Homepagina » Natuur en Milieu » Verborgen impact: zo milieuvriendelijk zijn elektrische auto’s echt
elektrische auto's

Verborgen impact: zo milieuvriendelijk zijn elektrische auto’s echt

Elektrische auto’s zijn minder milieuvriendelijk dan men denkt. Dat zegt althans de ADAC, de Duitse ANWB.

Een erkend Oostenrijks instituut heeft voor de ADAC elektrische auto’s vergeleken met diesel- en benzineauto’s. Daarbij werd de hele levenscyclus van de auto in beschouwing genomen, schrijft het toonaangevende reismagazine Columbus Travel.

Uit het onderzoek bleek dat elektrische auto’s pas na 8,5 jaar of 127.500 kilometer schoner zijn dan benzineauto’s en pas na 14,6 jaar of 219.000 kilometer schoner dan dieselauto’s.

Veel CO2

Het onderzoeksinstituut ging uit van de Duitse energiemix die – net als de Nederlandse – relatief ongunstig is.

Zo wordt een deel van de stroom nog opgewekt door kolen- of gascentrales.

Vooral bij de productie van de accu voor een elektrische auto komt veel CO2 vrij. De meeste berekeningen houden geen rekening met deze verborgen impact.

Subsidie

Nederland blijft vol inzetten op elektrisch rijden. Vanaf 1 juli krijgt iedereen die een nieuwe elektrische auto koopt 4000 euro subsidie, liet minister Van Veldhoven van Milieu weten. De subsidie loopt tot 2025.

Volgens minister Van Veldhoven ‘is elektrisch rijden nu al schoner dan gewoon rijden, ook al is nog niet alle stroom groen en plaatsen sommigen kanttekeningen bij de duurzaamheid van de accu’s’.

“Het scheelt substantieel, het is nu al schoner dan in een fossiele auto,” zei ze.

De minister zei er niet bij waar ze haar uitspraken op baseerde.

[Columbus Travel]


Vind je dit waardevol? Deel het dan met mensen die je kent op Facebook/Twitter
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

31 reacties

  1. Tja, belazerd worden we, het gaat om geld en macht dat is bekend. Bij mij is er een halve polder aan bomen gekapt, heb gevraagd waarom ze dat deden, ja een ziekte ofzo zeiden de hakkers die met grote apparaten de bomen als luciferhoutjes “hakten”, 5 uur klaar naar huis u kent dat wel. Staatsbosbeheer maakt winst door deze bomen (met 100.000en tegelijk in Nederland) te verkopen aan het zwaar gesubsidieerde Zweedse bedrijf Vattenfall, een elektrische auto wordt geladen door stroom uit deze enorme vervuilers, minder bomen is meer Co2 en minder zuurstof. Alles wat groen links enz verkondigd moet je omdraaien. Vroeger had je actiegroepen die één boom wilden redden maar nu met deze massale kap zie je en hoor je niemand. Als dit niet gestopt wordt is Nederland met een paar jaar onleefbaar volgens mij, dit is een serieuze dreiging.

    34 likes
    • Goedemorgen andere Willem

      Inderdaad de bomen kap is een grote schande , je gaat mij echt niet vertellen dat al die bomen kappen goed is voor het milieu , tijd om over te stappen dus .

      Die subsidie komt weer van de Europese Unie en ik denk nog steeds dat het ook iets met het toekomstige 5G te maken heeft , alle bomen staan het bereik [ traceer gehalte ] in de weg dus hoe minder bomen hoe beter ze ons straks kunnen volgen , 5G wat trouwens gewoon een militair instrument is , daar is zo ontzettend veel geld mee gemoeid dat zal er komen gezondheids risico,s worden nu al zwaar ontkent , dan weet ik wel hoe laat het is 1 minuut voor 12 !!

      17 likes
      • Het is al lang twaalf uur geweest.

        Kijk eens op youtube: ‘het misleide volk als oorlogswapen’ en de ogen gaan vanzelf open….

