Het Complot

Grootste mediabedrijven zijn ’tegen transparantie en journalistiek’

Help door deze info met iederen die je kent op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

De grootste Amerikaanse mediabedrijven lobbyen in Washington tegen een initiatief van de regering-Obama voor meer transparantie over politieke uitgaven.

De eigenaars van de grootste namen in de journalistieke wereld zijn tegen een maatregel van de Federale Communicatie Commissie die omroeporganisaties verplicht informatie over politieke advertenties op internet te publiceren.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png

Dergelijke informatie is lastig te krijgen omdat de mediabedrijven niet over digitale kopieën beschikken. De FCC wil daar nu iets aan doen door de bedrijven te verplichten details over politieke advertenties op internet te publiceren. Het gaat daarbij onder meer om de identiteit van de koper en de prijs.

In de afgelopen maanden zijn bestuursleden van verschillende grote mediabedrijven afgereisd naar de FCC om te lobbyen tegen het initiatief. De FCC zal op 27 april aanstaande stemmen over het voorstel.

Onder de lobbyisten vinden we onder meer:

  • News Corp., eigenaar van The Wall Street Journal en Fox News;
  • Walt Disney, eigenaar van ABC News en ESPN;
  • NBC Universal, eigenaar van Comcast en NBC News;
  • Allbritton, eigenaar van verschillende televisiestations en Politico;
  • Gannett Broadcasting, eigenaar van USA Today;
  • Post-Newsweek Stations, de omroepdivsie van The Wasington Post Co.;
  • Belo Cos., eigenaar van 20 televisiestations;
  • Dispatch Broadcast Group, eigenaar van televisiestations in Ohio en Indiana;
  • Barrington Broadcasting Group, eigenaar van verschillende televisiestations;
  • The E.W. Scripps Co., eigenaar van televisiestations en kranten;
  • Hearst Television Inc., eigenaar van 29 televisiestations;
  • Raycom Media, eigenaar van verschillende televisiestations;
  • Schurz Communications, eigenaar van televisiestations en kranten

“De omroeporganisaties werken tegen transparantie en tegen journalistiek,” zei voorzitter van de FCC Julius Genachowski deze week voor de Nationale Omroepvereniging.

Vicepresident van Allbritton Jerald Fitz vergeleek de maatregel met de Sovjettijd. Bestuursleden van Walt Disney klaagden over de logistieke lasten die gepaard zouden gaan met het digitaliseren van de informatie.

Allbritton, NBC en Walt Disney reageerden niet op een verzoek om te reageren op de uitspraak van de voorzitter van de FCC dat ze ‘tegen transparantie en tegen journalistiek’ zijn. News Corp. weigerde commentaar te geven.

Advocaten uit Washington die Barrington Broadcasting, Belo, Cox, Dispatch, E.W. Scripps, Gannett, Hearst, Meredith Broadcasting, Post-Newsweek Stations, Raycom Media en Schurz Communications vertegenwoordigen lobbyden in februari en maart bij medewerkers van de FCC.

Bron: Rawstory.com

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vond je dit artikel interessant?
Deel het met anderen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

0 Reacties
Inline Reacties
Alle reacties zien
Back to top button
0
We lezen graag je reactie!x