
Een groep klimaatwetenschappers doet op de Noordpool onderzoek naar de Arctische winter. Zij hebben hun schip, de Polarstern, laten invriezen in het poolijs. Zo nu en dan komt er een ijsbreker om het schip te bevoorraden en de bemanning af te lossen.
De ijsbrekers hebben grote moeite om de Polarstern te bereiken, aangezien ze door onverwacht dik ijs moeten ploeteren.
Na veel pijn en moeite wist de Russische ijsbreker Kapitan Dranitsyn het schip op 28 februari te bereiken.
IJsdikte verdubbeld
De ijsbreker was op 3 februari vertrokken uit de haven van het Noorse Tromso.
Op sommige plekken is de ijsdikte in vergelijking met december verdubbeld: van 80 naar 160 centimeter.
De Kapitan Dranitsyn moest geregeld wachten tot de omstandigheden verbeterden, van koers veranderen en om extreem dikke stukken ijs heen varen.
Op sommige dagen kwam de ijsbreker slechts 32 kilometer vooruit, een afstand die normaal gesproken binnen enkele uren is te overbruggen, laat eigenaar Rosmorport weten.
Maandenlang vast
De moeizame reis kostte de ijsbreker veel meer diesel dan verwacht, met als gevolg dat het schip nu vast is komen te zitten in het ijs.
Een andere ijsbreker, de Admiral Makarov, is nu ingeschakeld om de Kapitan Dranitsyn te hulp te schieten.
Het is niet de eerste keer dat het schip te maken heeft met extreme ijsomstandigheden. In de winter van 2018 zat de ijsbreker op weg naar de Russische stad Pevek maandenlang vast in het ijs.
Verrassende ontdekkingen
Aan boord van de Polarstern, ook een ijsbreker, bevinden zich meer dan 120 mensen. Het gaat om de grootste Noordpoolexpeditie aller tijden.
De onderzoekers hebben op de Noordpool een aantal verrassende ontdekkingen gedaan. Zo blijkt de temperatuur vlak boven het ijs een stuk lager te zijn dan op grote hoogte.
Ze zagen ook een zeehond onder het ijs, een ijsbeer en een aantal poolvossen.
[The Independent Barents Observer]
Deze info wordt niet meegenomen in het denkraam van al die Linkse gekkies.
Deze Linkse gekkies zijn volledig gehersenspoeld en er is in hun Linkse koppies maar één waarheid, de waarheid die hun het meeste geld oplevert voor de minste inspanning.
Waar blijft die Linkse gekkies optie, dat een route via de Noordelijke IJszee het gehele jaar zonder ijs in 2010 werkelijkheid is.
dit naar de tweede kamer sturen en de groenen en d666 verplicht voor laten lezen en wel drie maal anders dringt het niet tot ze door.
De moeizame reis kostte de ijsbreker veel meer diesel dan verwacht, met als gevolg dat het schip nu vast is komen te zitten in het ijs.
Diesel diesel ????? Waarom zo’n “smerige” diesel ? Waarom niet elektrisch aangedreven ?
In de toekomst moet toch alles elektrisch, dan worden verbrandingsmotoren toch bij wet verboden. Maar nu even niet . Stelletje naïeve kletskousen. Hoe harder ze met hun eigen leugens om de oren geslagen worden hoe harder ze door gaan waar ze mee bezig zijn. Definitie van waanzin : steeds dezelfde fout blijven maken en elke keer blijven hopen op een goede uitkomst. Alleen de rekening, die wordt heel sluw doorgesluisd naar het volk en ook verantwoording hoeft nooit te worden afgelegd, dat is weer voor andere idioten.
Degene die de poolvos ONDER het ijs heeft gezien mag de lsd wel laten staan