        7 likes
        • Ik denk dat het nog veel erger kan dus wat dat betreft is het voor mij nog geen 12 uur , na 12 uur begint begint men weer opnieuw .

          De ogen zullen bij de meeste los gaan waneer het te laat is denk ik .

          5 likes
        • Ooit een minister meegemaakt, die iets wist?
          Het zijn allemaal napraters, trekpoppen.

          3 likes
      • Ook goedemiddag ene Willem (ipv de andere snap je) ja dat 5G zit mij ook niet lekker en het komt “ze” wel erg goed uit die bomenkap. Als Huawei er goed voor wil betalen en Vattefall dat hout met subsidiegeld koopt dan is het sommetje snel gemaakt. Inderdaad 1 voor 12 en de klok tikt heel snel voort.

        5 likes
        • Nou als je even zoekt wat je vast al wel gedaan hebt dan komt steeds weer naar voren ,,, 5G is militaire technology ,,, , dat zou dus betekenen dat telecom aanbieders niet de hoofdspelers zijn maar dat juist overheden\CIA en het Amerikaanse leger er het grootste aandeel in hebben , dat je het ook voor snel internet kunt gebruiken is mooi mee genomen en het ideale verkoop praatje om het aan de man te brengen .

          Ik denk dat de meeste subsidie vanuit de Europese Unie komt , Vattefall verdient er lekker aan en straks worden de nieuwe frequenties ook weer geveild waar de telecom aanbieders ook weer flink voor zullen betalen . kortom hier heeft iedereen voordeel bij , behalve wij , maar daar zijn de meesten zich nog niet van bewust en dat komt pas wanneer iedereen massaal ziek wordt en hier echt de pleurus uitbreekt .

          9 likes
  2. Uit dit onderzoek blijkt dus dat onder 200 000 km de diesel veruit de schoonste manier van rijden is gebleken. Reden te meer om de subsidie te verschuiven naar de nieuwe diesels en een acute verlaging van die belachelijk hoge wegenbelasting voor die toch zo schone en zuinige auto’s . Maar zo een logische en verstandige beslissing hoeven wij van onze “volksvertegenwoordigers” niet te verwachten. Die gaan voluit voor de klimaatwaanzin van een Jetten en Klaver.

    22 likes
    • De energiemix gaat op termijn vergroenen, in geheel europa. Dus het break-even gaat binnen de levensduur van de wagen vallen. Zeker na 2025 gaan de co2 emissierechten aan de prijs worden wat de bruinkoolcentrales minder rendabel gaat maken.

      0 likes
  3. Nou dan kan ik haar snel uit d’r droom helpen vwb elektrisch . Als je echt alle pluspunten en minpunten berekent zoals de Adac dat heeft gedaan ben je met elektrisch rijden veel duurder uit terwijl de milieu winst nihil is of zelfs minder . Maar ga dat die pennelikkers maar eens uitleggen die geloven nog steeds in sprookjes .

    16 likes
  4. Helaas maakt dit voor de gemiddelde dombo niets uit, men kijkt naar het moment en dat betekent niet naar de benzinepomp hoeven en dus goedkoop. En dat is de realiteit.

    10 likes
    • Plus…4000 euro subsidie!!! Zet daar ook vraagtekens bij
      Hele grote ???

      3 likes
      • Tja normaal betaal je je het lazarus aan wegenbelasting en tax op brandstof en dan kan je zomaar effe 4000 korting krijgen . Gaat er toch even een belletje rinkelen , normaal is de regering zo gierig als wat en nu kan het niet op ra ra ra .

        4 likes
        • Een van de vorige kabinetten heeft wat beloofd. En belofte maakt schuld.

          Ik zag pas iets voorbijkomen waarin minister Dekker dat toelicht ivm urgenda, stikstofimmisie etc.

