Natuur en Milieu

IJsbreker met klimaatonderzoekers vast in 160 cm dik ijs bij Noordpool. Hulp is onderweg

Help anderen door dit met vrienden op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Een groep klimaatwetenschappers doet op de Noordpool onderzoek naar de Arctische winter. Zij hebben hun schip, de Polarstern, laten invriezen in het poolijs. Zo nu en dan komt er een ijsbreker om het schip te bevoorraden en de bemanning af te lossen.

De ijsbrekers hebben grote moeite om de Polarstern te bereiken, aangezien ze door onverwacht dik ijs moeten ploeteren.

---Lees verder na dit advertentieblokje---

Na veel pijn en moeite wist de Russische ijsbreker Kapitan Dranitsyn het schip op 28 februari te bereiken.

IJsdikte verdubbeld

De ijsbreker was op 3 februari vertrokken uit de haven van het Noorse Tromso.

Op sommige plekken is de ijsdikte in vergelijking met december verdubbeld: van 80 naar 160 centimeter.

De Kapitan Dranitsyn moest geregeld wachten tot de omstandigheden verbeterden, van koers veranderen en om extreem dikke stukken ijs heen varen.

Op sommige dagen kwam de ijsbreker slechts 32 kilometer vooruit, een afstand die normaal gesproken binnen enkele uren is te overbruggen, laat eigenaar Rosmorport weten.

Maandenlang vast

De moeizame reis kostte de ijsbreker veel meer diesel dan verwacht, met als gevolg dat het schip nu vast is komen te zitten in het ijs.

Een andere ijsbreker, de Admiral Makarov, is nu ingeschakeld om de Kapitan Dranitsyn te hulp te schieten.

Het is niet de eerste keer dat het schip te maken heeft met extreme ijsomstandigheden. In de winter van 2018 zat de ijsbreker op weg naar de Russische stad Pevek maandenlang vast in het ijs.

Verrassende ontdekkingen

Aan boord van de Polarstern, ook een ijsbreker, bevinden zich meer dan 120 mensen. Het gaat om de grootste Noordpoolexpeditie aller tijden.

De onderzoekers hebben op de Noordpool een aantal verrassende ontdekkingen gedaan. Zo blijkt de temperatuur vlak boven het ijs een stuk lager te zijn dan op grote hoogte.

Ze zagen ook een zeehond onder het ijs, een ijsbeer en een aantal poolvossen.

[The Independent Barents Observer]

0 0 stemmen
Artikel waardering

Interessant

Vind je deze informatie belangrijk?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
H.J.
H.J.
5 jaren geleden

Deze info wordt niet meegenomen in het denkraam van al die Linkse gekkies.
Deze Linkse gekkies zijn volledig gehersenspoeld en er is in hun Linkse koppies maar één waarheid, de waarheid die hun het meeste geld oplevert voor de minste inspanning.

Waar blijft die Linkse gekkies optie, dat een route via de Noordelijke IJszee het gehele jaar zonder ijs in 2010 werkelijkheid is.

salvar
salvar
5 jaren geleden

dit naar de tweede kamer sturen en de groenen en d666 verplicht voor laten lezen en wel drie maal anders dringt het niet tot ze door.

exegese
exegese
5 jaren geleden

De moeizame reis kostte de ijsbreker veel meer diesel dan verwacht, met als gevolg dat het schip nu vast is komen te zitten in het ijs.

Diesel diesel ????? Waarom zo’n “smerige” diesel ? Waarom niet elektrisch aangedreven ?
In de toekomst moet toch alles elektrisch, dan worden verbrandingsmotoren toch bij wet verboden. Maar nu even niet . Stelletje naïeve kletskousen. Hoe harder ze met hun eigen leugens om de oren geslagen worden hoe harder ze door gaan waar ze mee bezig zijn. Definitie van waanzin : steeds dezelfde fout blijven maken en elke keer blijven hopen op een goede uitkomst. Alleen de rekening, die wordt heel sluw doorgesluisd naar het volk en ook verantwoording hoeft nooit te worden afgelegd, dat is weer voor andere idioten.

Kees
Kees
5 jaren geleden

Degene die de poolvos ONDER het ijs heeft gezien mag de lsd wel laten staan

Harry
Harry
5 jaren geleden

Hier de status van de noordpool ijsdikte: http://polarportal.dk/en/sea-ice-and-icebergs/sea-ice-extent0/

Benadert de 1982 2010 gemiddelde. Dit komt natuurlijk niet bij het jeugdjournaal of het nos journaal.

