De Australian Medical Association roept op tot een beperking van de consumptie van energiedrankjes. Dat melden diverse Australische media maandag.
Een groep die de industrie vertegenwoordigt verwerpt de uitspraken van de artsenvereniging en zegt dat energiedrankjes niet gevaarlijker zijn dan koffie.
Hulpdiensten zagen in zeven jaar tijd een verviervoudiging van het aantal oproepen dat gerelateerd is aan drankjes met een hoog suikergehalte. Experts zeggen dat tieners worden ‘vergiftigd’ door de drankjes als gevolg waarvan ze last kunnen krijgen van hallucinaties, beroertes en hartproblemen.
Vicevoorzitter van AMA Victoria Dr. Stephen Parnis zei dat mensen zich niet realiseren hoe gevaarlijk energiedrankjes zijn. Sommige bevatten net zoveel caffeïne als 10 of 20 koppen koffie. Volgens hem moeten de blikjes worden voorzien van waarschuwingen. Bovendien wil hij overwegen de verkoop van de drankjes aan jongeren onder de 18 jaar te verbieden.
“Ik heb tieners op de spoedeisende hulp gezien met een hartslag van 200 of die zorgwekkend gedrag begonnen te vertonen,” zei Dr. Parnis. Hij merkte op dat sommige tieners Red Bull drinken als ontbijt.
De Australian Beverages Council (ABC) is van mening dat meer regulering niet nodig is. Directeur Geoff Parker van de raad vindt dat mensen zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen als het gaat om de overconsumptie van een ‘perfect veilig product’. Hij voegde toe dat in Australische energiedrankjes net zoveel caffeïne zit als in een kop koffie.
Woordvoerder Jess Robinson van het Poisons Information Centre zei dat het aantal meldingen van vergiftiging door energiedrankjes is gestegen van 12 in 2004 tot 46 in 2011.
Symptomen van een overdosis caffeïne zijn: overgeven, diarree en irritatie. Robinson noemde onder meer Red Bull en V als merken die de meeste problemen veroorzaken bij jonge mensen.
Bron: Heraldsun.com.au
Gerelateerd: Pepsi zegt in wezen accuzuur te verkopen
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Het gaat maar door: weer een biologische man die vrouw ‘kapot ramt’ bij het boksen
UFO aangemeerd bij ruimtestation ISS? (video)
Indrukwekkende rolwolk vastgelegd boven Texas (video)
FVD stelt Kamervragen over Bilderbergconferentie: ‘Waarom krijgt de Kamer NIETS te horen?’
Van niet-bestaande klimaatcatastrofes tot apocalyptische stikstofmodellen. Waarom het kabinet een gruwelijke hekel heeft aan metingen
‘Vliegmaatschappijen Rusland en Spanje waarschuwen gevaccineerden: ga niet vliegen’
Bayer: “Kankermedicijn is alleen bedoeld voor de rijken”
Van JFK tot 9/11: alles is een duistere truc van de elite. Deze shockerende film heeft al miljoenen mensen de ogen geopend
Britse MoD houdt onderzoek naar antizwaartekracht nauwgezet in de gaten