          0 likes
  5. Ik lees net in het AD van iemand die een Tesla reed , een paar cellen van de accu gingen kapot . Dus er moet een nieuw accupakket in wat maar 35000,00 euro kost . Tel uit je winst , dus goedkoop mooi niet waar . Geloof maar dat bezitters van die dingen hun aanschaf nu zullen vervloeken , maar de mensen laten hun besodemieteren met electrice wagens .
    Hij kan er nog een luxe plantenbak van maken dus 👎👎👎👎 .

    10 likes
    • Teslas zijn nog niet zo lang breed beschikbaar. Dat houd in dat een accupakket nog onder wettelijke/fabrieksgarantie zal vallen. Zo een pakket moet bij normaal gebruik zeker een aantal jaar meegaan. Voor dat geld zou k er zeker een rechtzaak voor aangaan als ik zelf niets verkeerd heb gedaan.

      0 likes
  6. De mensen in China hun longen zijn kapotgemaakt door 5G wat daar sinds december 2019 opgestart is. 5G / 60 herz onttrekt zuurstof aan cellen en dus celdood. Het virus had vervolgens vrij spel. Daarom vielen ook die vogels dood uit de lucht toen er een 5G test was in den haag.

    4 likes
    • Beste Wil,

      Zou je zo vriendelijk willen zijn om bij jouw beweringen ook ‘n wetenschappelijke bron te geven.
      Indien jouw uitspraak te verifiëren is zullen lezers de neiging hebben om je serieus te nemen.
      Het kan best zo zijn dat jouw beweringen kloppen, maar om iets te schrijven zonder goede verwijzing is het zoiets van; “ik roep maar wat”

      4 likes
  7. Dat rapport is ook alweer onderuit gehaald door proffen die werken in de automotive sector aan universiteiten. Het is juist vaak andersom, ze houden met alles van de elektrische auto rekening maar ‘vergeten’ dingen bij brandstof zoals het maken ervan. Gaan uit van dingen die ze aan elektrische auto’s bijtekenen maar doen datzelfde niet voor de brandstof auto terwijl het daar ook voor geldt.

    Uit onafhankelijke studies komt naar voren dat de elektrische auto inderdaad meer ‘kost’ aan CO2 om te maken maar dat dat afhankelijk van hoe groot de batterij is in 20k km tot 80k omslaat. En ondertussen heb je geen lokale uitstoot van schadelijke stoffen. Dat is ook bij nieuwe diesels nog altijd een probleem. Ze lijken schoner in de euro norm maar daar is ook al een Loophole gevonden. De dingen die ervoor zorgen dat de diesel auto schoner is maken zich om de 400 a 500 km schoon. Dat houd in dat ze alle stoffen eruit gooien die ze daarvoor opnamen. Dat zijn dus nog altijd de fijn en ultra-fijnstof deeltjes die zorgen voor longweg infecties, hart nouja algemeen gezondheid.
    De elektrische auto is de minst erge van alle vormen van vervoer.
    Auke Hoekstra heeft hier ook al stukken over gepubliceerd op een Nederlandse vooraanstaande prof te noemen.

    2 likes
  8. @ABN, ik hoop dat ze een paar van die dingen in jouw achtertuin plaatsen. Dan kun je aan den lijve ondervinden wat er mis is met die dingen. Ik heb nog geen positief woord gehoord van mensen die er vlak bij in de buurt wonen . Maar als jij het zegt.

    1 likes
    • Het was ff zoeken maar ik denk dat je op mijn reactie op jou post mbt noordzee windmolens doelt.

      Mijn achtertuin ligt niet in de noordzee, dus dat zal lastig worden.

      0 likes
  9. Het scheelt substantieel, het is nu al schoner dan in een fossiele auto,” zei ze.
    ja, natuurlijk als alleen kijk naar het rijden.

