Theoretisch natuurkundige Henry P. Stapp van de Universiteit van Californië-Berkeley werkte samen met enkele grondleggers van de kwantummechanica. Hij zegt dat het bestaan van de ziel past binnen de wetten van de natuurkunde.
Het is niet waar dat geloof in de ziel onwetenschappelijk is, aldus Stapp. Het woord ‘ziel’ verwijst naar een persoonlijkheid die onafhankelijk is van het brein of de rest van het lichaam en die na de dood blijft bestaan.
Stapp legt uit dat de grondleggers van de kwantummechanica de wereld in tweeën moesten opdelen. Aan de ene kant kon de klassieke wiskunde de fysieke processen beschrijven, aan de andere kant beschrijft de kwantummechanica een rijk ‘dat niet geheel kan worden verklaard door fysisch-geografisch determinisme’.
Om de onzichtbare kwantumwereld zichtbaar te maken bestuderen wetenschappers de effecten die het kwantumsysteem heeft op de fysieke processen. De keuze die een onderzoeker maakt blijkt hierbij een sleutelrol te spelen. De keuze van een waarnemer die met het kwantumsysteem werkt heeft invloed op manifestaties in de fysieke wereld.
Stapp legde deze wisselwerking tussen een wetenschapper en zijn experiment als volgt uit: “Het is net als een blinde man met een wandelstok: als hij de stok losjes vasthoudt is de grens tussen de persoon en de externe wereld de ruimte tussen de hand en de stok; maar als hij de stok stevig vasthoudt wordt de stok onderdeel van het onderzoek: de persoon denkt dat hij de punt van de stok kan verlengen.”
De fysieke en mentale wereld zijn op een dynamische manier met elkaar verbonden. Het bewustzijn en het brein kunnen los van elkaar bestaan, maar toch verbonden zijn door de natuurkundige wetten, aldus Stapp. Hiermee is een eeuwenoud probleem opgelost – de ogenschijnlijke noodzaak om het bewustzijn gelijk te stellen aan het brein of het brein dynamisch afhankelijk te maken van het bewustzijn.
Stapp zei dat een persoonlijkheid van een overleden persoon zichzelf kan hechten aan een levend persoon, iets wat ook wel bezetenheid wordt genoemd. Dit is volgens hem niet in strijd met de natuurkundige wetten. Klassieke natuurkundigen kunnen intuïtie afdoen als een bijproduct van menselijke verwarring, maar de wetenschap zou in plaats daarvan de fysieke effecten van bewustzijn als een fysiek probleem moeten erkennen, aldus Stapp.
Hij ziet om zich heen dat steeds meer mensen zich identificeren met hun lichaam, terwijl we meer zijn dan ‘machines van vlees en bloed’. Stapp schreef dat veel mensen niet zichzelf maar een mechanisch proces in hun lichaam verantwoordelijk houden voor hun daden. Ze zeggen dingen als ‘mijn genen hebben me hiertoe aangezet’ of ‘ik heb dit gedaan vanwege mijn hoge bloedsuikerspiegel’.
Stapp verwees naar het geval van de Amerikaanse politicus Dan White uit San Francisco, die in 1978 burgemeester George Moscone en collega Harvey Milk vermoordde. Hij werd veroordeeld wegens doodslag in plaats van moord omdat psychiaters hadden verklaard dat hij depressief was, junkfood en gesuikerde dranken als Coca-Cola was gaan consumeren en op de automatische piloot had gehandeld.
Statisticus dient Wob-verzoek in bij Hugo’s ministerie over PCR-test, krijgt na 9 maanden bizar antwoord
Een plant met een zeer unieke verschijningsvorm helpt tegen allerlei aandoeningen, waaronder kanker. Dit is ‘m
Dit optreden van Rutte bij Harry Mens in 2010 maakt pijnlijk duidelijk dat de VVD een leugenpartij is
De big bang theorie staat op springen
Hef de Wereldgezondheidsorganisatie op. Het ware gezicht van WHO-baas Tedros
5000 jaar oude graftombes van ongewoon lange mensen ontdekt in China. Waar kwamen deze ‘reuzen’ vandaan?
Nieuwe coronawet ‘maakt permanent wat altijd tijdelijk had moeten zijn, en normaal wat nooit normaal mag worden’
Arts waarschuwt voor nieuwe coronawet: ‘Dit mogen we niet laten gebeuren’
Reiner Füllmich bereidt samen met ‘heel veel’ andere advocaten zaak voor tegen ‘coronacriminelen’