Het kabinet wil de wet die de coronamaatregelen mogelijk maakt voor de vijfde keer verlengen. Er is iets geks aan de hand. Terwijl de Kamer erover debatteert, is de zesde verlenging al binnen. Het kabinet gaat er dus al van uit dat de vijfde verlenging er komt, zei Denk-fractievoorzitter Farid Azarkan tijdens het debat.
“Het is eigenlijk wat ongemakkelijk of gek, want we gaan praten over de vijfde verlenging en eigenlijk is die al begonnen, zes weken geleden,” aldus Azarkan. “Ik ga er zomaar van uit – dat is wel een zware gok van mij – dat in ieder geval de ChristenUnie, het CDA, D66 en de VVD dat steunen. Dus de vraag is: wat zijn we nou hier aan het doen?”
Fractievoorzitter @F_azarkan wijst op het ongemakkelijke gevoel om over een vijfde verlenging van de coronawet te praten, terwijl deze enkele weken geleden al is ingegaan. #coronamaatregelen #corona pic.twitter.com/D8BF1i53kq
— DENK (@DenkNL) April 11, 2022
(Video verwijderd? Klik hier...)
Scheurtjes
Er zijn hier en daar wel scheurtjes aan het ontstaan. PVV-Kamerlid Fleur Agema wijst erop dat Bikker van de ChristenUnie de voortzetting van de coronatoegangsbewijzen niet meer steunt. Daarmee vervalt de steun van de volledige coalitie, merkt ze op.
Agema is kritisch op de verlenging van de coronawet. “Het is per maatregel nog steeds onduidelijk of het wel werkt of niet. Ik vind dat je als overheid eerst duidelijk moet maken wat werkt, voordat je dat in een wet gaat gieten of überhaupt gaat verlengen,” zei ze bij BNR. “Ik vind dat je geen maatregelen moet vasthouden die zo vergaand en vrij beperkend zijn.”
Mag nooit meer gebeuren
Ook de BoerBurgerBeweging is tegen de verlenging, evenals BVNL, de partij van Wybren van Haga. “Wat BVNL betreft komt er zo snel mogelijk een einde aan het schenden van onze grondrechten,” zei hij.
“We zijn na twee jaar bij de vijfde verlenging aangekomen en dat is verre van tijdelijk,” voegde Van Haga toe. Deze tijdelijke wet was ingesteld om tijdelijk noodmaatregelen te kunnen nemen. “Het moet nu echt afgelopen zijn,” zei het Kamerlid.
BBB-voorvrouw Caroline van der Plas is van mening dat de noodwet zo snel mogelijk moet vervallen. “De afgelopen twee jaar zijn grondrechten van burgers geschonden en wat mij betreft mag dat nooit meer gebeuren.”
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Natuurkundige fotografeert ‘aura’s’. Dit is hoe ons energieveld wordt beïnvloed door liefde of ziekte
Aartsbisschop: de historische strijd tussen Goed en Kwaad nadert het eindstadium
Positief denken, kan dat nog wel in deze wereld?
Groen licht voor de fysieke wedergeboorte
Deze schimmige dienst bestuurt sinds corona ons land: ‘De democratie is volledig de nek omgedraaid’
De elites maken ons door middel van propaganda en framing wijs dat de Russen een bedreiging vormen. Hoe zit het nu echt?
Merendeel fracties komt niet opdagen bij dit zeer belangrijke debat: ‘Waar is iedereen?’
Ministerie van Fleur Agema houdt weekrapportages bijwerkingencentrum Lareb achter
Syrische alawieten: “De media liegen, wij distantiëren ons niet van Assad”