    0 likes
  10. Martijn.
    Dit is helemaal waar .
    Bij het afkraken van elektrische auto’s wordt altijd de gehele productie bij gerekend.
    En bij benzine of diesel niet, daar zitten ook accu’s in en daar wordt ook olie voor opgepompt.
    En natuurlijk geraffineerd met vervuilende processen.
    Dan lees je dat een diesel 1500 mg uit stoot en de buiten lucht vuiler is.
    Ja natuurlijk, daar rijden 10.000 auto’s voorbij en dan de rest nog.
    Als je eerlijk de auto’s meet stoot een diesel 1500 mg uit en een elektrische auto niks.
    Verder komt er steeds meer echte groene stroom uit maar geen groene diesel of benzine.
    Daar blijft altijd Co2 inzitten het blijft een motor met verbranding

    0 likes
    • Nou, die grote processen zijn qua stof/stikstofoxiden/vos niet vervuilend, in vergelijking met de miljoenen minifabriekjes van de brandstofwagen.
      Daar geld voor vervuiling slechts broeikasgasemissie, de rest is goed af te filteren.

      Qua ethanol/biodiesel, daar zijn toch echt eisen aan mbt co2 reductie.

      Voordeel van elektrisch blijft dat hernieuwbare energie vooral vrijkomt als elektra. Biogas en biobrandstof komt in kleinere hoeveelheden beschikbaar zonder effect van verdrukking van voedingsmiddelen. (kadavervet, niet-voeding/veevoer geschikte stromen.)

      Alle discussie terzijde qua milieu, wil je volledig afhankelijk zijn van wat de rest van de wereld doet voor je kosten van vervoer/verwarming/verlichting? Dichterbij kan je nog bij de bron klagen, probeer dat maar in bv. nigeria of bij de journalistenhakker van saudi-arabië.

      0 likes
  11. Tja, dit artikel is flink achterhaald. Wat hier wel mooi staat omschreven is dat hoe meer groene energie hoe schoner de elektrische auto zal worden. Zelfs met onze huidige energie mix is een elektrische auto al snel schoner dan benzine of diesel. Ik snap al die anti berichten niet zo goed. De EV is nog niet 100% schoon maar vele malen schoner dan andere brandstoffen waaronder ook waterstof.

    Het is nu helaas nog duur en de range soms wat beperkt. Maarja daarom dus subsidie. Want jullie willen niet elke 300km aan de lader toch???

    0 likes
    • @Reageersel schreef : Tja, dit artikel is flink achterhaald.

      Nou als er iets volledig, maar dan ook volledig achterhaald is, is het wel dat elektrische auto’s goed voor het milieu zouden zijn en nog levensgevaarlijk ook. Bij ongelukken en /of brand durft geen hulpverlener of brandweerman in de buurt te komen van die krengen. Dat moge inmiddels wel duidelijk zijn. Men dient voor een realistisch beeld tevens alles mee te nemen in de berekeningen, d.w.z. vanaf het winnen van grondstoffen het produceren tot de sloop en al wat daarna nog komt, en dan zijn het net als de windmolens en zonnepanelen regelrechte rampen voor het milieu. bovendien zou het technisch volstrekt onmogelijk zijn om alle vervoer zonder brandstofmotoren te volbrengen. De hoeveelheid stroom is met geen mogelijkheid op te hoesten en al zeker niet met windmolens en zonnepanelen. Een simpel Teslaatje gebruikt al gemiddeld meer dan 10 complete huishoudens. Heden ten dage met een schamele 1.5 % van de personenwagens op elektra komen ze in steden als Amsterdam al ernstig in de problemen als die paar auto’s s’ avonds tegelijk aan de lader gaan. Ze moeten onmiddellijk de laadstroom terugschroeven om niet de hele stad op zwart te laten gaan. En dan maar hopen dat ie s’ morgens weer vol zit. Stel je voor wat er moet gebeuren als alles elektrisch rijd, inclusief vrachtvervoer, intern vervoer bij bedrijven, binnenvaart en zeevaart en vergeet ook de vliegtuigen niet als brandstofmotoren niet meer mogen. Hoeveel windmolens denk je nodig te hebben ? hoeveel zonnepanelen ? wat als het niet waait, of te hard waait ? wat als de zon niet schijnt ? Vertrek lekker met die Jetten en Klaver naar een onbewoond eiland en droom daar lekker verder met die onzin, maar laat ons hier dealen met de realiteit, die is helaas net even anders dan wat jullie groene breintjes ervan denken te kunnen maken.

