De kans is groot dat u veel minder rijdt vanwege de coronacrisis. Dat is niet zonder risico. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe en ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine. Die trekt sneller vocht aan, wat tot problemen kan leiden, schrijft AutoWeek.
Dit is benzine waarin maximaal 10 procent bio-ethanol (bio-alcohol) is bijgemengd. Anderhalf jaar geleden heeft de E10-benzine Euro 95 vervangen.
“De alcohol in de benzine is hygroscopisch, het heeft met andere woorden de neiging water op te nemen. Vooral een probleem wanneer je lange tijd niet rijdt en het onderin je tank zakt. Hierdoor kan bijvoorbeeld oxidatie optreden,” zegt Wout Benning van RAI Vereniging.
Tank ‘opschudden’
Na lange stilstand kan er schade aan de auto ontstaan. Het advies is om regelmatig een stukje te rijden om de tank ‘op te schudden’.
Het vocht kan via de injectoren in de cilinder terechtkomen en vervolgens in het carter ingekapseld worden in de motorolie. Je krijgt dan zogeheten ‘sludge’. Dit kan tot problemen leiden.
Tijdens het rijden verdampt het water uit de olie vanzelf en verdwijnt daarmee ook de ‘sludge’.
2 procent
Eerder bleek al dat de nieuwe E10-benzine funest kan zijn voor brommers en scooters.
Bij de ontbranding van E10 zou tot 2 procent minder CO2 vrijkomen.
[AutoWeek]
David Icke zet tv-zender op om mensen te verenigen
Tweede Kamerlid: “Geef minima en ouderen geld in plaats van de Rothschilds”
Vaccinatiedrama: ‘Ze prikken onze grootouders gewoon weg!’
Ralf Dekker woest: ‘Eigenlijk is dit om uit je vel te springen, waarom vergeten mensen zo snel?’
‘Het is absurd dat kabinet-Rutte IV er komt’
VIDEO: Spectaculaire graancirkel bij München trekt veel bekijks
WikiLeaks: Ontslag Flynn gevolg van ‘destabilisatiecampagne’ media, Democraten en spionnen
Langzaam maar zeker gaat de beerput van de suikerindustrie open
‘Ook het kabinet-Rutte zaait corona-angst. Dit moet stoppen’