Biovoeding is toch voedzamer dan normale gewassen, zo blijkt uit de meest grootschalige studie tot nu toe. Biologisch geteelde gewassen bevatten aanzienlijk meer antioxidanten en minder resten van pesticiden.
De cijfers liegen er niet om: biologische gewassen bevatten ongeveer 17 procent meer antioxidanten, stoffen die weefsel en DNA beschermen tegen beschadiging. Voor sommige categorieën, zoals bijvoorbeeld flavonoïden, was het verschil nog veel groter: tot wel 69 procent.
Wie kiest voor een biologisch dieet krijgt volgens de wetenschappers gemiddeld 20 tot 40 procent meer antioxidanten binnen, wat gelijk staat aan 1 tot 2 extra porties fruit of groenten, maar dan zonder de extra calorieën.
Twee jaar geleden opperden onderzoekers van de Stanford-universiteit dat biologisch eten niet gezonder is, maar de nieuwe studie is veel grootschaliger en combineert de resultaten van liefst 343 onderzoeken. De vorige studie werd bovendien medegefinancierd door chemiereus Cargill.
Hoofdonderzoeker Carlo Leifert (foto) van de Universiteit van Newcastle: “We konden gebruikmaken van een veel grotere en kwalitatief betere waaier aan studies dan collega’s die eerdere vergelijkingen maakten.” De studie staat in het British Journal of Nutrition.
Biologische gewassen worden niet besproeid en maken daarom noodgedwongen meer stoffen aan om zich te verdedigen. Die stoffen zijn voor de mens juist goed in de strijd tegen hartaandoeningen en kankers. Normale gewassen bevatten drie tot vier keer vaker sporen van kunstmatige pesticiden.
Planten in de normale landbouw hebben toegang tot grote hoeveelheden kunstmatige stikstof, die wordt omgezet in koolhydraten en zetmeel. De plant groeit snel, maar de hoeveelheid antioxidanten blijft gelijk, waardoor de concentratie afneemt.
De wetenschappers zijn erg voorzichtig met hun conclusies. “We maken geen gezondheidsclaims, omdat we dat niet kunnen,” aldus Leifert. De studie toont alleen aan dat biovoeding meer stoffen bevat waarvan bekend is dat ze een gunstig effect hebben op onze gezondheid.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Britse minister ‘vergeet’ dat hij in de Bilderberg-stuurgroep zit
Europese Commissie komt met doodeng document. We mogen niet meer zelf denken
Ligt onder dit vliegveld een geheim concentratiekamp verborgen?
Het volgende grove schandaal vanuit Brussel: ‘En zo wordt de burger belazerd en onze economie kapotgemaakt’
Senator doet boekje open over nanotechnologie in coronaprik: ‘Dit is genocide’
Horrorwet in aantocht: ‘Koude rillingen lopen mij bij lezing van deze publicaties letterlijk over de rug’
Slowaakse premier Fico neergeschoten ‘na bezoek van WHO-baas Tedros’, toeval?
Niets is vast en alles is energie. Wetenschappers verklaren de vreemde kwantumwereld om ons heen
Chinese kinderen leren lezen met ogen dicht