      9 likes
      • Binnen NL zit er nog ruimte voor ~ 3GW aan opgesteld vermogen windmolens en ~4GW aan PV als je data van tennet bekijkt en wat afschat. Daarna gaat productie elkaar teveel in de weg lopen op meer dan een paar uur per jaar aan piekmomenten.

        Voor de rest een GW of 5 aan piekende enkelstaps GT wegzetten en 5 aan Steg en dat geeft flexibiliteit tot er een plan Lievense wordt uitgevoerd.

        0 likes
        • ABN schreef : Binnen NL zit er nog ruimte voor ~ 3GW aan opgesteld vermogen windmolens en ~4GW aan PV als je data van tennet bekijkt en wat afschat.

          Die windmolenparken willen ze realiseren op de Noordzee, enig idee welk een gigantische schade dat oplevert voor het milieu, de vissen, de vogels en visserij aldaar ? Alleen al het heien van de fundamenten zal verwoestend werken op al het leven in de zee, vervolgens zullen de windmolens onder water een hels kabaal produceren wat alle vissen tot in de verre omtrek zal verdrijven, de visserij zal de nek omgedraaid worden, de vogels worden vermalen in de lucht, de insecten verpletterd en bovendien ontsnapt er constant een zeer giftig gas waarmee deze molens gevuld zijn om kans op kortsluiting te verminderen. Kortom een mega drama voor mens en milieu en absoluut nog steeds veel te weinig stroom alles idiote plannen te realiseren.
          Ze zijn totaal van de pot gerukt.

          1 likes
          • Haha, dat zeiden ze ook over de Helse Machine, de automobiel.

            Kippen van de leg, de koeien geven zure melk, spontane abortussen, verlies van normen en waarden (nou dat klopte wel).

            En qua schade aan de natuur, soms moet je keuzes maken; dezelfde schade zal ontstaan zijn bij de olie en gasboringen in t verleden. Dat herstelt wel.

            1 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

coronavirus

Waarom het hoge sterftecijfer door het coronavirus in Italië zeer misleidend is

In Italië zijn inmiddels 8215 coronadoden te ...

corona

Oud-hoogleraar kraakt corona-aanpak: ‘Westen pleegt zelfmoord’

Veel mensen accepteren dat de hele economie ...

Ervaar de diepste
ontspanning ooit
  • Voel je snel 100% beter met de heerlijkste, diepste ontspanning ooit
  • Geniet snel van een fijne, intens diepe rust en krijg meer energie
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk nieuwsbrief. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van Trancewerk.nl. Zij stellen de sessie 'Diepe Ontspanning' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox en open de e-mail.

Klik op de bevestigingslink en je ontvangt binnen enkele minuten instructies...

Heel veel plezier!


P.S.: Dit geschenk kost normaal € 49,99.
Je krijgt dit gratis, omdat je je aanmeldt op de Trancewerk nieuwsbrief. Dit is 100% vrijblijvend, kost niets en je kunt je altijd weer afmelden.
Leer wat de échte oorzaak is van je overgewicht en los dit op
Bijna klaar...
Ontdek waarom een dieet NOOIT blijvend werkt en wat wél werkt
Krijg onbetaalbare tips en trucs die tot een permanent slank lijf leiden
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk HypnoSlank e-cursus. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van
Trancewerk.nl. Zij stellen de e-cursus 'HypnoSlank' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox, open de e-mail
en klik op de bevestigingslink en je
ontvangt binnen enkele minuten
les 1...

Heel veel plezier!


P.S.: Met deze gratis e-cursus loop je
het 'gevaar' dat je binnenkort je
garderobe kunt vervangen met
kleinere maten!
AANMELDEN GRATIS WORKSHOP
Wanneer?
donderdag 2 april
20:00 uur
Wie?
*
*
Je gegevens zijn naar de organisator gestuurd. Je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.