Peter Terryn is één van de initiatiefnemers van de Belgische ‘Wij betalen niet’-campagne. Die wil een betaalstaking invoeren als protest tegen de torenhoge energierekeningen. De campagne moet een duidelijk signaal afgeven aan de politiek en energieleveranciers.
“Wij betalen niet omdat we niet kunnen betalen,” zei Terryn tegenover ROBtv. “Wij hebben niet de middelen om die rekeningen te betalen. Wij gaan het niet doen. Dat is het probleem.” De staking moet op 1 oktober starten.
Daar gaat uw geld dus naartoe
Er is ook een website in het leven geroepen: www.wijbetalenniet.be. Daarop valt te lezen: “Gasprijzen zijn met 1000 procent gestegen. De stijging komt door speculatie: bedrijven verhogen de prijzen om meer winst te maken. Ze verwijzen daarvoor naar de oorlog in Oekraïne en de boycot van Russisch gas. Die oorlog is niet onze oorlog en die boycot hebben wij niet gevraagd. Dat hebben de Verenigde Staten geëist en het Europees Parlement is daarin gevolgd. En dus ook de Belgische regering.”
“Ondertussen maken de energiegiganten ongeziene winsten. In het tweede kwartaal boekte Shell 18 miljard dollar winst, ExxonMobil 17,9 miljard en Chevron 11,6 miljard. Engie dat in ons land de markt beheerst, verdubbelde haar winst op een half jaar tijd: 5 miljard. Daar gaat uw geld dus naartoe,” aldus de initiatiefnemers.
Waanzin
Wat willen zij? Een bevriezing van de prijzen, een nationalisering van de energiesector, een einde aan de oorlog en ze aanvaarden geen enkele afkoppeling van elektriciteit- of gasmeters.
“Alleen als we ons als burgers samen verzetten tegen deze waanzin, komen we de winter door. Solidair dus. We verhinderen dat mensen in de kou komen te zitten en we voeren actie tegen de energiereuzen en de politiek. Samen.”
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






NOS-verslaggever te midden van rellen Den Haag: ‘Het is hier hartstikke gezellig!’
De schokkende waarheid over chronische ziekte: wat ze je niet vertellen
Vrouw huilt kristallen in plaats van tranen, en doktoren staan voor een groot raadsel
Nieuwe verklaring voor mysterieuze feeëncirkels in Afrika
1 op de 3 Amerikanen inmiddels geïmplanteerd met RFID-chip
Britse UFO-dossier geopenbaard na verkiezingen. Gaan deze stukken het Britse Roswell-mysterie oplossen?
Het tij lijkt te keren: wetenschappers keren zich tegen het klimaatbeleid van Rutte. Zo helpt het de natuur om zeep
Man na twee bijna-doodervaringen: “De dood is slechts het begin, niet het eind”
Gruwelijk: man haalt Pfizer-prik, krijgt te kampen met ‘ongekende’ tumorgroei en sterft binnen 30 dagen