Door Pieter Stuurman: Ik heb slecht nieuws. We gaan allemaal dood. Niemand zal de dans ontspringen.
Klinkt heftig, nietwaar? Toch is het absoluut waar. Doodgaan is de onvermijdelijke uitkomst van het leven. Letterlijk niemand ontsnapt eraan. Het is voor IEDEREEN onverbrekelijk aan het leven verbonden.
Dat betekent dat doodgaan OP ZICH niet erg is. Het is letterlijk doodnormaal.
De werkelijke schade van corona, is dus NIET doodgaan. ALLE mensen gaan tenslotte dood. En altijd ERGENS aan. Wat er WEL toe doet, is het verlies van levensjaren. De werkelijke schade van corona, is dus alleen uit te drukken in verloren levensjaren. Niet in aantal overledenen.
Om een beeld te krijgen van de omvang van die schade, kunnen we de cijfers erbij pakken. Zodat we een gefundeerde afweging kunnen maken. Bovendien kunnen we die schade dan vergelijken met andere verschijnselen. Verschijnselen die ook verlies van levensjaren opleveren. Zoals bijvoorbeeld VERKEER.
Laten we de schade op een rijtje zetten:
Op dit moment (stand op zaterdag 4 april, red.) zijn er in Nederland 1487 mensen overleden met corona. De gemiddelde leeftijd van de overledenen was ongeveer 80 jaar. De gemiddelde levensduur is (afgerond) 81 voor mannen en 83 voor vrouwen. Gemiddeld dus 82 jaar. Dat betekent dus een gemiddeld verlies van 2 levensjaren.
Dat wil dus zeggen dat het verlies van levensjaren door corona 1487 x 2 jaar is. Oftewel 2974 verloren levensjaren.
Wanneer we dit vergelijken met verkeersslachtoffers (cijfers CBS over 2018) dan zien we dat er 678 mensen overleden als gevolg van verkeersongevallen. De gemiddelde leeftijd van het slachtoffer was ongeveer 53 jaar.
Dat betekent dat er per verkeersslachtoffer gemiddeld 28,5 levensjaren verloren gingen. In totaal gingen ongeveer 19.323 levensjaren verloren in het verkeer.
Dit betekent dat er door verkeer jaarlijks ongeveer 6,5 keer zoveel levensjaren verloren gaan dan door corona.
Corona: 2974 verloren levensjaren
Verkeer: 19.323 verloren levensjaren (en dat ieder jaar).
En dan hebben we het alleen over kwantiteit. De KWALITEIT van de verloren levensjaren, zouden we echter ook moeten meewegen. Veruit de meeste corona-overledenen waren al ernstig ziek. De (gemiddeld) 2 jaren die ze zonder corona nog hadden geleefd, zouden kwalitatief een stuk minder zijn dan de verloren levensjaren van een 53-jarige met een gemiddelde gezondheid, zoals bij de verkeersslachtoffers.
Wanneer wij het onacceptabel vinden dat levensjaren verloren gaan (zeker als dat levensjaren zijn van betrekkelijk jonge, vitale mensen), dan zou een verkeers-shutdown de perfecte maatregel zijn. Met gegarandeerd resultaat! Zonder verkeer zullen er immers NUL verkeersdoden zijn. We zouden (jaarlijks!) het verlies van bijna 20.000 levensjaren voorkomen.
Het zou, net als bij de coronamaatregelen, echter verlies van vrijheid en economische activiteit opleveren. Maar omdat er bij corona – ondanks een shutdown – toch nog mensen zullen overlijden aan de gevolgen van die corona, en bij een verkeers-shutdown niet, zou het wel een veel grotere winst opleveren, gemeten in geredde levensjaren.
Toch denk ik dat de meeste mensen het een volledig bizar idee vinden om verkeer af te schaffen. Natuurlijk vindt iedereen het erg dat er mensen in het verkeer overlijden, maar de prijs om dat te voorkomen (afschaffen verkeer), is idioot hoog.
Het bevreemdt me daarom dat een vergelijkbare maatregel (vrijheid en economie voor een belangrijk deel platleggen) WEL toegejuicht wordt. Een maatregel bovendien, die ook maar zeer beperkte winst in levensjaren oplevert (om van de kwaliteit van die jaren nog niet te spreken).
Maatregelen die ook nog eens ernstig afbreuk doen aan de KWALITEIT van leven, voor iedereen. Ze gaan ten koste van vrijheid, welvaart en welzijn. Ze gaan ten koste van de kwaliteit van onze resterende levensjaren.
En, als de aankomende crisis als gevolg van de maatregelen, de armoede vergroot, gaat het óók ten koste van de KWANTITEIT. In Nederland sterven mensen die in armoede leven, immers (gemiddeld) 8 jaar eerder. Er leven in Nederland ongeveer een miljoen (!) mensen in armoede.
Dat betekent dat armoede 1 miljoen x 8 verloren levensjaren veroorzaakt. Dat zijn 8 miljoen verloren levensjaren! Tegen nog geen drieduizend door corona. Dat zijn 2666 maal zoveel verloren levensjaren!
Nu maatregelen nemen met grote risico’s op de groei van de armoede, om enkele duizenden verloren levensjaren door corona te voorkomen, is afgezet tegen de werkelijke schade volkomen buiten proportie. Zowel kwantitatief als kwalitatief.
Edwin en zijn vrouw genazen in 4 dagen van corona: ‘Godzijdank heb ik zelf onderzoek gedaan’
De grootste zoektocht ooit naar intelligent buitenaards leven
Omega 3 werkt echt. Eet meer van dit lekkers en darmkanker heeft veel minder kans
Meldpunt Vaccinatie registreert 110 miskramen, Lareb wil meldingen niet aannemen
Naar IJslands voorbeeld: Ierland vervolgt topbankier die economie verwoestte
Beelden opgedoken van ‘slachtoffer’ 9/11 dat uit WTC wordt geblazen. Bewijst dit filmpje dat er explosieven zijn gebruikt?
Amerikaanse staat in de ban van mysterieuze ‘mannen in zwart’
De mainstream media zijn overgenomen door de CIA en de Mossad. Hoogleraar reageert op ‘volstrekt ongepaste maatregel’
Studie: cannabis kan helpen tegen Alzheimer