag eens bij andere
            christenen neer leggen hoe zij hier tegen aan kijken.

            1 likes
    • Quote:Al zal Jezus een mythe zijn, wat ik persoonlijk niet geloof, dan nog begrijpt de mensheid niet
      wat voor doel of functie de bijbel heeft. Het feitelijke doel van de bijbel is om de mensheid
      samen te brengen in een beschaving die de tien geboden als heilig ziet. Lees de 10 geboden
      en geef me dan eens aan wat hier mis mee is. Wat voor een mooie wereld zouden we hebben.
      Dat de mens er een zooitje van heeft gemaakt hoeft niemand mij te vertellen, het is niet de bijbel
      die alle religieuze ellende heeft gebracht maar de interpretatie van de bijbel door de mens zelf.

      Denk je dat Constantijn de grote tijdens het concilie van Nicea in 325 a.d. er ook zo over dacht?
      Volgens mij was het doel van Constantijn om zo veel mogelijk volkeren onder één gezag te brengen en was de bijbel het middel!
      “Het concilie van Nicea, ook bekend als het eerste oecumenische concilie, is één van de belangrijkste gebeurtenissen uit de kerk- en dogmageschiedenis. Het was de eerste keer dat er door middel van een vergadering een scheidslijn werd getrokken tussen juiste en onjuiste theologie, die gold voor de hele kerk. Bovendien is het concilie van Nicea het eerste voorbeeld van actieve bemoeienis van wereldlijke heersers met een intern-kerkelijke kwestie.”
      Je kunt dit ook lezen als een vergadering waarin men alle zaken die gunstig waren voor de staat werden toegevoegd en de ongunstige werden uitgesloten.
      Blijft over, een politiek manifest vol leugens met maar één doel, het domineren van het volk.
      Natuurlijk heeft ‘Jezus’ nooit bestaan als persoon maar je ziet hem elke dag als het hemellichaam dat ons van warmte en licht voorziet en iedere ca. 2150 jaar op visite gaat bij een ander discipel/sterrenbeeld tot hij ze alle twaalf heeft bezocht en na ca. 26000 jaar weer bij de eerste begint.
      Bovendien sterft hij ook ieder jaar tegen kerstmis en staat hij met kerst weer op, dat is natuurlijk logisch als je weet dat de zon dan op zijn laagste punt staat en het de donkerste/kortste dagen van het jaar zijn en na 3 dagen op dat laagste punt te hebben gestaan weer gaat stijgen en dus de dagen weer gaan lengen.
      Leuk astronomisch feitje dat tot een sprookje heeft geleid waar volwassen mensen nog in geloven ook!
      Geloof is een krachtig iets maar wordt voor zowel ‘goede’ als ‘slechte’ zaken aangewend en naar mijn mening is het vooral misbruikt door een kleine politieke elite om koningschap te legitimeren en te kunnen regeren over het volk.

      2 likes
      • @dave. Jezus werd met kerst geboren, hij gaat dan niet dood. Verder moeten
        we niet vergeten dat de kerk er een waanzinnig onzin verhaal van heeft ge-
        maakt, Naar alle waarschijnlijkheid is Jezus geboren in September. De Sabbat,
        de rustdag, is niet op Zondag maar op Zaterdag. In de kerk vind je Jezus en
        God niet maar juist satan en lucifer. Volgens het tweede gebod mag men
        zelfs geen gesneden symbool hebben die refereert naar god of Jezus.
        Conclusie; 99,9% van alle christenen hebben zelf niet de moeite genomen
        om dat wat in de bijbel staat op een juiste manier te interpreteren. Men
        begrijpt zelfs het tweede gebod niet, men huppelt maar achter de kudde aan.
        Het enige wat telt is de liefde voor Jezus en zijn Vader en het zo goed mogelijk
        naleven van zijn geboden. Religie is door de mens verworden tot een kwaad,
        jammer genoeg.
        Wat veel christenen maar niet willen begrijpen is dat Satan de god is van deze
        vleselijke en materie wereld, daarom zegt Jezus ook; haat de wereld en ik breng
        geen vrede op aarde. Simpelweg omdat hij dit niet kan doen. Zijn koninkrijk
        is de wereld na het vleselijke.

        2 likes
      • Prachtig vind ik dat, de figuur van Jesus als de zon van God, the sun of God, dat lijkt helemaal te kloppen, de brenger van leven en van licht…

        0 likes
    • Ach ja, denken dat de laatste dagen zijn aangebroken is ook van alle tijden.
      Dat moet men ten tijde van de middeleeuwen en de wereldoorlogen ook gedacht hebben.
      Zie in dat deze wereld altijd wel ergens aan het branden en/of bloeden is, waar dan ook.
      Het enige dat ik weet is dat mens, religie en geloof hoofdzakelijk de veroorzakers zijn van al deze ellende.

      1 likes
    • Weet je wel wie de bijbel heeft geschreven????
      In de oorspronkelijke bijbel staat niet over Jezus.Want die is door de Ieren geschreven en later hebben de Romeinen en Grieken de bijbel herschreven en Jezus er aan toegevoegd met allerlei onzin over kruisingen enz enz enz

      1 likes
  4. Er is geen enkel bewijs dat de figuur Jezus, te vinden in de bijbel, ook echt bestaan heeft. David Fitzgerald heeft helemaal gelijk. En het laat nog maar eens zien dat het christendom een geloof is, geen wetenschap. En aangezien Jezus een van de profeten in de islam is, geldt dit voor de islam net zo goed. Kijkend naar de wetenschap, is de enige met bewijs overeenstemmende filosofie atheisme. Veel gelovigen weten dit dondersgoed, ze willen het alleen niet toegeven. De waarheid is: iedere christen en islamiet is tegelijkertijd ook atheist.

    11 likes
    • Beste Atheisme,

      Als de gehele boven Elite in Satan gelooft, denk je dan dat er van hun nog
      een ander geloof over mag blijven?

