Mens en Dier

Je gedachten kunnen ongekende krachten losmaken

Help door dit met je vrienden op je socials te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Er blijkt een eenvoudige manier te zijn om je kennis in een oogwenk te verruimen. Psychologen Ulrich Weger en Stephen Loughnan vroegen twee groepen mensen een aantal vragen te beantwoorden.

Mensen in de ene groep kregen te horen dat het antwoord op iedere vraag van tevoren in een flits op hun scherm te zien zou zijn.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/05/eu-dictatuur-of-nexit.png

De psychologen vertelden deze mensen dat het antwoord net niet lang genoeg te zien zou zijn om bewust te kunnen waarnemen, maar wel lang genoeg om onbewust opgenomen te kunnen worden.

Beperkende factor

De tweede groep werd verteld dat de flitsen het teken waren voor de volgende vraag. In werkelijkheid werd het antwoord op de vragen bij beide groepen niet vertoond. Opvallend genoeg scoorden mensen die dachten de antwoorden te zien beter op de test. Doordat ze verwachtten de antwoorden te zien waren mensen meer geneigd de vragen goed te beantwoorden.

Onze cognitieve en fysieke vaardigheden zijn over het algemeen beperkt, maar onze kijk op de aard en omvang van die limiet moet mogelijk worden herzien.

In veel gevallen is denken dat we beperkt zijn al een beperkende factor. Er is steeds meer bewijs waaruit blijkt dat onze gedachten in staat zijn onze cognitieve en fysieke grenzen te verleggen.

Gezichtsvermogen

Kunnen onze gedachten ons gezichtsvermogen verbeteren? We geloven dat een mechanisch proces bepaalt hoe goed we kunnen zien. Uit recent onderzoek (pdf) door Ellen Langer en haar collega’s blijkt het tegenovergestelde.

Gevechtspiloten moeten over een uitstekend gezichtsvermogen beschikken. De onderzoekers liet mensen ervaren hoe het is om een luchtmachtpiloot te zijn door ze te laten plaatsnemen in een vliegsimulator.

De simulator bestond uit een cockpit en verschillende instrumenten. De cockpit was bevestigd aan een hydraulische arm die de bewegingen van het toestel nabootste. Mensen kregen een uniform aan en voerden eenvoudige manoeuvres uit.

Tijdens de simulatie deden ze een oogtest. Een controlegroep onderging dezelfde oogtest terwijl de simulator uit stond. Het gezichtsvermogen van mensen bleek alleen te verbeteren als ze in de werkende simulator zaten.

Weger en Loughnan concludeerden: “Mensen hebben veel psychologische middelen tot hun beschikking om hun welzijn en prestaties te verbeteren, maar deze middelen worden vaak niet aangesproken.” Het bewustzijn en het lichaam zijn niet van elkaar gescheiden; onze gedachten hebben opvallend veel controle over ons lichaam en onze denkwijze kan de prestaties van ons brein verbeteren.

Bron: Scientificamerican.com

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vond je dit belangrijk?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Vonzie
Vonzie
10 jaren geleden

Heb ooit eens gelezen dat er op die manier ook reclame gemaakt wordt voor bepaalde producten. Even een flits (die je niet eens ziet) van bv een chipsmerk of cola tijdens een film oid en je krijgt trek om te snacken.

R
R
10 jaren geleden

De wetenschap is al verder dan ze doen geloven. Het trieste hieraan is dat dit middels dieren gebeurd die ge(mis)bruikt worden in laboratoria. De schedel ligt open om er metingen in de hersenen te doen. Alles ter eer en glorie van de mensheid die vervolgens alleen bezig is de aarde kapot te maken.
Echte problemen worden niet aangepakt, drie kwart van de mensheid leeft in armoe …… Leve de wetenschap (niet).

Wesley
Wesley
10 jaren geleden

[quote name=”Vonzie”]Heb ooit eens gelezen dat er op die manier ook reclame gemaakt wordt voor bepaalde producten. Even een flits (die je niet eens ziet) van bv een chipsmerk of cola tijdens een film oid en je krijgt trek om te snacken.[/quote]Of zoals in de aftiteling van Fight Club, dan krijg je opeens een halve seconde lang een piemel vol in beeld.

Davey Jones
Davey Jones
10 jaren geleden

[quote name=”Vonzie”]Heb ooit eens gelezen dat er op die manier ook reclame gemaakt wordt voor bepaalde producten. Even een flits (die je niet eens ziet) van bv een chipsmerk of cola tijdens een film oid en je krijgt trek om te snacken.[/quote]

Klopt, dat nomen ze Subliminale boodschappen. Gebeurt regelmatig.
Dit is een leuke link met wat feitjes over deze boodschappen.
Leuk om te lezen.

http://mentalfloss.com/article/25989/10-facts-about-subliminal-messages-you-will-love

Back to top button
16
0
We lezen graag je reactie!x