Binnenland

Dit zit er achter de Nationale week zonder vlees en zuivel

Help anderen door dit artikel met je kennissen op je social netwerk te delen!

Maandag vond de aftrap plaats van de zevende editie van de Nationale week zonder vlees en zuivel. Alle grote supermarkten maken deze week vegetarische en plantaardige producten laagdrempelig door verschillende acties en kortingen.

Ook is er een propagandacampagne op touw gezet. RTL interviewde mensen die vlees en zuivel uit hun dieet schrapten. ‘We kunnen prima overleven’, zegt één van hen. Er verschijnen peilingen: ‘Week zonder vlees is goed initiatief’.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/04/uwonvrede.nl_-1.png

Klanten van HelloFresh krijgen bij hun box plantaardige Alpro-yoghurt. Bonduelle laat influencer Lenna Omrani plantaardige recepten promoten. Aldi lanceert in de campagneweek een nieuw huismerk voor vegetarische en plantaardige zuivel- en vleesvervangers. En de folder van Lidl is tijdens de campagneweek vlees-, vis- en zuivelvrij.

SDG’s

Wat zit er achter deze Nationale week zonder vlees en zuivel? De campagne wordt uitgerold als onderdeel van het LIKE-A-PRO-project dat wordt gefinancierd door de Europese Unie onder de ‘Horizon Action Grant’ van het Horizon Europe funding programme.

Horizon Europe is het belangrijkste financieringsprogramma van de EU voor onderzoek en innovatie. Het programma ‘tackelt klimaatverandering’ en moet helpen om de Sustainable Development Goals (SDG’s), de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, te bereiken. Ze worden ook wel Great Reset-doelen genoemd.

Klimaatneutrale en slimme steden

Onder Horizon Europe valt ook de missie voor klimaatneutrale en slimme steden (smart cities), die tot doel heeft 100 steden in de EU te helpen om tegen 2030 klimaatneutraal te worden en als rolmodel te dienen.

Tot die steden behoren onder meer Amsterdam, Eindhoven, Helmond, Groningen, Den Haag, Utrecht en Rotterdam.

Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.

4.8 142 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vond je deze informatie waardevol?
Deel het met iedereen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

151 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
ALF
ALF
1 maand geleden

Zo en nu even een cheeseburger in de magnetron opwarmen.

Kiekedief
Kiekedief
1 maand geleden

Ophoepelen ,ik moet die troep niet .

Helga
Helga
1 maand geleden

Fantastisch, wat een creativiteit, je moet er maar op komen. Oja en als u denkt het is de schuld van de supermarkten, think again. De grootaandeelhouders van alle supers zijn blackrock en vanguard. Dus ……door wie wordt u gepiepeld ? En nog steeds valt het gros van de mensen voor deze bedriegerij. De Kwakzalvers winnen…..alweer…

Margie
Margie
1 maand geleden

Dat plantaardige voedsel is NIET gezond. Draagt NIETS bij. O ja, inhet heetste gebied op deze planeet. Death Valley,is een meer ontstaan. Dus de natuur is niet te beïnvloeden. Nooit niet. Stop dat plantaardige zwaar bewerkte” voedsel” maar daar waar de zon nooit schijnt.

Back to top button
151
0
We lezen graag je reactie!x