      Alles in de Bijbel is exact correct alleen er zijn nu zoveel kampen
      met verschillende geloven en ongelovigen dat het Satan aanbidding
      steeds meer hun gang kunnen gaan in de bovenste Elite laag!

      Iedereen heeft het volledige recht om wel of niet te geloven en ook waarin!
      Maar er is nu langzaam een Elite groep ontstaan die alle andere geloven gewoon
      kapot aan het maken is en tevens de rest van de wereld!

      Geloof het of Niet, alles in de Bijbel is juist en er zijn nu gewoon teveel Doven en Blinden
      mensen die zelfs niet meer willen en kunnen na horen, zien en denken!
      Satan heeft op dit moment de overhand en denkt almachtig te zijn!

      Ook hij weet dat zijn laatste periode aangebroken is voordat hij voorgoed van deze
      aarde verbannen zal worden!

      GOD Bless…!

      24 likes
      • Alles in de bijbel is exact correct? Was je erbij dan? Of neem je het maar klakkeloos aan omdat het in een boek staat ?En dan heb jij het over doven en blinden?!
        Het zijn allemaal menselijke verhalen met menselijke wreedheden. De hele persoonlijkheid die men aan “God” heeft durven geven is menselijk, en dan nog één van een niet al te beste soort. Oorlog, moord, verkrachting, chantage, jaloezie, ongelijkheid, bewust laten leiden, het gaat maar door en het houd niet op….

        9 likes
      • Mr X,

        Maar als de bijbel het woord van god is, waarom zijn er dan 4 evangeliën? Die elkaar tegenspreken?

        Het verhaal van de wederopstanding is pas in de tweede helft van de 4e eeuw toegevoegd aan het evangelie van Matthäus.

        Elke religie kent zijn wonderen. Geef me een reden om wel in de wonderen van het Christendom te geloven en niet in die van het Hindoeïsme, en de Hindoes zullen er een even goede reden tegenoverstellen om juist in een van hun goden te geloven.

        1 likes
    • Ik ben ook niet gelovig en bezoek nooit de kerk, maar geloof in een aantal belangrijke zaken die in het nieuwe testament besproken worden. Of Jezus daadwerkelijk heeft bestaan, ik dacht van wel maar het woord is gezegd en daar gaat het om. Veel van zijn uitspraken zijn tijdloos en heb je geen wetenschap voor nodig, het is een verhaal over de waarheid en alleen de waarheid.

      Misschien kan iemand mij vertellen welke politici aan deze twee voorwaarden voldoen. Hoeveel zitten er in Den Haag? Brussel, op het Witte Huis, Mexico? Brazilië? Rusland misschien? Als het te ingewikkeld word mogen het ook mensen zijn uit de Bankierssector, Mediamagnaten, multinationals die nauw verbonden zijn aan de economie.

      Misschien is het interessant om eens te kijken van hoeveel er niet door de test komen wekelijks naar de kerk beweren te gaan, of niet gaan maar zeggen dat ze christen zijn, of vrijmetselaar. Zoals bekend zien vrijmetselaars Jezus als een groot leermeester dus daar verwacht ik veel van.

      5 likes
    • Op de maan hebben ze ook niet geweest, Hitler heeft ook niet bestaan of Napoleon of Julius Cesar enz.. want ik heb ze nooit gezien of ontmoet in levende lijve !!

      0 likes
  5. Jezus bestond/bestaat, alleen klopt de bijbel niet, is het ook een ander verhaal over Jezus.

    10 likes
    • @Kalki

      De bijbel klopt wel!!

      Hij word alleen niet begrepen!!

      10 likes
      • Maar hoe kun je weten of iets klopt als je het niet begrijpt?

        4 likes
        • De bijbel is geschreven door iemand met een vele grotere diepgang of een veel groter bewustzijn. Dan moet je er vanuit gaan dat de bijbel geschreven is door iemand van buiten deze wereld.

          Ik weet dat Jezus onze Zon is en dat hij ons daarom brood geeft want zonder zon hebben wij geen brood (gewassen) kunnen alleen groeien door een zon!! Als Jezus over het water loopt, schijnt hij in het water en als de aarde draait verplaatst hij zich met die term van toen, (lopen) Als Jezus gekruisigd word betekend dat er iets voor de zon langs gaat. Iets gaat de zon kruizen waardoor je een zonsverduistering krijgt. Als dat object groot genoeg is blijft het 3 dagen donker. Als dan het nieuwe licht komt begint de nieuwe wereld of de nieuwe tijd.

          Je moet het anders gaan zien en gaan begrijpen.

          1 likes
          • ‘Als Jezus over het water loopt’ dan doet hij dat via een anti-zwaartekrachtgordel die hij toen droeg en verkregen had van ‘Aliens’.

            2 likes
  6. David Fitzgerald is Lecturer in International Politics in University College Cork,
    Ireland and specializes in the history of counterinsurgency and the history of American military culture.

    Waarom gaat deze man zich ineens bemoeien met het wel of niet bestaan van Jezus?

    Omdat hij ervoor betaald word en als persoon is aangesteld om dit voor te dragen en te vertellen!
    Deze man heeft totaal geen enkel bewijs en omschrijft alleen wat zijn eigen onderzoek bewijst!

    Dit alles is niets anders dan “weer” een onzinnig verhaal om wederom mensen tegen elkaar op te zetten!
    Wetenschap weet Niets en is alleen gebaseerd op onderzoeken van en door geleerde mensen met een alreeds voor gekauwde mening en gedachten die ze van andere en uit boeken geleerd hebben!
    Tevens worden ze ingezet door de Elite criminele wereldleider om deze onzinnige onderzoeken als
    verdeel en Heers theorie de wereld in te sturen!

    GOD Bless…!

    22 likes
  7. Hoe kan men met een hard bewijs komen dat iemand niet heeft bestaan!!?

