Homepagina » Gezondheid » Light-frisdrank met aspartaam verhoogt het risico op beroerte en dementie. Lees hier wat wetenschappers erover zeggen
Light-frisdrank met aspartaam verhoogt het risico op beroerte en dementie. Lees hier wat wetenschappers erover zeggen

Light-frisdrank met aspartaam verhoogt het risico op beroerte en dementie. Lees hier wat wetenschappers erover zeggen

Mensen die iedere dag light-frisdrank consumeren hebben drie keer zoveel kans op dementie, zo blijkt uit een studie.

Als je frisdrank met kunstmatige zoetstoffen drinkt, loop je ook meer risico op een beroerte.

Gebleken is dat kunstmatige zoetstoffen ongewenste effecten hebben op de bloedvaten, waardoor ze beschadigen en verstopt raken.

Aspartaam

Wetenschappers van de Universiteit van Boston volgden zeven jaar lang de eetgewoonten van meer dan 4000 mensen.

Ze ontdekten dat mensen die tenminste één drankje met kunstmatige zoetstoffen per dag dronken, 2,9 keer meer kans op alzheimer en drie keer meer kans op een beroerte hadden.

Kunstmatige zoetstoffen als aspartaam (E951) en sacharine (E954) beschadigen de bloedvaten, met een hogere kans op een beroerte en dementie tot gevolg.

Water

Totdat we meer weten moeten mensen voorzichtig zijn met drankjes die kunstmatige zoetstoffen bevatten, aldus professor Rachel Johnson.

“We raden mensen aan om water of andere drankjes zonder toegevoegde zoetmakers te drinken,” voegde ze toe.

“Aangezien mensen vaak dranken met kunstmatige zoetstoffen nuttigen is het belangrijk om hier meer onderzoek naar te doen,” zei coauteur Matthew Pase.

Slechter geheugen

Hoewel er geen link werd gevonden tussen gesuikerde drankjes en de twee aandoeningen, zeggen de wetenschappers dat je die ook het beste kunt laten staan.

De onderzoekers associeerden de consumptie van suikerrijke drankjes, waaronder fruitsap, met een slechter geheugen en kleinere hersenvolumes.

De studie is verschenen in het tijdschrift Stroke.

[Natural News]
0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest
7 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Lucie
Lucie
2 jaren geleden

Waarom wordt hier niet ook vermeld dat een zoetje in je thee net zo schadelijk is?

marcel koningen
marcel koningen
2 jaren geleden

Er is heel veel contra berichtgeving afkomstig uit de winstgevende suiker industrie of andere chemische zoetstoffen die gaarne concurenten uitschakelen.Die zelfde industrie die heel lang stevia heeft tegen gehouden op de wereld markt.Dus gaarne een goed wetenschappelijk gecontroleerd artikel op niveau van de onderzoeken die voor toestemming gezorgd hebben omdat zij bewezen dat het niet schadelijk is.Ik ben benieuwt of u kennis in een fabriek gewerkt heeft die alleen stevia in zoetjes stopten of meerdere zoetstoffen?mvrg,Marcel

x

Check Also

verpleegster

Verpleegster luidt noodklok over vaccineren: ‘Dit is echt schokkend’

De Amerikaanse verpleegster Nicole Landers heeft heel ...

piloot

Piloot krijgt beroerte tijdens vlucht en sterft: is er een link met de prik?

Piloten krijgen het advies om na het ...

Waarom Pushmeldingen?

Facebook en Twitter censureren steeds meer. Het nieuws dat NineForNews brengt wordt steeds vaker door ze geblokkeerd.

Met pushmeldingen informeren we je rechtstreeks, zonder risico op deze censuur.

Waarom Telegram?

Overheidscorruptie wordt steeds erger. Websites en domeinen worden in beslag genomen, omdat de criminele regering geen tegengeluid duldt.

Ons Telegram kanaal staat los van onze websites. Daar krijg je een overzicht van onze berichten, ook als we 'ineens' verdwijnen en met een andere nieuwe domeinnaam/website terugkomen.

Blijf onafhankelijk! Weet ons altijd te vinden! Abonneer je nu gratis en vrijblijvend op ons telegramkanaal.

Stuur jouw ideeBedenk een idee, kreet of one-liner voor op onze producten.

Elke maand kiezen we de beste, leukste of meest originele inzending. En als dat jouw inzending is, win je een T-shirt met jouw idee erop!

7
0
We lezen graag je reactie!x