
Erica Ritzema werkte 29 jaar in het kleuteronderwijs. Afgelopen schooljaar is zij gestopt omdat zij zich niet meer kon conformeren aan alles wat er van haar werd verlangd als leerkracht.
Ritzema stelt dat het kleuteronderwijs in een crisis verkeert. De kleuterperiode is een unieke levensfase waarin een kind al spelend de wereld om zich heen verkent.
Het onderwijs in de Nederlandse kleuterklas gaat volgens haar voorbij aan deze unieke fase. Er wordt tegenwoordig gewerkt met methoden die uitgaan van vooropgezette leerlijnen in plaats van het ontwikkelingsniveau van het kind.
Spelend leren
We zetten onze kleuters aan tweedimensionale werkbladen en proberen er onverantwoord vroeg letters en cijfers in te pompen. Het spelend leren is op de achtergrond geraakt.
De echte kleuterjuf signaleert met pijn in het hart het kwaliteitsverlies omdat zij ooit haar kleuters met een gerust hart op het niveau van een schoolkind overdroeg aan de leerkracht van groep 3.
Overal in ons land komen bewegingen op gang om deze ontwikkeling, die voorbijgaat aan de identiteit van de kleuter, een halt toe te roepen en om ervoor te zorgen dat kostbare kennis niet verloren zal gaan.
Opbrengstgericht
“Ik ben beland in een periode waarin kleuters de leerstof van groep 3 krijgen voorgeschoteld en de resultaten moeten worden geregistreerd in een observatiemodel dat is voortgekomen uit de orthopedagogiek, alsof er alleen nog maar kinderen met afwijkingen zouden bestaan,” licht Ritzema toe. “Kinderen zijn gereduceerd tot vaatjes, waarin ik dagelijks van bovenaf de opgelegde informatie moet stoppen en daarnaast dien ik onmiddellijk de korte termijn resultaten te registreren.”
“Alles draait om snelle winst, opbrengstgericht werken wordt dat genoemd, just for profit, not for people,” gaat ze verder. “Ik meen te werken aan het ontwikkelen van een maatschappij waarin mensen geen uiting meer zullen kunnen geven aan hun emoties en dit zal zich gaan openbaren in een explosieve toename van zelfmoordpogingen en een verharding van de maatschappij.”
Volgens Ritzema wordt de identiteit van de kleuter meer dan ontkend. De kleuter in Nederland heeft zijn identiteit verloren en mag helemaal geen echte kleuter meer zijn.
Bron: Wegwijs.in
Gerelateerd:
- Luister naar onze kinderen in plaats van een toets
- Scholen doden de creativiteit (video)
- Red het thuisonderwijs: kabinet bedreigt onderwijsvrijheid
- ‘Als niemand meer naar school gaat zou de samenleving intelligenter zijn’
- Wetenschapsprogramma’s ‘aangetast door verdomming’
nee kleuters moeten al zo snel mogelijk gehersenspoeld worden om deel te nemen aan de kapitalischische robot maatschappij…Kinderen worden ook steeds vroeger heel wijs en daar wordt natuurlijk meteen op ingespeeld.
Tis goed dat ze niet opgeeft, want dat maakte ik er van door het eerste stukje. (D8 namelijk hieruit, dat ze er niets tegen deed). Iig goed dat ze het aangeeft.. zal wel weer niets mee worden gedaan, want tja ze zullen haar vast overspannen verklaren, gek of andere gekke benamingen, triest dat de ouders het zelf niet eens inzien.. normaal vragen ouders toch aan hun kinderen wat ze op school hebben gedaan, tenminste zo ging het bij mij en klinkt ook wel logisch. Ik zou zelf ook wel willen weten, wat mijn kind geleerd heeft. (Nieuwschierig zijn we allemaal en laten we dat blijven, vragen blijven stellen. Kheb geen kinderen, maar denk uit logica na).
kleuters motten naar buiten in de modder spelen en met vieze handjes thuis komen en niet huilend naar huis komen omdat ze vieze handjes hebben,,,snap?
Ja, dit is bijna gelijk aan de voorgaande haat-op-school berichten. Ook hier heb ik te zeggen dat het bericht grotendeels berust is op meningen, en geen feiten. Bovendien kan het best zijn dat het in haar omgeving slecht is, maar om dan te generaliseren is simpelweg nogal dom.
Ik doe een lerarenopleiding, en daar wordt juist geleerd dat je de ruimte moet bieden voor inbreng van de leerling, en altijd een kwestie vanuit alle mogelijke ideeën en standpunten moet bekijken (bijvoorbeeld met de aflaten handel binnen het katholieke geloof)
Dit is natuurlijk een heel andere opleiding en een heel ander onderwerp, en ook ik kan niet zeggen dat zelfs deze opleiding in het hele land goed is.
Maar mijn punt is dat je simpelweg niet kan zeggen (even overdreven) : Het is kut, en iedereen vindt dat!
Dat laat ze namelijk wel zien d.m.v ”De echte kleuterjuf”, oh, dus als een kleuterjuf dat niet vindt is ze minder dan iemand die wel denkt dat alles slecht gaat tegenwoordig?