    14 likes
    • …en hoe ken men het bewijs leveren dat iemand wel heeft bestaan?
      Op wat teksten die tot stand zijn gekomen door verhalen van gehoord verder te vertellen en telkens wat aan te passen aan de tijd waarin de vertellers leefden.
      Zelfs nu na 2000 jaar worden de bijbel teksten uit het NT nog regelmatig aangepast en gaat het maar door, het is een kwestie van interpreteren en wat bijsturen zodat het nog up to date blijft.
      En waarom leefden de geestelijken dan niet volgens die Nieuwe Testament teksten, begin maar bij die resem aan foute pausen met in hun kielzog al hun geestelijke leiders. Als zij prediken over zonde vergeten die zichzelf en wat zij eeuwen de mensen aandeden.

      7 likes
  8. Voor mij is het eenvoudig. De bijbel werd in het begin via spraak overgebracht. Mensen vertelden erover, want schrijven kon bijna niemand.
    Nu kennen de meesten het experiment wel. Waarin iemand apart genomen word van een groep. Diegene krijgt een verhaal te horen die hij/zij vervolgens weer aan 1 iemand moet vertellen (buiten de groep) etc etc. Hierbij zie je dat er al na 2 man! Er niets meer van het originele verhaal over is. Ga nu nog maar eens hardmaken dat het echt is die bijbel.

    13 likes
  9. Volgens mij is het allemaal terug te voeren op de oude zon-cultussen. Verhalen van Jezus, Mithra, Horus en zelfs de oud Vedische mythologie vertonen grote overeenkomsten.
    Mensen keken naar de sterren, de zon en de maan. Voor de oogst, zaaitijd, en allerlei andere gebeurtenissen. Alles werd daar gelezen en bepaald. Op vele plaatsen in de wereld gebeurd dat nu nog. Kijk maar eens hoe de elite zich hiervan bedient, of bouw maar eens een huis in Thailand.(Dan moet je wachten tot de priester het de juiste tijd vind om te bouwen)
    Deze gebeurtenissen in de hemel werden vertaald in aardse verhalen. Misschien om het voor de gewone man begrijpelijk te maken. Doorgaans waren het mondelinge vertellingen die van vader op zoon gingen.
    Ik denk dat deze mythen hemelse gebeurtenissen waren/zijn die in verbloemde vorm verteld werden en opgeschreven werden om het aan de mensen te verklaren. Vergeet niet dat de taal veel bloemrijker was als nu, en de gewone man het schrift in die tijd niet machtig was.

    Wat mij op een ander punt brengt. Spreek mij tegen als ik het mis heb.
    Lang voordat de mens de zon begon te aanbidden, stonden de mensen in veel directer contact met de geesten en demonen wereld. Medicijnmannen waren poorten naar die wereld, maar iedereen nam er aan deel. Niemand maakte aanspraak op die kennis. Het was niemands bezit. Ook waren de goden toen dicht bij de mensen. Kennis was gemeengoed.
    In de tijd dat het schrift ontstond, kwam de kennis langzaam in handen van een kleine groep mensen, want weinig mensen konden toen lezen. Dus kennis werd een bezit. Dit loopt ook parallel met de tijd dat mensen aanspraak gingen maken op land. Aarde! Denk aan het ontstaan van de grote rijken. Die vallen onder het zelfde tijdsbestek. Ook waren alle grote rijken het schrift machtig. Van de Maya’s tot de Egyptenaren en de Chinezen.
    Toen kennis door middel van het schrift in handen kwam van een kleine groep mensen, raakte ook de Goden verder weg. Want kennis van de spirituele wereld was voortaan voorbehouden aan een kleine elite – Priesters. En uit die elite kwamen heersers, en zo ontstond het idee van een God die boven ons stond. Een oppergod. Niet een god op gelijke voet, maar een God ver van ons en die over ons heerst
    door middel van het geschreven woord, voorbehouden aan enkelen die konden lezen. Het idee van heersen was geboren. En ook de macht van het geschreven woord. De eerste wetten werden gebeiteld in steen. En er werd macht aan het geschreven woord gegeven.
    Die macht is nu zo groot geworden.
    Alle wetten zijn geschreven. Contracten, overeenkomsten, verdragen et cetera… Bijbels en heilige boeken, verhandelingen over alles en nog wat. Alles is geschreven. Aan geschreven wetten zijn wij gebonden, en wij zetten onze handtekeningen onder contracten en verbinden ons door water en doop aan een boek. Door geboorteakte geven wij onze kinderen weg. Allemaal inkt op papier. Niet voor niets worden Christenen, Joden en Moslims , mensen van het boek genoemd. Gebonden aan geschreven regels.
    Door woorden staan wij elkaar al eeuwen lang naar het leven, met een pennenstreek wordt er gegeven en genomen. Zijn er hele volkeren vermoord, wordt er beschikt over miljarden levens.

    Zo zijn religies ontstaan, en de grote rijken. Grote heersers hebben daar hun macht gevonden en dat gebeurd nu nog.

    En wij zijn het die aan het woord zo’n grote macht toekennen.
    Alleen wij kunnen dat veranderen.
    Het woord is aan ons.

    12 likes
  10. Laat deze historicus maar lekker in zijn eigen fantasien en hersenspinsels geloven. Dit bericht doet mij denken aan de rijke man die in de hades terecht kwam en Abraham, die aan de andere kant van de scheidingslijn stond, vroeg of deze zijn nog levende familie wilde waarschuwen opdat ze niet in “deze” vreselijke plek terecht zouden komen.

    Abraham antwoordde: “Dat doe ik niet want het heeft geen zin; ze zullen mij toch niet geloven”

    Er zijn en blijven nu eenmaal mensen die alles in twijfel trekken. We zijn niet op de maan geweest en we leven in een nep realiteit. Sommigen denken dat de belastingdienst niet bestaat en laten de nota ongeopend liggen. Om maar eens aan te geven hoe “knetter” sommigen zijn.

    Voor mij staat vast (natuurlijk mag een ander er anders over denken) dat God leeft en in alles is. En dat de rol van Christus noodzakelijk was om de totale vernietiging van de schepping te voorkomen. Er was veel meer aan de hand dan alleen de zielen die gered moesten worden.

