Homepagina » Buitenland » Onderwijsdeskundige: “Meeste huiswerk is volstrekt zinloos”
Onderwijsdeskundige: "Meeste huiswerk is volstrekt zinloos"

Onderwijsdeskundige: “Meeste huiswerk is volstrekt zinloos”

Door nieuwe maatregelen van de Britse onderwijsinspectie Ofsted moeten leerlingen ‘volstrekt zinloos’ huiswerk maken. Dat heeft een leraar en onderwijsexpert gezegd.

Tom Bennett schrijft in de Times Educational Supplement dat het meeste huiswerk dat leerkrachten aan hun leerlingen geven, compleet zinloos is. Zijn uitspraken worden tot dusver voornamelijk positief onthaald.

“Ik ben niet tegen huiswerk, het kan heel nuttig zijn, maar vaak moeten leerlingen gewoon wat antwoorden aanvinken zonder dat ze daarbij iets bijleren,” schrijft Bennett, die onlangs werd genomineerd voor een Global Teacher Prize. “Ik heb geen probleem met nuttig huiswerk dat de leerlingen uitdaagt, maar ik ben wel tegen een beroving van hun vrije tijd om aan bepaalde criteria of huiswerkquota te voldoen.”

Bennett deelde zijn mening met de wereld nadat de OESO bekend had gemaakt dat Britse leerlingen meer huiswerk krijgen dan hun Finse, Duitse, Zweedse en Oostenrijkse leeftijdsgenoten. In Polen, Ierland en Italië spenderen kinderen nog meer tijd aan huiswerk.

Britse kinderen lopen achter op leerlingen in Rusland, Singapore en Shanghai in China, die de meeste tijd kwijt zijn aan huiswerk.

[Independent]
+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
KLIK HIER en zeg NEE tegen een corona-vaccinatie d.m.v. T-shirts, sweaters, mokken, etc.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
  • Pascal schreef:

    Ik denk dat Huiswerk niet zo zeer het probleem is. Ik denk dat te veel verplichte vakken die niet de interesse hebben waardoor veel huiswerk ontstaat het probleem is.

    Als je iets wilt waar de interesse is moet je het daarbij houden maar veelal komen er verplichte vakken bij die geheel niets met de interesse van de student te maken heeft. Op die manier ontmoedig je ook de student en zijn echte interesse!!

    Wellicht gaat het nog dieper maar ik heb me daar nooit in verdiept.

    9 likes
    • Sunshine schreef:

      Amen Pascal, je slaat de spijker op z’n kop.
      Ik ben heel blij te zien dat er allerlei alternatieve manieren van scholing ontstaan waarin wordt gekeken waar de interesse en talenten van het kind liggen.

      Want terugkijkende op mijn eigen schoolperiode heb ik zo vaak gedacht: ‘waarom moet ik dit weten? Het interesseert me geen ruk!’ Ik zag het nut dan ook niet om tijd te besteden aan iets wat mij niet kon boeien. Vond het zonde van mijn tijd me daarmee bezig te houden.

      Ik stond dan ook te boek als iemand die niet wílde leren. Heck ik geloofde het zelf!
      Ben van middelzwaar onderwijs teruggegaan naar laag onderwijs omdat ik het middelzware zogenaamd ‘niet kon doen’.
      Nu, enige tijd na mijn verplichte schooljaren, doe ik met succes de ene HBO studie na de andere omdat ik nu kan leren wat ik wíl leren, wat mijn interesse heeft.

      Het oude scholingssysteem loopt zo achter bij de algehele, en mss wel voornamelijk geestelijke, ontwikkelingen, van tegenwoordig. Het is echt triest.

      1 likes
  • Hawks schreef:

    Ik citeer: ‘Britse kinderen lopen achter op leerlingen in Rusland, Singapore en Shanghai in China, die de meeste tijd kwijt zijn aan huiswerk.’.

    Huh? Dat betekent dan toch dat meer huiswerk geven ervoor zorgt dat ze minder achter zouden lopen in Britannie?

