Homepagina » Gezondheid » De ongekende kracht van een regenboogdieet

De ongekende kracht van een regenboogdieet

Bekend is dat groenten als broccoli en kool krachtige antioxidanten bevatten die het risico op kanker en andere gezondheidsproblemen terugdringen.

Er komt ook steeds meer bewijs dat het volgen van een regenboogdieet helpt om je lichaam in perfecte staat van gezondheid te houden.

“Pigmenten worden geassocieerd met substanties met een sterk antioxiderende werking,” legt diëtiste Ursula Arens uit. “Door kleurbewuster te worden kunnen we onze inname van voedingsstoffen die de strijd aangaan met ziektes maximaliseren.”

Oranje

Het pigment luteïne helpt tegen maculaire degeneratie wat vaak de oorzaak is van ouderdomsblindheid. Uit een studie van het Amerikaanse Nationaal Ooginstituut is gebleken dat mensen die veel luteïne consumeren minder kans hebben op blindheid en maculadegeneratie.

Bronnen van luteïne zijn: pompoen, gele paprika, spinazie, boerenkool, snijbiet en suikermaïs. Pompoenen leveren naast vitamine A en C ook vitamine E wat op een natuurlijke manier beschermt tegen kanker.

Sinaasappels zijn een goede bron van vitamine A en C, maar zijn ook rijk aan folaat wat het risico op kanker, hartziektes en beroertes terugdringt.

Geel

Zeaxanthine beschermt tegen ouderdomsaandoeningen en oogaandoeningen als staar. Koreaanse onderzoekers menen dat zeaxanthine en luteïne de groei van darmkanker en andere tumoren helpen vertragen. Je vindt zeaxanthine in suikermaïs, paprika en saffraan.

Ananas is rijk aan vitamine C en een belangrijke bron van mangaan, een element dat belangrijk is voor sterke botten en het voorkomen van osteoporose. Het helpt ook premenstruele spanning voorkomen.

Citroenen bevatten hesperetine wat de groei van kankercellen onderdrukt, zo bleek uit laboratoriumonderzoek. De pompelmoes bevat veel naringenine wat het cholesterolgehalte verlaagt. Bananen zitten vol kalium wat het risico op beroertes verkleint.

Rood

Lycopeen, een fytonutriënt dat tomaten rood doet kleuren, brengt het risico op prostaatkanker terug met 20 procent. Tomaten beschermen ook tegen borst- en halskanker. De Universiteit van Portsmouth toonde aan dat lycopeen kankercellen in essentie afsnijdt van de bloedstroom. Lycopeen wordt ook gevonden in watermeloen en roze pompelmoes.

Tomaten zijn een belangrijke bron van kalium wat de elektrische activiteit in het hart op peil houdt en schade als gevolg van een zoutrijk dieet terugdringt.

Aardbeien en frambozen bevatten veel vitamine C en ellaginezuur wat de groei van huid- en longkankercellen blokkeert.

Groen

Uit onderzoek van de Oregon State University blijkt dat chlorofyl of bladgroen de strijd aangaat met kanker. Bladgroenten zijn rijk aan foliumzuur en folaat wat nieuwe cellen sterker maakt.

Bladgroenten helpen tevens tegen darmkanker. Amerikaanse wetenschappers analyseerden medische gegevens van 3.000 patiënten en stelden vast dat de dagelijkse consumptie van broccoli of andere groene groenten het risico op kanker en poliepen met 24 procent verminderde.

Broccoli en ander kruisbloemige groenten als kool, spruitjes, boerenkool en paksoi bevatten veel sulforafaan wat beschermt tegen kanker en diabetes.

Erwten zitten barstensvol vitamine C en luteïne die het immuunsysteem versterken. Erwten bevatten veel vezels en verminderen het risico op hartziektes, infecties en ademhalingsaandoeningen.

Blauw

Bosbessen en bramen krijgen hun kleur van anthocyanen, dermate krachtige antioxidanten dat ze worden onderzocht als mogelijk kankermedicijn. Onderzoekers van de Universiteit van Leicester gaven darmkankerpatiënten een week voor hun operatie anthocyanen. Nadien bleek de kankeractiviteit met zeven procent te zijn verminderd.

Bramen helpen beschermen tegen hartziektes omdat anthocyanen een krachtig effect hebben op het cholesterolgehalte. Ze gaan aderverkalking tegen en bevatten choline, een voedingsstof die borst- en darmkanker helpt voorkomen.

Paars

Zwarte frambozen zijn in feite donkerpaars en vallen kankercellen op vijf manieren aan. De anthocyanen houden de groei van pre-kankercellen tegen, bespoedigen de dood van kankercellen, verminderen ontsteking, snijden tumoren af van de bloedstroom en beperken DNA-schade door kanker.

Aubergines verlagen het cholesterolgehalte, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van São Paulo in Brazilië. Ze bevatten ook kalium wat de effecten van een zoutrijk dieet en een lage bloeddruk compenseert.

Paarse druiven bevatten resveratol, catechine, quercetine en ellaginezuur wat allemaal beschermt tegen hartziektes en kanker. Diverse studies tonen aan dat deze voedingsstoffen geheugenverlies op latere leeftijd helpen voorkomen.

Bron: Express.co.uk

Gerelateerd:

 



Vond je deze informatie interessant? Deel het dan met je vrienden op Facebook
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

Machocultuur zorgt ervoor dat we met z'n allen veel te lange werkdagen maken. Internetondernemer laat zien dat het anders kan

Veel te lange werkdagen als gevolg van machocultuur maken ons ziek. Internetondernemer laat zien dat het anders kan

We maken met z’n allen veel te ...

Een werkweek van 4 uur: hoe doe je dat? Deze fulltime internetondernemer laat het je zien

Een werkweek van 4 uur: hoe doe je dat? Deze fulltime internetondernemer laat het je zien

Een werkweek van 4 uur, dat zou ...

libanese

Libanese journalist: ‘Dit addergebroed zit achter corona, conflict in Amerika’

De Libanese journalist dr. Hassan Hamade heeft ...

duitse

Duitse longarts: Corona-aanpak is ‘misdaad tegen de menselijkheid’

De Duitse longarts Wolfgang Wodarg heeft in ...