    Kijk maar eens naar Sophia TV of luister naar Radio Santec. Deze oer Christenen ontmoedigen kerkbezoek maar komen daaentegen met een bijna wetenschappelijke uitleg over hoe dit alles waarin we leven zo is gekomen.

    Een verklaring die je nauwelijks zo maar naast je neer kan leggen. Ze adviseren niet naar een kerk te gaan omdat ons lichaam de tempel van God is. Ik ben van mening dat een half uur naar Radio Santec luisteren meer verklaart dan 20 bezoeken aan een kerk. Al is het -mijn mening- natuurlijk nooit verkeerd om in naam van God met meerdere mensen in een kerk bijeen te zijn.

    7 likes
  11. Jezus is de naam voor de zon (ik ben het licht). En die sterft ieder jaar weer onder de constellatie van jawel het kruis. De zon en 12 sterrenbeelden (apostelen) en het kruis. Gewoon vanavond in de lucht kijken dan zie je het hele verhaal. Niet zo bang mensen het is 2015. Dat gebakkeleid we hadden al lang vimanas moeten na bouwen om de andere werelden te bezoeken. Succes met kinderlijke interpretaties belust op macht over infantiele geesten.

    5 likes
  12. ‘Was U blind, dan zou U zonder zonden zijn. Maar sinds U beweert dat U (Fitzgerald) kan zien, blijft Uw zonden..’

    Appolyon J.C. (blond, blue eyed) is een mythe. Maar Yahushua Ben David..dacht ‘t niet.

    4 likes
  13. Welnu, leuk alle theorieën die hier worden neergezet.
    Het Bijbel verhaal is waar, lijkt mij onwaarschijnlijk i.v.m. gebrek aan getuigen.
    Het Bijbel verhaal is niet waar, tja dan is het fictie, maar ook hier geen getuigen.
    Ik kan werkelijk niet begrijpen dat er hele volksstammen zijn die de Paus zien als afgezant van God op deze aarde, werkelijk is er geen enkel bewijs voor deze redenering, en toch stond men vandaag weer te huilen in Rome.
    Welk normaal en realistisch denkend mens kan iemand die priesters beschermd die kinderen voor het leven verminken zo staan toe juichen?
    Het geloof, want anders is het niet: geloof, is voor ieder anders.
    Als ik zeg: ik geloof dat het morgen regent, is dat een idee van mij en niet van mijn buurman.
    Dus het geloof in de Bijbel is voor een ander een geruststelling, het komt allemaal wel goed als je houdt aan de 10 geboden die ik, God, je gegeven heb, voor mij is dat echt niet zo, iemand die op een berg blijft zitten in een brandende struik en dan 2 stenen meegeeft met spreuken die iedereen moet volgen maar zich niet vertoont aan de personen waarvoor het bestemd is, vreemde gang van zaken.
    Dan verdwijnen deze stenen en niemand kan meer het bewijs leveren dat dit zo gebeurd is, geënt op hedendaagse gebeurtenissen: diverse regeringsleiders die opeens een acute vorm hebben van amnesie als het hun niet uitkomt.
    Ik laat een ieder in zijn/haar waarde omtrent geloof echter laat mij dan ook in mijn waarde dat ik niet geloof in dat boek of de figuur als jezus.

    1 likes
    • Beste ik wil even antwoorden op uw vierde zin. Wel dat antwoord is vrij simpel, het is een vorm van indoctrinatie van in de wieg dat vervolgt wordt/werd op school, een vorm van indoctrinatie en dat geldt voor de meeste religies.
      Verder ligt het ook aan de verhaaltjes vertellers hoe men dit brengt om het boeiend genoeg te maken om de aandacht te trekken en vast te houden, verder zijn er velen met dwang “bekeerd” of de dood als keuze.(Afrika en de indianen in Z-Amerika)
      Het lijkt op het fameuze piramide spel dat van 1 persoon wordt opgebouwd maar al snel oploopt tot duizend, wel als men dit piramide spel 20 eeuwen eeuwen aanhoudt dan worden het miljarden personen.
      Als u dat spel kent neem dan eens uw zakrekenmachine erbij en kijk eens wat er gebeurd met aan de start 1 persoon u zal versteld staan hoe vlug u aan enkele duizenden zit.

      3 likes
  14. De pegans wisten dat de zon op een bepaalde plaats stond dan ging de natuur de kant van de groei weer op . Toevallig is dit ook de tijd dat Jezus zou herleven in drie dagen net als kerstmis op 21 december dat de dagen langer gaan worden toen is ook zogenaamd Jezus geboren .
    De Pegans ware meer met de natuur bezig ipv te geloven in iets wat niet tastbaar is en zeker niet met die regels waar je niet blij van wordt , geboren in zonde , God straft , bang zijn voor de Duivel , naar de hel gaan .

    http://www.timeanddate.com/calendar/december-solstice.html

    Dit is gewoon gestolen van de pegans en heeft weinig met Jezus te maken gehad .

    De Bijbel is briljant in elkaar gezet om mensen dingen te doen geloven om hen verhalen te laten geloven waardoor ze beter gecontroleerd worden.

    Misschien was Jezus wel een Jogi die zich in kunnen laten graven een aantal dagen want men weet niet volgens de boeken waar hij geweest is van zijn 12e tot zijn 30 ste .

    Prachtige geloofsovertuigingen had hij zeker waar ik ook naar leef, oa om een ander te behandelen zoals je zelf behandeld wil worden
    Als hij van plan is terug te komen dan is het nu hoog tijd dat terugkomt want het is een groot zooitje op onze planeet .

    Volgens de Bijbel zijn de mensen door God 6000 jaar geleden gemaakt, geloof je het zelf, ik niet dus wat is waar van de rest van het tegenstrijdige hypocriete verhaal dat de grootste vernietiging brengt op de aarde.

    3 likes
    • happy Ostara!!!!!!!!!!!!!!

