De meeste mensen weten wel dat fastfood ongezond is, maar niet hoe slecht het is voor je lichaam. Tom Spector, professor genetische epidemiologie aan King’s College London, schrijft in The Conversation dat het een verwoestende uitwerking heeft op onze darmbacteriën.
Spector wilde voor zijn nieuwe boek The Diet Myth uitzoeken hoe slecht voedsel van McDonald’s is voor darmbacteriën. Hij liet zijn 22-jarige zoon Tom 10 dagen alleen maar vette dingen eten bij de restaurantketen.
1400 soorten
“Tom merkte dat hij langer nodig had voor schoolopdrachten,” aldus de professor. “Vrienden van hem vonden dat zijn huid een vreemde grijze kleur leek te hebben en dat hij er slecht uitzag.”
Spector liet zijn zoon onderzoeken en ontdekte dat 1400 soorten darmbacteriën, bijna 40 procent van het totaal, waren verdwenen. Zelfs na twee weken normaal eten waren de microben in zijn darmen niet in staat zich te herstellen.
Er was vooral een afname van goede bacteriën en een groei van gevaarlijke bacteriën. Die gevaarlijke bacteriën worden geassocieerd met ontstekingen, die kanker en hartziekten kunnen veroorzaken en ons immuunsysteem aantasten.
Kunstmatige zoetstoffen
Spector benadrukt dat we bacteriën nodig hebben om ‘veel essentiële voedingsstoffen en vitaminen te produceren’. Hij zegt ook dat het belangrijk is om te sporten (dit bevordert het immuunsysteem en is ook goed voor de bacteriën in onze darmen) en dat we kunstmatige zoetstoffen moeten vermijden (die beschadigen de bacteriën).
Boek: The Diet Myth: The Real Science Behind What We Eat
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






VIDEO: Piloot die Barack Obama rondvloog spreekt zich uit over UFO’s
“Gouverneur Californië zegt ‘ja’ tegen het vergiftigen van kinderen met kwik en aluminium in verplichte vaccinaties”
Nilüfer Gündogan noemt Pepijn van Houwelingen ‘hardcore fascist’: ‘Hopelijk mag je dit aan de rechter uitleggen’
Stof in alledaagse groentes bestrijdt dodelijke kankercellen. Dit veelbelovende onderzoek laat zien hoe
‘Niet gevaccineerd tegen corona? Dan kom je het concertgebouw niet in’
EU stopt 13 miljard euro in geheimzinnig defensiefonds waar we niks over te zeggen hebben. Waarom dit een illegale beslissing is
Nieuwbouwwoningen Schiedam gaan naar vluchtelingen: ‘Belachelijk!’ Onderteken deze petitie
Premier Rutte en minister De Jonge ‘zijn staatsgevaarlijke verraders’
Westerse leugens over Russische militaire operatie in Syrië ontmaskerd op Franse tv