‘s Werelds meest vooraanstaande cardiologen kregen onlangs te horen dat het advies voor een gezond hart dat ze al dertig jaar geven, niet klopt: verzadigde vetten in kaas en rood vlees veroorzaken geen hartziekte, maar beschermen ons ertegen.
Bovendien verminderen ze de kans op een vroegtijdige dood met 25 procent.
Als we twee keer zoveel verzadigde vetten eten als we volgens de huidige richtlijnen mogen hebben, is dat nog steeds veilig.
Gerust
Zo kunnen we bijvoorbeeld gerust 125 gram rood vlees – het equivalent van een kleine biefstuk – eten in plaats van de 70 gram per dag die momenteel wordt aanbevolen.
Mensen die meer vlees en zuivel eten, hebben 25 procent minder kans op hartaandoeningen en 22 procent minder kans op een hartinfarct, zo meldden cardiologen op het jaarlijkse congres van de European Society of Cardiology.
Onderzoeker Andrew Mente van de McMaster-universiteit in Canada presenteerde daar zijn onderzoeksresultaten.
Niet juist
Daaruit blijkt dat de theorie dat verzadigde vetten de oorzaak zijn van verstopte slagaders en atherosclerose (verkalking van de slagaders) simpelweg niet juist is.
Integendeel, verzadigde vetten uit vlees en zuivel lijken een beschermend effect te hebben.
Koolhydraten
Het beste dieet voor een gezond hart bestaat uit drie porties zuivelproducten per dag (zoals kaas), anderhalve portie vlees, acht porties groenten en fruit, en tweeënhalve portie noten en bonen.
Op basis van hun onderzoek onder meer dan 218.000 mensen concluderen Mente en zijn team dat het beter is om geraffineerde koolhydraten te mijden.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Er zweven reusachtige plasmabuizen boven de aarde. Zo zien ze eruit
Britse centrale bank: Alles wat je over geld weet, klopt niet
‘Elke club die tegen de boeren ageert, krijgt z’n geld van de Postcode Loterij’
“Goedkeuring was onrechtmatig”: Rechtszaak tegen fabrikanten HPV-vaccins van start in Japan
Europarlementslid eist dat Nederland samenwerking met World Economic Forum onmiddellijk stopzet
County in Californië stelt onderzoek in naar chemtrails
Pepijn van Houwelingen komt hard in aanvaring met Volkskrant-journalist: ‘Waarom LIEG je?’
Bill Gates en George Soros financieren abortuslobby bij de EU: ‘Een heel kwalijke zaak’
Binnen 24 uur bijna 30.000 aangiftes tegen De Jonge: ‘Nu al de grootste in de Nederlandse geschiedenis’