      1 likes
    • @marc. Je hebt iets niet helemaal begrepen. Verwijzingen in de bijbel naar een verleden of toekomst
      gaat als volgt. Een dag staat gelijk aan een jaar. 6000 jaar geleden is dus, 6000 x 365 dagen x 1 jaar.
      2.190.000 jaar. Hij creëerde toen niet de mens maar de aarde.
      Volgens sommige theologen kan een dag ook voor 1000 jaar staan en dan komen we op 2 miljard
      jaar terecht, wat volgens vele wetenschappers ook zo’n beetje de leeftijd is van onze aarde. Dus deze
      opmerking in de bijbel is zo gek nog niet.

      0 likes
  15. Jezus heeft wel bestaan, hij ligt naast Mozes begraven in een dorpje aan de voet van de Himalaya. Hij is op de sabbat na zijn kruisiging van het kruis gehaald en ondergedoken in een grot, nadat zijn wonden waren geheeld is hij via Kashmir Mozes achterna gereisd.

    1 likes
  16. “niemand buiten zijn sekte had ooit van hem gehoord,” ?? Bij zijn intocht waren er tussen 1 en 2 miljoen pelgrims in Jerusalem (Een Romein had opgetekend hoeveel lammeren er waren geslacht voor het Paasfeest), die hem toejuichten.
    Was het niet Zacheüs die in een boom moest klimmen om hem te kunnen zien, toen hij Jericho aandeed? Het begon juist steeds extremere vormen aan te nemen en daar waren de hogepriesters juist zo benauwd voor.

    3 likes
  17. Richard
    5 april 2015 20:55 at 20:55
    Volgens mij is het allemaal terug te voeren op de oude zon-cultussen.

    Dit is exact zoals het hier uitgelegd wordt en als je dit bekijkt dan zie je hoe de bijbel verkeerd geintepreteerd wordt en dat het inderdaad met astrologie te maken heeft

    264 Cosmic Christmas The World Has Missed

    https://www.youtube.com/watch?v=kHZZNOiaAj8

    2 likes
    • De Bijbel is een prachtige beschrijving van de harmonie der dingen en een prachtige gids over onze plaats als mens daarin. Het leert ons een weg naar liefde en harmonie. Maar het gevaar zit hem volgens mij in het geschreven woord. Zoals ik al zei, Wij zijn mensen van het boek. Gebonden aan geschreven regels, dogma’ s en wetten. Onze ziel en zaligheid verkocht aan inkt en papier. Zelfs onze rijkdom wordt uitgedrukt op waardeloos papier.
      Ieder mens WEET bij geboorte zijn/haar plaats in het universum. Wij zingen allen haar lied. Woorden hebben ons weggebracht van wie wij werkelijk zijn. Woorden hebben verwarring gebracht. Ze horen immers bij het hoofd. En door het lawaai in ons hoofd, en de focus daarop, horen wij ons hart niet meer. Als in de toren van Babel.

      1 likes
  18. Hmmm! Ach ja. Hang me again? Hang me again? Maar denk maar niet dat ik wegren.
    Tuurlijk hoor ik bij Archontische mythen, Nazi-Hollanders geloven eerder in zwarte pieten.
    Laat de kindertjes tot Mij komen, Dan kunnen justitie pedofielen weer eens gereed komen.
    Sinterklaas is toch ook spirituele kinderverkrachterij en het maakt de nazi multinazionals blij.

    https://www.youtube.com/watch?v=2DfxcoDPRVU

    2 likes
  19. Over Jezus kunnen we dit zeggen, maar over ene profeet is het beter van niet.

    2 likes
  20. Toch, en alweer 15 wetenschappelijke reacties. De 1 nog vriendelijker dan de ander. Niet zo hoog van de toren blazen! wie denken jullie wel/niet te zijn; Jezus of zo?
    Sorry hoor, paaseieren humor.

    2 likes
  21. Of Jezus Christus ons ooit heeft bezocht als mens durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik geloof 100% zeker in het christusbewustzijn…..

    2 likes
  22. Richard, mooi aan elkaar geschreven.
    Het gaat natuurlijk in de kern niet om woorden, maar om de daden.
    Een hint: er is meer tussen hemel en aarde. (doe maar eens een steekproef onder een flink aantal mensen op het werk, in je familie).

    Check de auteur. De man is uitgesproken atheist.
    Dat kun je bepaald niet objectief terzake noemen.

    De man verdient z’n brood met atheïstische boeken te publiceren, als gast docent en geven van lezingen en boekpresentaties. Oprichter van het 1e atheïstische film festival.

    Goed, hij heeft een universiteit doorlopen. ‘Gespecialiseerd’ op oorlogspropaganda – en m.n. de Amerikaanse doctrine van het steunen van opstandelingen. Jihadisten, Tamil Tijgers, Otpor, noem maar op.

    Onder atheïsten is dit boekje met gejuich ontvangen. Bullocks sells.

    Het idee, geloof wetenschappelijk te benaderen! Dan snap je de essentie niet.

    Het niveau van de ‘wetenschap’ die gmo’s goedkeurt, zelfs als noodzaak aanprijst.
    Laat ik daar dit aan toevoegen; spreekt voor zich, dunkt mij:
    http://www.arte.tv/guide/de/050772-000/tote-tiere-kranke-menschen

    pas op voor universiteiten en wetenschappers tegenwoordig.
    Uitstekende blogger Vandamme kwam met een opvallende uitspraak van een prof van de Universiteit van Antwerpen. Ene Tom Sauer. Die Sauer kwam met een stelling – die makkelijk met de feiten is te weerleggen.
    Een half uurtje ‘viel het kwartje’: de naam Derk Sauer. ff googelen; bingo! Zoon van.
    De man die is neergezet als self-made mediamagnaat. Het beeld uit het sprookje.
    Van de man die uitstekend zijn draai vond tussen de Russische maffia. NRC vervolgens een paar miljoen afhandig maakte, en destijds betrokken was bij illegale wapenhandel en drugshandel om de IRA te steunen. Zijn zoon is nu professor in Antwerpen, en gebruik de wetenschap als dekmantel voor propaganda. 1 vb wat er anno nu aan universiteiten aan anti-wetenschap wordt gesubsidieerd.

