Homepagina » Binnenland » Eén op de zes Nederlanders wantrouwt goede doelen
Eén op de zes Nederlanders wantrouwt goede doelen

Eén op de zes Nederlanders wantrouwt goede doelen

Menig Nederlander heeft weinig vertrouwen in de bestedingen van goede doelenorganisaties. Eén op de zes Nederlanders heeft er geen vertrouwen in dat een charitatieve instelling giften goed besteed.

Dat meldt adviesbureau Cendris op basis van onderzoek onder 7300 respondenten. Donateurs willen weten waar hun geld aan wordt besteed.

Een derde van de respondenten zegt geen idee te hebben waar hun geld precies naartoe gaat. Verder wil 87 procent van de ondervraagden dat goede doelenorganisaties moeten bewijzen dat ze het geld goed hebben besteed. Bijna de helft van de respondenten wil zelf kunnen bepalen naar welk project zijn of haar geld gaat.

Plicht

Ondanks het lage vertrouwen in de bestedingen van goede doelen is de Nederlander nog steeds vrijgevig. Van alle respondenten geeft 90 procent aan één of meer goede doelen.

Vrouwen schenken vaker dan mannen en zijn eerder geneigd hun portemonnee te trekken. Opvallend is dat bijna een kwart van de ondervraagden het geven aan een goed doel als een plicht beschouwt. Meer dan de helft van de respondenten vindt donateursmagazines zonde van het geld.

“Consumenten worden steeds kritischer ten aanzien van goede doelen,” zei Marije van der Poel van Cendris. “Met deze kennis kunnen charitatieve instellingen hun voordeel doen door bijvoorbeeld donateurs goed te informeren over de bestedingen, en hen ook te betrekken bij de projecten die zij steunen.”

Goed gevoel

Voor een derde van de ondervraagden is het feit dat het ‘een goed gevoel geeft’ de belangrijkste reden om te doneren aan goede doelen. De populairste goede doelen zijn: KWF Kankerbestrijding, de Nederlandse Hartstichting, het Longfonds, de Nierstichting en het Nederlandse Rode Kruis.

Vanaf 1 mei 2011 is Michel Rudolphie algemeen directeur van KWF Kankerbestrijding. Zijn bruto jaarsalaris bedraagt 143.121 euro. Het jaarsalaris van directeur van de Nederlandse Hartstichting Hans Stam bedroeg in 2010 139.985 euro. Directeur van het Longfonds Michael Rutgers verdient 125.000 euro per jaar.

De directeur van de Nierstichting mag ieder jaar 115.200 euro bijschrijven. Tot besluit bedraagt het salaris van de directeur van het Nederlandse Rode Kruis 135.000 euro per jaar. De directeuren van de vijf meest populaire goede doelen verdienen gezamenlijk 658.306 euro.

Bron: Cendris.nl

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
44 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Hunting Wolf
Hunting Wolf
8 jaren geleden

We betalen met z,n allen al een vermogen om verzekerd te kunnen zijn, en eigenlijk is het in een “VERZORGINGSSTAAT” als wat Nederland is, van de zotte dat er vrijwilligers met een busje de staat op gaan, om de grove salarissen van de profiteurs der maatschappij, bij elkaar te scharrelen.DE OVERHEID HEEFT NAMELIJK DE VERANTWOORDING VOOR DE GEZONDHEID VAN MENSEN, IN ONZE VERZORGINGSSTAAT.Dat er anno 2013 nog gebedeld moet worden, is voor mij een grof schandaal.

henjoe
henjoe
8 jaren geleden

noem eens 1 goed doel waar daadwerkelijk het doneren van money heeft geholpen om uit de shit te komen.

Johnny bussink
Johnny bussink
8 jaren geleden

een goed doel zoals wij gewend zijn als zijnde goede doelen, is pas echt goed als deze makkelijk aan flarden te knallen of netter gezegt, te bereiken is. of neeeee wacht ff, blijf aan de lijn…… goeie doelen op dit vlak bestaan niet. het streven naar een echt goed doel, belangeloos en ter welzijn van anderen vraagt geen geld. hooguit inzet. geen collectant die van mij ook maar een cent krijgt. laat die gast mijn reis maar betalen om in het gebied waar de nood heerst de mensen te kunnen helpen

pietje bell
pietje bell
8 jaren geleden

[quote name=”Hunting Wolf”]We betalen met z,n allen al een vermogen om verzekerd te kunnen zijn, en eigenlijk is het in een “VERZORGINGSSTAAT” als wat Nederland is, van de zotte dat er vrijwilligers met een busje de staat op gaan, om de grove salarissen van de profiteurs der maatschappij, bij elkaar te scharrelen.DE OVERHEID HEEFT NAMELIJK DE VERANTWOORDING VOOR DE GEZONDHEID VAN MENSEN, IN ONZE VERZORGINGSSTAAT.Dat er anno 2013 nog gebedeld moet worden, is voor mij een grof schandaal.[/quote]
dus waarom moeten wij als burgers dan verzekerd zijn?

x

Check Also

Machocultuur zorgt ervoor dat we met z'n allen veel te lange werkdagen maken. Internetondernemer laat zien dat het anders kan

Veel te lange werkdagen als gevolg van machocultuur maken ons ziek. Internetondernemer laat zien dat het anders kan

We maken met z’n allen veel te ...

Een werkweek van 4 uur: hoe doe je dat? Deze fulltime internetondernemer laat het je zien

Een werkweek van 4 uur: hoe doe je dat? Deze fulltime internetondernemer laat het je zien

Een werkweek van 4 uur, dat zou ...

keijzer

Mona Keijzer: we hameren niet het virus kapot, maar wel vele andere zaken die ons altijd lief geweest zijn

Mensen die mij goed kennen of waar ...

europarlementariër

Europarlementariër doet dringende oproep: ‘Stop met dit experiment op mensen’

Weet u dat er dit jaar meer ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen en met een andere nieuwe domeinnaam/website terugkomen.

Blijf onafhankelijk! Weet ons altijd te vinden! Abonneer je nu gratis en vrijblijvend op ons telegramkanaal.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

44
0
We lezen graag je reactie!x