Sebastiaan
Sebastiaan
5 jaren geleden

Dit soort schepen Diesel Elektrisch aangedreven, dat houdt in dat de Dieselmotoren werken als een soort energiecentrale die op hun beurt elektrische motoren aandrijven die het schip voortstuwen en de rest van de elektrische systemen aan boord. Diesel is 1 van de meest efficiënte brandstoffen per liter. Met de benodigde roet en fijnstof filters valt de vervuiling best mee.
Wat ook veel ijsbrekers en andere schepen hebben is dat de Dieselmotoren een LNG opwekcentrale aan boord heeft die op hun beurt weer een LNG Gedreven motor aandrijven die aan het voortstuwings systeem staat gekoppeld. Met name voor ijsbrekers is het niet verstandig om de Dieselmotor direct de koppelen aan de scheepsas voor meerdere redenen.
-Het kost gruwelijk veel meer energie(brandstof)
-Met de krachten die op de schroef komen te staan door het ijs kan de scheepsas breken en/of is zeer onderhevig aan slijtage. Hier word dan gebruik gemaakt van Azipods die 360 graden kunnen draaien en direct vol koppel kunnen leveren. Ook zijn deze makkelijker te repareren of te vervangen dan een scheepsas.
-Als een motor uitvalt waar direct een scheepsas aan zit gekoppeld ben je ‘dead in the water’ een zeer gevaarlijke situatie in bijvoorbeeld het poolgebied. Met meerdere motoren aan boord die stroom leveren is het puur een kwestie een paar stroomschakelaars omhalen om stroom van een andere motor naar de Azipod te leiden.
-Geen versnellingsbakken en tandwielen meer nodig die slijten en kapot kunnen gaan.

De meest van dit soort schepen zijn eigenlijk Hybride aandrijfsystemen net zoals een hybride auto.

Een huidige Euro 6 Diesel van een vrachtwagen is 10x schoner dan de gemiddelde benzine auto. Ook zijn ze stukken zuiniger dan bijvoorbeeld een euro 3 Motor.
Dit soort schepen hebben meestal 4 tot 8 Marine Catapillar Diesel engine’s Euro 5 of 6 aan boord verdeeld door het ruim van het schip.

Mammoet tankers bijvoorbeeld en veel container schepen lopen op ruwe olie, dat is zo dik dat je er bijna overheen kan lopen. Dat is pas smerig en vervuilend.
Er is maar 1 andere manier momenteel om een schip volledig elektrisch te maken en dat is een mini kerncentrale aan boord.. Dat hebben bijvoorbeeld vliegdekschepen en duikboten en sommige mammoet schepen. Maar dat is erg gevaarlijk in onherbergzame gebieden waar er kans is op ongelukken.

Ik weet veel van motoren exegese, ik ben int. vrachtwagenchauffeur die als het moet het blok van mijn eigen auto kan vervangen.
Ook rijdt ik veel voor mijn werk als trucker voor de maritieme industrie.
Regelmatig rijd ik rond met scheepsassen voor IHC, maritieme motoren van Catapillar LNG onderdelen voor de scheeps industrie. Ik lever ook de roetfilters die regelmatig moeten worden vervangen.
Omgekeerde osmose machines lever ik ook (die maken van zout, zoet water of van afval water weer schoon water)
Ik kom bijna iedere week bij de grootste scheepswerven en schip onderhoudsbedrijven van Nederland Belgie en Duitsland (Bremer haven)
Ik hoop dat het allemaal wat duidelijker is nu exegese, ik vertelde ook even mijn achtergrond zodat je weet dat ik weet waarover ik praat en dat ik geen een of andere internet toetsenbord ridder ben.

Ik zal er nog wat foto linkjes onder zetten zodat je kan zien wat ik bedoel en/of een beeldvorming krijgt wat ik bedoel. Maar Diesel als energiecentrale (geen directe aandrijving) is de meest efficiënte vorm en schone op kernenergie na om een schip aan te drijven. Tegenwoordig met alle uitstoot eisen zijn nieuwe Diesels van euro 5/6 de meest schone en efficiënte brandstoffen motoren zeker door roet/fijnstof en C02 nabehandelingssystemen die tegenwoordig ook verplicht zijn ook op mijn vrachtwagen.
Als ik door het westen rijdt met mijn truck is de lucht die de gril van mijn truck ingaat viezer en vol met fijnstof. uit mijn uitlaatgasnabehandelingssysteem komt schonere lucht uit dan de motor ingaat.
Er zit ook een opvangbak voor roet en fijnstof in die op 2000 graden gaat branden en er pure koolstof van maakt wat niet schadelijk is voor het mileu.
Die bak moet 2x per jaar worden geleegd. De nieuwste Diesel motoren zijn dus zeer schoon!!!! en Efficiënt per liter.
Ik hoop dat ik hiermee duidelijkheid heb geschept hoe Diesel motoren in de maritime industrie worden gebruikt.

Een schip met LNG installatie
https://www.zeppelin-powersystems.com/fileadmin/_processed_/5/2/csm_Grafik_LNG_Integration_56f394b19d.jpg
Azipods
http://articles.maritimepropulsion.com/article/Azipod-Propulsion-System-of-Choice-for-Two-New-Icebreakers-1757.aspx

Gr. Sebas

LUCIA
LUCIA
5 jaren geleden

Zo worden de leugens niet alleen achtervolgd door de waarheid maar ook compleet ingehaald door de realiteit!!!

Agios
Agios
5 jaren geleden

De reis was z’n geld waard: De temperatuur bleek vlak boven het ijs een stuk lager te zijn dan op grote hoogte. Verder zagen de deugers ook een zeehond onder het ijs, een ijsbeer en een aantal poolvossen. Kijk, daar heeft de wetenschap wat aan! Verder was het in de verwamde ruimtes met koffie en bier, in gezelschap van een ware groep deugdzamen, niet slecht toeven.

Back to top button
13
0
We lezen graag je reactie!x