    2 likes
  23. De overlevering van Jezus komt uit een tijd dat de meeste mensen ongeletterd, bijgelovig, onwetend en goedgelovig waren . . 😉

    2 likes
  24. caesar Lion Cachet

    LS…

    De Christusfiguur als metafoor voor liefde, mededogen en vergeving heeft mij nooit gestoord. Het zijn de zogenaamde Christenen die mij dol maken van woede. Zoveel misdaad, misleiding, pedofilie, moord en doodslag met de zegen van de here ! F*ck it ! Dan geeft de Boeddha mij een rustiger beeld. Maar ja van de Boeddhisten moet je het ook niet hebben… Vergeet religie en wordt mens zou ik zeggen. Boeddhisme is geen religie maar een filosofie voortgekomen uit Hindoeïsme etc.

    2 likes
  25. Matthéüs, Lucas, Marcus, Jezus huh, waar is het Evangelie van Jezus nou?
    Belangrijke Woorden van Jezus zijn toch; Wie in mij geloofd zal behouden worden, enz.
    Waar is nou dat belangrijkste Evangelie-deel?
    Of vond Jezus dit niet belangrijk om hetzelf te verwoorden, of had hij domweg geen tijd?

    Oh ja, de titel zegt het al.

    1 likes
  26. Volgens mij is het allemaal terug te voeren op de oude zon-cultussen. Verhalen van Jezus, Mithra, Horus en zelfs de oud Vedische mythologie vertonen grote overeenkomsten.
    Mensen keken naar de sterren, de zon en de maan. Voor de oogst, zaaitijd, en allerlei andere gebeurtenissen. Alles werd daar gelezen en bepaald. Op vele plaatsen in de wereld gebeurd dat nu nog. Kijk maar eens hoe de elite zich hiervan bedient, of bouw maar eens een huis in Thailand.(Dan moet je wachten tot de priester het de juiste tijd vind om te bouwen)
    Deze gebeurtenissen in de hemel werden vertaald in aardse verhalen. Misschien om het voor de gewone man begrijpelijk te maken. Doorgaans waren het mondelinge vertellingen die van vader op zoon gingen.
    Ik denk dat deze mythen hemelse gebeurtenissen waren/zijn die in verbloemde vorm verteld werden en opgeschreven werden om het aan de mensen te verklaren. Vergeet niet dat de taal veel bloemrijker was als nu, en de gewone man het schrift in die tijd niet machtig was.

    Wat mij op een ander punt brengt. Spreek mij tegen als ik het mis heb.
    Lang voordat de mens de zon begon te aanbidden, stonden de mensen in veel directer contact met de geesten en demonen wereld. Medicijnmannen waren poorten naar die wereld, maar iedereen nam er aan deel. Niemand maakte aanspraak op die kennis. Het was niemands bezit. Ook waren de goden toen dicht bij de mensen. Kennis was gemeengoed.
    In de tijd dat het schrift ontstond, kwam de kennis langzaam in handen van een kleine groep mensen, want weinig mensen konden toen lezen. Dus kennis werd een bezit. Dit loopt ook parallel met de tijd dat mensen aanspraak gingen maken op land. Aarde! Denk aan het ontstaan van de grote rijken. Die vallen onder het zelfde tijdsbestek. Ook waren alle grote rijken het schrift machtig. Van de Maya’s tot de Egyptenaren en de Chinezen.
    Toen kennis door middel van het schrift in handen kwam van een kleine groep mensen, raakte ook de Goden verder weg. Want kennis van de spirituele wereld was voortaan voorbehouden aan een kleine elite – Priesters. En uit die elite kwamen heersers, en zo ontstond het idee van een God die boven ons stond. Een oppergod. Niet een god op gelijke voet, maar een God ver van ons en die over ons heerst
    door middel van het geschreven woord, voorbehouden aan enkelen die konden lezen. Het idee van heersen was geboren. En ook de macht van het geschreven woord. De eerste wetten werden gebeiteld in steen. En er werd macht aan het geschreven woord gegeven.
    Die macht is nu zo groot geworden.
    Alle wetten zijn geschreven. Contracten, overeenkomsten, verdragen et cetera… Bijbels en heilige boeken, verhandelingen over alles en nog wat. Alles is geschreven. Aan geschreven wetten zijn wij gebonden, en wij zetten onze handtekeningen onder contracten en verbinden ons door water en doop aan een boek. Door geboorteakte geven wij onze kinderen weg. Allemaal inkt op papier. Niet voor niets worden Christenen, Joden en Moslims , mensen van het boek genoemd. Gebonden aan geschreven regels.
    In welke valstrik zijn wij gestrikt?

    1 likes
  27. Misschien een nuttig boekje ivm het atheistisch ge-evangeliseer: ‘Geloof in de Wetenschap’ van Martine van Veelen (bekende hoogleraren over god, wetenschap en hun levensbeschouwing)…
    Wat ik zelf geloof? Niet in de dood: als Jezus geleefd heeft in Jeruzalem, dan leeft zijn geest nog steeds en moet ik hem kunnen remote viewen… Wie geloof ik wie ik ben? Ik ben de weg, een persoon, een ‘lager zelf’. Ik ben de waarheid, een ziel, een ‘hoger zelf’. Ik ben het leven, de vreugde, het (onstervelijke) ‘allerhoogste zelf’… Die 3 zijn 1: het ware zelf. Ik ben dat zelf. Dat zelf ben ik. Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Door daarin te geloven zal ik leven, ook al ben ik gestorven.

    1 likes
  28. new atheist world order

    Religie is een vorm van onderontwikkeling.

