De Belgische econoom Philippe Defeyt, voormalig voorzitter van de groene partij Ecolo, heeft een nieuw plan voor een basisinkomen gelanceerd. Hij wil iedere Belg maandelijks 600 euro schenken, zonder daarvoor de bestaande uitkeringen te schrappen.
Wie werkloos of ziek wordt of met pensioen gaat, doet dat niet vrijwillig, redeneert hij. En dus moeten zij volgens Defeyt ook enige bescherming krijgen. In de meeste andere voorstellen wordt gekozen voor een hoger bedrag, maar worden alle uitkeringen geschrapt.
“In mijn voorstel krijgen de mensen een lager bedrag, maar zijn ze beter beschermd,” legt de econoom uit. Jongeren onder de 18 wil hij ook een basisinkomen geven van 300 euro. En wie klaar is met school krijgt een aanmoedigingspremie van 250 euro om een baan te zoeken.
Waardevol

Door het basisinkomen kunnen mensen ook bezig zijn met dingen die niet onmiddellijk geld opleveren, maar die wel waardevol zijn voor de maatschappij, aldus Defeyt.
Overal in de wereld wordt over het basisinkomen gediscussieerd. In Finland wordt volgend jaar een proefproject gestart, in Canada liggen plannen klaar en in Kenia wordt binnenkort ook begonnen met een experiment.
Om het basisinkomen te financieren gebruikt de econoom het bestaande budget voor de sociale zekerheid en daar komt ook nog een deel aan fiscale winsten bij.
Bureaucratie afschaffen
Werklozen hebben nu niet de kans iets bij te verdienen naast hun uitkering. Bij een basisinkomen kan bijklussen wel. Daarnaast zal de vraag naar werk de komende jaren als gevolg van de robotisering alleen maar dalen.
Alexander de Roo, voorzitter van de Vereniging Basisinkomen Nederland, vindt het een mooi instapmodel. “Het voordeel van een lager basisinkomen is dat het makkelijker valt te financieren,” zegt hij. “Het nadeel is dat je met een bedrag van 600 euro nog steeds uitkeringen nodig hebt. In Nederland pleiten we voor een basisinkomen van 1100 euro, zodat je de hele bureaucratie kunt afschaffen.”
[DeMorgen]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Witwassen in Vaticaan te makkelijk, ‘kan veel transparanter’
Global cooling: ijstijd voorspeld nu de zon in ‘winterslaap’ gaat
Is onze wereld een illusie? Sterke aanwijzingen dat zwarte gaten niets meer zijn dan hologrammen
De demonisering van Baudet is heel gevaarlijk. Hoogleraar legt uit waarom de Forum-leider bij de politiek-correcte goegemeente zoveel haat oproept
Populaire ‘chiropractisch arts’ doet boekje open over bijwerkingen coronaprik: ‘Ik kan niet langer zwijgen’
Jurist en ChristenUnie-Kamerlid botsen op Twitter: ‘Geen advies over coronafantasieën, maar strafrechtelijk onderzoek’
Primeur voor Nederland: eerste supermarkt zonder verpakkingen
Omvangrijke fraude bij Nederlandse goede doelen, verdachten blazen aftocht
Arts krijgt 2500 euro boete omdat ze waarschuwde voor de gevaren van de Covid-prik