Bewustzijn

Hoe Steve Jobs en Apple technologie hebben veranderd in religie

Help anderen door deze info met je vrienden op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Er wordt wel gezegd dat liefhebbers van Apple-producten tot een cultus behoren. De religieuze toewijding waarmee ze het bedrijf volgen berust niet op toeval.

In zijn nieuwe boek Appletopia beschrijft Brett Robinson de manier waarop Steve Jobs gebruikmaakte van religieuze metaforen en iconografie om zijn producten te verheffen tot een soort religie.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/09/banner8.png

Robinson is hoogleraar marketing aan de Universiteit van Notre Dame in St. Joseph County in Indiana. Het boek is het resultaat van een cursus die hij gaf over religie, technologie en marketing.

Gevoel

Steve Jobs was een fervent aanhanger van oosterse spiritualiteit, waaronder het zen-boeddhisme. Hij zocht naar kennis en transformatieve ervaringen en nam LSD om zijn bewustzijn te verruimen.

Vanaf het prille begin van Apple was spiritualiteit een vast onderdeel van de bedrijfsfilosofie. De iconografie die het bedrijf gebruikte is zeer subtiel. Het logo bestaat uit een appel waar een hap uit is genomen en verwijst naar het Hof van Eden en de boom van de kennis van goed en kwaad.

Jobs wist vlak voor de lancering van de eerste Macintosh dat hij geen schijn van kans maakte als hij zou adverteren met voordelen, vergelijkingen en grafieken. Hij wilde een gevoel overbrengen.

Apple begon op den duur zelfs ‘evangelisten’ in te huren om producten bij ontwikkelaars en klanten aan de man te brengen.

Tijdens de lancering van de iPod kwam Apple met afbeeldingen van dansers die wilde bewegingen maakten en af en toe psychedelische sporen achterlieten alsof ze een LSD-trip maakten. De advertenties deden geloven dat de anonieme dansers en iPod-luisteraars met de juiste muziek een ‘extatisch’ en ‘goddelijk’ gevoel konden bereiken.

Betoverde talisman

“Door de witte oordoppen in te doen en de muziekgoden te channelen, neemt de iPod-luisteraar deel aan een mobiel en anoniem ritueel,” legt Robinson uit.

De religieuze metaforen bereikten hun hoogtepunt waarschijnlijk in 2007 toen de iPhone uitkwam. Een blogger noemde de nieuwe gadget zelfs de ‘Jezus-telefoon’.

De slogan ‘Touching is believing’ verwijst naar apostel Thomas, die zei niet te geloven dat Jezus uit de dood was opgestaan totdat hij zijn vinger in Jezus’ wonden zou leggen.

Robinson merkt op dat de vinger die in het duister reikt om de telefoon aan te raken doet denken aan het schilderij van Michelangelo in de Sixtijnse Kapel waarop God Adam het leven geeft.

“De iPhone is geen kille en levenloze machine, het is een betoverde talisman,” schrijft Robinson. Jobs stelde dat zijn producten een soort spirituele ervaring geven. Horden mensen verzamelen zich geregeld bij Apple-winkels, die bijna worden aanbeden als een soort heiligdom. Ze wachten graag uren in de rij om met andere gelovigen te praten.

Nu Jobs is overleden, is het de vraag hoelang Apple de mystieke greep op zijn volgelingen nog kan vasthouden.

Bron: Latimes.com

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze info waardevol?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

40 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
sander
sander
11 jaren geleden

Nee joh! Steve is gewoon uit de dood opgestaan, maar dat mogen wij niet weten! We worden dom gehouden door de illuminati!
Wordt eens wakker mensen!!11!!1

Seems legit hè?
:’p

Dondervogel
Dondervogel
11 jaren geleden

Ik denk dat apple en Linux beter te vertrouwen producten zijn, dan rotzooi van microsoft die in haar software al toegang heeft gegeven, om te kunnen bespioneren en afluisteren.Bij deze systemen ben je ook geen virusscanner nodig.Toen de LSD trip hem liet nadenken over hoe de mens hier nu kwam, heeft ie iets te veel onzin uit de bijbel behandeld,en dit is hem in zijn bol gebleven.GELD VERDIENEN IS ZIJN GOD!!En het zen boeddhisme was om zich, er beter op te concentreren.Nog een pijltje door een apple, en de liefde is verbroken.ALLAH IS GROOT?MIJN GEDACHTEN KRACHT,IS GROTER!daag APPLE!Microsoft wil je winnaar zijn.Gelukkig stappen er steeds meer mensen over naar VEILIGE systemen.

san
san
11 jaren geleden

ik heb geen apple, of iphone, ik heb een leven!

HansStil
HansStil
11 jaren geleden

Wat is dit voor een onnodig gezwets van een ‘deskundige’? Niet zo extreem zijn hoor door elk detail een verkeerd vergrootglas te geven. Dat Steve buitengewoon was, dat is wel aangetoond. Dat elke handeling of daad van hem of zijn team nu meteen Goddelijke referenties moet krijgen… Beste auteur, doe gewoon en werk gewoon. Gelijk Apple.

Back to top button
40
0
We lezen graag je reactie!x