    1 likes
  29. De God van de Bijbel is een Hypocriet om eerst te zeggen dat gij niet zult doden en om dan vervolgens de mensen de opdracht te geven om de cananits te doden, ook de dieren en de kinderen !!!!(volgens de Bijbel )
    Zien jullie niet dat dit mensen denkwerk en Ego is, waarom crieert hij ze in de eerste plaats en doe zelf niet het vuile werk.
    God crieert alleen maar en er is geen dood, kun je je voorstellen als er geen geloofsovertuiging was met al zijn regels van een Man die ergens zich in de lucht bevind hoe de wereld er dan uit zou zien?!
    God bevind zich in iedereen en dit heeft Jezus min of meer altijd de mensen duidelijk proberen te maken.
    En wat doen ze in de bijbel, zeggen dat je het buiten jezelf moet zoeken, in God we trust , god zal voor verlossing zorgen ondertussen lacht de elite zich kapot want die gaan gewoon door met hun schaakspel.

    Hou de mensen in Angst!! ,God straft,je gaat naar de Hel, bang zijn voor de Duivel, waarom anders kunnen we de mensheid niet controleren als ze weten dat er geen dood is.

    Over Jezus gesproken, dit heeft hij altijd verteld dat je alles in jezelf moet zoeken en heeft NOOIT GEZEGD DAT HIJ DE ZOON VAN GOD IS !!

    1 likes
  30. @peter del fina

    Ik ruik ook onze broer.
    Alleen hij zou proberen ons te misleiden ..

    0 likes
  31. Op deze manier kan men ook niet bewijzen dat Napoleon ooit bestaan heeft of Alexander de Grote en moet de wereld nog plat zijn

    0 likes
  32. Deze historicus is natuurlijk fout of werkt in opdracht.
    Zoals ik eerder reeds gereageerd heb in dit artikel, heeft Jezus onder de naam Jmmanuel echt bestaan! Dit bevestigen ook minstens twee ernstige bronnen uit de ufologie (ja van hen met je het vernemen). In feite heeft Jezus niets te maken met de veel oudere bijbel, hij werd er enkel later in vernoemd net zoals andere entiteiten, bijvoorbeeld de arme weduwe, de verloren zoon enz enz.
    De zogenaamde profeten (Immanuel, Mohamed, Boeddha e.a.) werden geïntroduceerd om via religies de mensen tot een hoger spiritueel niveau te brengen (alhoewel de godsdiensten later, en nu nog, juist geleid hebben tot conflicten).
    Nu wij een zeker niveau bereikt hebben, hebben de godsdiensten geen nut meer -ze hebben hun werk gedaan- en worden we geacht zelf globaal verantwoordelijk te zijn voor onze daden.
    Misschien heeft het werk van David Fitzgerald juist de bedoeling om ons van de religies te bevrijden door te beweren dat Jezus niet bestond.
    Dat wil niet zeggen dat we de bijbel overboord moeten gooien, alhoewel deze voor een groot gedeelte verkeerd vertaald, bewust aangepast door religiebeheerders ofwel gewoon poëzie is.
    Wie echter Ezechiël leest kan niet ontkennen dat we hier met UFO’s te maken hebben; niet-ufologen zeggen dan dat Ezechiël een visioen had (en dan nog wel ‘n visioen met geluid!)
    En het boek van Enoch werd door de kerk uit de bijbel geweerd waarschijnlijk omdat ze die tekst niet begrepen hadden want deze zou evengoed door een hedendaagse astronaut geschreven kunnen zijn die de aarde van op grote hoogte ziet!!!

    0 likes
  33. Het woord is aan ons.
    Nu!
    Zodat kennis weer gemeengoed wordt.
    En wij allen delen.

    0 likes
  34. Precies eelke en wie heeft de geschiedenis geschreven, meestal niet de verliezers en met hun eigen intepretatie .
    Waarom zijn al de geschiedenis boeken verbrand in de library of Alandria, om er zeker van te zijn dat we niet konden twijfelen doordat er meedere geschriften waren.

    0 likes
  35. Heel de bijbel, de thora, de koran zijn boeken die vertellen over een hogere macht die niet een geestelijke of goddelijke is, maar niet meer dan een fysieke en tastbare macht is. Deze boeken vertellen over onze herkomst en dat we wellicht niet meer zijn dan een experiment van een hogere beschaving die komt uit het heelal. God bestaat niet, Jezus bestaat niet en zouden ze al hebben bestaan dan was god een verzamelnaam van een buitenaardse hoog ontwikkelde beschaving en de schepper van de mens hier op aarde en Jezus en veel meer bijbelse figuren waren niet meer dan klonen, kunstmatig geschapen mensen, die zijn ontstaan in de hoog ontwikkelde laboratoriums. Waarschijnlijk zijn we niet meer dan een experiment net als ratten in een kooi en worden we nog steeds fysiek en geestelijk gestuurd en beïnvloed vanuit andere ruimtelijke dimensies.

    0 likes
  36. @ bert S, hoe kom je erbij dat Homoseksueel zijn een keuze is? Moet ik tegen hem zeggen dat hij wel homa mag zijn, maar dit niet mag praktiseren. Dat hij moet gaan trouwen en kinderen krijgen? Dan maakt hij en zichzelf en zijn gezin heel ongelukkig en verdrietig. En hopla weer een gescheiden gezin.
    Hij kan er voor kiezen celibatair te leven, maardat is toch ook geen leven, kom nou. Seks hoort erbij.

    0 likes
  37. Als aliens de mensen hebben gemaakt, wie maakte de aliens dan?
    Het blijft een kip en het ei verhaal.
    Geloof in een aanname.

    0 likes
  38. Geloof is een aanname bedoel ik.

    0 likes
  39. Het maak niet uit ! wie wel gelijk heb ! of niet ?
    het blijft een mooi boek ! of niet ? Wat we wel geloven , of niet , maak toch niet meer uit in deze wereld . leef voor elkaar ! dat zegt het boek ook ! wel of geen Jezus ?

