Natuur en Milieu

Verborgen impact: zo milieuvriendelijk zijn elektrische auto’s echt

Help anderen door deze info met kennissen op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Elektrische auto’s zijn minder milieuvriendelijk dan men denkt. Dat zegt althans de ADAC, de Duitse ANWB.

Een erkend Oostenrijks instituut heeft voor de ADAC elektrische auto’s vergeleken met diesel- en benzineauto’s. Daarbij werd de hele levenscyclus van de auto in beschouwing genomen, schrijft het toonaangevende reismagazine Columbus Travel.

Uit het onderzoek bleek dat elektrische auto’s pas na 8,5 jaar of 127.500 kilometer schoner zijn dan benzineauto’s en pas na 14,6 jaar of 219.000 kilometer schoner dan dieselauto’s.

Veel CO2

Het onderzoeksinstituut ging uit van de Duitse energiemix die – net als de Nederlandse – relatief ongunstig is.

Zo wordt een deel van de stroom nog opgewekt door kolen- of gascentrales.

Vooral bij de productie van de accu voor een elektrische auto komt veel CO2 vrij. De meeste berekeningen houden geen rekening met deze verborgen impact.

Subsidie

Nederland blijft vol inzetten op elektrisch rijden. Vanaf 1 juli krijgt iedereen die een nieuwe elektrische auto koopt 4000 euro subsidie, liet minister Van Veldhoven van Milieu weten. De subsidie loopt tot 2025.

Volgens minister Van Veldhoven ‘is elektrisch rijden nu al schoner dan gewoon rijden, ook al is nog niet alle stroom groen en plaatsen sommigen kanttekeningen bij de duurzaamheid van de accu’s’.

“Het scheelt substantieel, het is nu al schoner dan in een fossiele auto,” zei ze.

De minister zei er niet bij waar ze haar uitspraken op baseerde.

[Columbus Travel]

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je deze informatie interessant?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
31 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Willem
Willem
2 jaren geleden

Tja, belazerd worden we, het gaat om geld en macht dat is bekend. Bij mij is er een halve polder aan bomen gekapt, heb gevraagd waarom ze dat deden, ja een ziekte ofzo zeiden de hakkers die met grote apparaten de bomen als luciferhoutjes “hakten”, 5 uur klaar naar huis u kent dat wel. Staatsbosbeheer maakt winst door deze bomen (met 100.000en tegelijk in Nederland) te verkopen aan het zwaar gesubsidieerde Zweedse bedrijf Vattenfall, een elektrische auto wordt geladen door stroom uit deze enorme vervuilers, minder bomen is meer Co2 en minder zuurstof. Alles wat groen links enz verkondigd moet je omdraaien. Vroeger had je actiegroepen die één boom wilden redden maar nu met deze massale kap zie je en hoor je niemand. Als dit niet gestopt wordt is Nederland met een paar jaar onleefbaar volgens mij, dit is een serieuze dreiging.

Henk
Henk
2 jaren geleden

Nou dan kan ik haar snel uit d’r droom helpen vwb elektrisch . Als je echt alle pluspunten en minpunten berekent zoals de Adac dat heeft gedaan ben je met elektrisch rijden veel duurder uit terwijl de milieu winst nihil is of zelfs minder . Maar ga dat die pennelikkers maar eens uitleggen die geloven nog steeds in sprookjes .

Exegese
Exegese
2 jaren geleden

Uit dit onderzoek blijkt dus dat onder 200 000 km de diesel veruit de schoonste manier van rijden is gebleken. Reden te meer om de subsidie te verschuiven naar de nieuwe diesels en een acute verlaging van die belachelijk hoge wegenbelasting voor die toch zo schone en zuinige auto’s . Maar zo een logische en verstandige beslissing hoeven wij van onze “volksvertegenwoordigers” niet te verwachten. Die gaan voluit voor de klimaatwaanzin van een Jetten en Klaver.

Barry
Barry
2 jaren geleden

Helaas maakt dit voor de gemiddelde dombo niets uit, men kijkt naar het moment en dat betekent niet naar de benzinepomp hoeven en dus goedkoop. En dat is de realiteit.

Back to top button
Waarom Doneren?

Grote adverteerders, zoals Google, Microsoft, Taboola en anderen wilden steeds meer bepalen wat wij wel en niet op onze site plaatsten. Zij zijn onmiskenbaar verbonden aan de elite die ziekmakende censuur toepast. Om die reden hebben wij alle samenwerking met dat soort criminele adverteerders per direct gestopt.

Om te kunnen blijven bestaan hebben wij financiële hulp nodig van de lezer. NineForNews is er vóór jou. Zonder jouw steun is er geen NineForNews.

Help ons financieel met een vrijwillige bijdrage, zodat we je kunnen blijven informeren over dingen die op social media en de mainstream media zwaar gecensureerd worden.

Help ons! Help jezelf! En help je medemens! Doe nu een vrijwillige bijdrage.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen en met een andere nieuwe domeinnaam/website terugkomen.

Blijf onafhankelijk! Weet ons altijd te vinden! Abonneer je nu gratis en vrijblijvend op ons telegramkanaal.

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

31
0
We lezen graag je reactie!x