Vrouwen die geregeld frisdrank drinken hebben minder kans om zwanger te worden, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
Wetenschappers hebben kunstmatige zoetstoffen, die onder meer in light frisdrank zitten, gelinkt aan verminderde vruchtbaarheid.
Suiker die in frisdrank zit en wordt toegevoegd aan koffie leidt daarnaast tot een slechtere kwaliteit van eitjes en embryo’s.
‘Heel belangrijk’
Een vooraanstaande Britse vruchtbaarheidsexpert zei dat de onderzoeksresultaten ‘heel belangrijk’ zijn en waarschuwde dat vrouwen de effecten van voedseladditieven niet moeten onderschatten.
Kunstmatige zoetstoffen, zoals aspartaam en sucralose, zijn chemische stoffen die door veel mensen worden gebruikt als vervanger voor suiker omdat ze weinig tot geen calorieën bevatten.
Frisdrank met kunstmatige zoetstoffen en koffie met zoetjes bleken de grootste impact te hebben op vruchtbaarheid.
Betere informatie
Ongezoete koffie had geen effect op de kwaliteit van eitjes of de kans om zwanger te worden, aldus onderzoekers van de Federale Universiteit van Sao Paulo.
“Deze bevindingen zijn zeer belangrijk,” zei professor Adam Balen, voorzitter van de British Fertility Society. “Voedseladditieven moeten beter worden onderzocht.
Balen vindt ook dat er betere informatie beschikbaar moet komen voor het publiek, met name voor mensen die denken aan gezinsuitbreiding.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Vastgelegd op camera: Amerikaans vliegtuig dropt ‘wapens voor IS-terroristen in Irak’
Paranormaal medium verschijnt aan Joran van der Sloot
‘Joe Biden is een terrorist die moet worden berecht’
Bilderbergers gedragen zich als leden van een geheime sekte. Wat willen deze ‘meesters van de wereld’?
Artsenorganisatie roept op tot legalisering cannabis
Artsen in frontlinie coronacrisis slaan terug: ‘Wij laten ons niet de mond snoeren’
Waarom demoniseren we snottebellen, maar normaliseren we myocarditis en hartaanvallen?
Beroemdheden steunen protest tegen voedselgigant Monsanto
Medicijnenmaffia ontvoert 3-jarig jongetje dat al wekenlang kankervrij is zonder chemotherapie. Zo reageert de moeder