    0 likes
  40. daar moet je nu net amerikaan voor zijn,
    die komen altijd wat achter…
    dat weet toch iedereen dat jezus een verzonnen verhaal is,
    alles is een kopie van delen van godsdienst uit tijden die nog veel verder in de geschiedenis liggen
    maar onderdrukkers hebben nooit een beter middel gevonden dan godsdienst, dus wordt er een boek gemaakt…
    vol leugens,
    net als die andere boeken,
    van de joden en de islam
    en kijk, ze komen allemaal van zowat dezelfde streek…
    leuk, en wij maar slikken,
    en net nu we met z’n allemaal net zo weinig ons geloof nog belijden,
    voeren ze een ander in, samen met de jongens van de handleiding,
    en maar slikken
    gezellig
    religie is geen geloof

    0 likes
  41. Ik raad de onderzoekers aan om ook de mystieke werken van Maria van Agreda te bestuderen.

    0 likes
  42. Zoals gewoonlijk is de onderzoeker selectief te werk gegaan. De Joodse geschriften van de tegenstanders van Jezus zijn gemakshalve maar overgeslagen. Deze schriftgeleerden hadden er alle belang bij om het bestaan van Jezus te ontkennen, maar zij bevestigen het juist.
    Moeten we aan zijn bestaan twijfelen omdat alles pas na zijn dood is opgeschreven? Heeft Alexander de Grote dan wel bestaan? De evangeliën zijn geschreven door verschillende getuigen die hun eigen invalshoek hebben. Dat maakt het eerder betrouwbaar dan wanneer ze allemaal hetzelfde hadden opgeschreven.
    Neem eens een kijkje op de site y-jesus.org
    Geloof in Jezus Christus en je zult zalig worden! Er is voor mij geen beter leven dan een leven met Jezus als verlosser en zijn vader als mijn vader!

    0 likes
  43. Er zijn gelukkig wel punten waar men het over eens is.
    De bijbel is origineel geschreven in het herbreeuws. Vindt evenals de Koran zijn oorsprong in de Arabische hoek. Logisch dus da er zoveel gelijkenissen zijn. Het betreft dan ook een Arabich gedachtengoed. Om het wat beter geaccepteerd te krijgen in het Westen zijn er door de eeuwen heen wat aanpassingen doorgevoerd. Zoals bijv. De besnijdenis. Het oorspronkelijk Europees geloof was in die tijd Heiden.
    Het is razend knap hoe het Romeine Rijk dit Arabische gedachtengoed gewelddadig Europa door de strot heeft geduwd. Zodanig dat men nu zelf denkt hier vrijwillig voor gekozen te hebben en dat Heiden niet goed zou zijn.
    Dag eigen traditie. Treed binnen Arabische Liga.

    0 likes
  44. Net iets gelezen dat Jezus cannabis gebruikte. Moet je er wel in Jezus geloven? Of is het Je Zus? De oerknaltheorie met evolutie visje> dino > aap > mens is al bewezen. Zeer onlangs 2016 werd de door Einstein veronderstelde relativiteitstheorie met harde bewijzen, lees metingen bewezen. Dus geloof niet alles wat ze (religie) ons willen doen laten geloven. Uitleg relativiteitstheorie:
    http://wibnet.nl/natuurkunde/theorieen/relativiteitstheorie/albert-einstein-en-de-relativiteitstheorie-voor-beginners
    ——————

    Zoiets van wie was er eerder, de kip of het ei? Eva uit de rib van Adam? Adam de ouder(s)? van het mensdom? Sorry, maar ik geloof dit dus niet. Wel in de geneeskrachtige eigenschappen van cannabis btw. Er zijn voldoende bewijzen te vinden, maar deze geloof ik dus niet. Jezus zou zijn geboren uit een onbevlekte ontvangenis uit moeder Maria. Geboren in een voederbak voor dieren, wat men later maar kribbe noemde. Wie weet is hij dan wel geboren in een lokale coffeeshop of waren de getuigen dusdanig onder invloed dat dit verhaal de wereld in is geholpen. Sorry, maar vrijheid van meningsuiting en denken mag ook hier 😉

    0 likes
  45. Welke historicus?….he,he,ze zijn mythe…

    0 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

Als je het hoofd van zo'n extreem angstig meisje voedt met waanideeën, dan pleeg je kindermisbruik. Waarom Greta Thunberg geen messias is

Als je het hoofd van zo’n extreem angstig meisje voedt met waanideeën, dan pleeg je kindermisbruik. Waarom Greta Thunberg geen messias is

Op 10 oktober 1990 zorgde de emotionele ...

Leven na de dood: professor vertelt wat er volgens haar gebeurt nadat we sterven

Leven na de dood: professor vertelt wat er volgens haar gebeurt nadat we sterven

De Amerikaanse professor Nancy Murphy heeft in ...

Ervaar de diepste
ontspanning ooit
  • Voel je snel 100% beter met de heerlijkste, diepste ontspanning ooit
  • Geniet snel van een fijne, intens diepe rust en krijg meer energie
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk nieuwsbrief. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van Trancewerk.nl. Zij stellen de sessie 'Diepe Ontspanning' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox en open de e-mail.

Klik op de bevestigingslink en je ontvangt binnen enkele minuten instructies...

Heel veel plezier!


P.S.: Dit geschenk kost normaal € 49,99.
Je krijgt dit gratis, omdat je je aanmeldt op de Trancewerk nieuwsbrief. Dit is 100% vrijblijvend, kost niets en je kunt je altijd weer afmelden.
Leer wat de échte oorzaak is van je overgewicht en los dit op
Bijna klaar...
Ontdek waarom een dieet NOOIT blijvend werkt en wat wél werkt
Krijg onbetaalbare tips en trucs die tot een permanent slank lijf leiden
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk HypnoSlank e-cursus. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van
Trancewerk.nl. Zij stellen de e-cursus 'HypnoSlank' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox, open de e-mail
en klik op de bevestigingslink en je
ontvangt binnen enkele minuten
les 1...

Heel veel plezier!


P.S.: Met deze gratis e-cursus loop je
het 'gevaar' dat je binnenkort je
garderobe kunt vervangen met
kleinere maten!
REGISTREER JE VOOR DIT WEBINAR
Wanneer?
donderdag, 13 juni 2019
20:00 uur
Wie?
*
*
Je gegevens zijn naar de organisator gestuurd. Je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.