Tubbergen zal niet de laatste gemeente zijn waar het kabinet tegen de wil van de lokale politiek in een asielzoekerscentrum inricht, zei staatssecretaris Eric van der Burg (VVD). “Ik ga er helaas wel van uit dat het vaker nodig zal zijn.”
Steeds meer VVD-fracties beginnen zich te roeren. Zo schrijft de Oldenzaalse VVD op Facebook: “Wat er gisteren in Tubbergen gebeurd is, is wat ons betreft echt ver over de grens. De regering passeert de gemeente volledig.”
“Het is onbestaanbaar dat de regering op deze manier ingrijpt in de gemeentelijke democratie. Het opvangen van asielzoekers is een gemeentelijke taak en dit kan Den Haag simpelweg niet maken. Het grote probleem is de instroom van mensen die hier helemaal geen asiel kunnen aanvragen en daarbij is er ook een groot aantal mensen dat al lang had moeten worden teruggestuurd naar het land van herkomst,” stelt de fractie.
Met dit soort besluiten wordt het alleen maar slechter
“Onze regering moet eerst daarmee aan de slag gaan en niet hun problemen afschuiven naar de gemeentes. Als dit de koers wordt, dan is het eind echt zoek,” voegt de fractie toe.
“De opdracht was om het vertrouwen in de politiek te verbeteren, maar met dit soort besluiten wordt het helaas alleen maar slechter,” aldus de Oldenzaalse VVD, die afstand neemt van deze manier van politiek bedrijven.
De fractie krijgt bijval van VVD Rijssen-Holten. Die laat weten: “In navolging van de Oldenzaalse VVD nemen wij ook afstand van deze manier van politiek bedrijven.”
We lijken verdorie wel de bijwagen van D66
Steeds meer VVD’ers laten van zich horen. Colinda Weterings-Dijkstal (VVD Baronie van Breda) richt zich tot staatssecretaris Van der Burg: “Is het misschien een idee om een (tijdelijke) asielstop in te lassen in plaats van asielzoekers door de strot van gemeente te duwen? En als je dan hotels opkoopt, doe dat dan bij voorkeur in de randstad in plaats van in (kleine) gemeenten in de provincie.”
“Wat ik niet snap, is dat premier Rutte wéét dat hier geen draagvlak voor is. Zet dit beleid dan ook niet rücksichtslos door! Ik maak me echt oprecht zoveel zorgen om onze partij. We lijken verdorie onderhand wel de bijwagen van D66!” zegt Weterings-Dijkstal.
Advocaat Bart Maes vraagt Rutte: “Hoe vindt u zelf dat het gaat in uw partij? Just asking.”
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Amerikaanse overheid experimenteerde met het beheersen van orkanen. Dit is de man die hierachter zit
Magnetische levitatie kan leiden tot nieuwe soort zonne-energie
Geneeskrachtige klei die honderden jaren door indianen werd gebruikt blijkt effectiever dan moderne antibiotica
Nubiërs aan de Nijl: In Noord-Afrika staan nog veel meer piramides
Mondkapjes ‘beschadigen kinderen’: 68% ouders meldt alarmerende klachten
Light-frisdrank net zo schadelijk voor gebit als methverslaving
Door CIA ingehuurde contractant: “Schutter Orlando werkte voor Amerikaanse overheid”
Eén van de bekendste complottheoretici ter wereld stuit op verzet in Australië. Hoe men er alles aan doet om de waarheid verborgen te houden
Oud-huisarts verbaasd over reactie RIVM op overlijden 9-jarige Freek na BMR-prik: ‘Ik ben echt geschrokken’