    4 likes
  • eNdEmiOn schreef:

    Er zijn tal van mogelijkheden om het leerproces te verbeteren maar je ziet er geen bal van terug op scholen.
    – Zo kun je bv dmv het gebruik van bepaalde frequenties (die vooral terugkomen in klassieke muziek) het brein stimuleren zaken veel beter op te nemen, erg handig bij het leren van een taal, de pimsleur methode toepassen op scholen zou ook een goede optie zijn voor taal.
    – Laatst een docu gezien waar ook van alles aan bod kwam omtrent leren. Daarvan is me bijgebleven dat er een apparaat was uitgevonden die dezelfde hersendelen stimuleert als er bij experts op bepaalde gebieden waardoor in een fractie van de tijd eenzelfde expertise niveau kon worden bereikt.

    Wat ook ontbreekt is het leren om te leren. Het enige dat op dit gebied wordt gedaan is wat huiswerkbegeleiding met misschien eens een lesje hoe je een samenvatting maakt. Maar bv een cursus zelfhypnose om tijdens het leren jezelf in een ontvankelijke staat te brengen en zo 10 makkelijker de stof tot je neemt lijkt totaal onbekend als een zeer handig stukje gereedschap om de leerling mee te geven. En zo’n methodes als Mega Memory (commercieel aangeboden door Kevin Trudeau) en speed reading van jongs af aan bij te brengen zou ook heel goed zijn.

    2 likes
  • Joris schreef:

    Moderne leraren geven als huiswerk op de ze de lessen moeten volgen op Youtube oid.
    Kun je pauzeren, of nog eens luisteren als je dat wilt.

    In de klas behandel je dan vragen en doe je de opgaven en kun je direct hulp vragen.
    Presentaties en discussies van leerlingen hebben dan ook meer tijd.

    Kortom: draai het om!

    1 likes
  • Jaap schreef:

    Er zou veel meer gebruik gemaakt moeten worden van Video Onderwijs via het Internet ter ondersteuning van het leerproces. Bijkomend voordeel is dan dat het voor een veel breder publiek toegankelijk gemaakt kan worden. Helaas zijn er geen prikkels in de onderwijswereld om hier voortvarend aan te gaan werken (eerder negatieve prikkels…)

    0 likes
    • henk schreef:

      Kijk eens op een hogeschool, daar gaat alles al via internet en als je dan iets niet snapt word je heen en weer gestuurd naar verschillende leraren voor een antwoord en ze weten het allemaal niet. Dat is helemaal niks.

      1 likes
  • VenusProject schreef:

    Huiswerk…. Als docent probeer ik zo veel mogelijk dit term te vermijden. Aangezien er enorm veel tijd verloren gaat in het lesprogramma vanwege veel puberale redenen maak ik altijd een deal et de klas. Klinkt cliché maar het werkt wel.

    Als een leerling inzet toont en er amper tijd wordt verspilt en zijn eigen huiswerk zelf kiest. Bijv door zelf de verbreding van het onderwerp op te zoeken.

    Dan geef ik inspiratie volle lessen die 2 the point zijn en waar je echt bezig bent op een leuke manier door verschil aan te bieden in vak didactiek en kies ik niet het huiswerk.

    Maar goed omgangskunde docenten zijn ook hele andere type docenten dan die van de pabo of nog erger andere vak docenten.

    Spelenderwijs leer je het meest en als je kan inspireren en raken dan zal een leerling zelf meer initiatief tonen die je wel moet belonen en natuurlijk zien.

    Daarnaast is het onderwijs verre van efficiënt geregeld. En worden er heel veel overbodige vakken gegeven op school en te weinig belangrijke vakken aangevuld. En is er ook te weinig bewegingsruimte voor zeer goede coaches en trainers die fantastische workshops kunnen aanbieden zodat leerlingen zelf kunnen kiezen wat ze willen volgen.

    0 likes
  • Axmann schreef:

    Het Amerikaanse multiple choice systeem is waardeloos! Hierdoor leren leerlingen hun antwoorden niet meer te beredeneren. Het is nu verworden tot een soort gokken.

    0 likes
  • x

    Check Also

    archeologen

    Archeologen doen ‘verbazingwekkende ontdekking’ bij Stonehenge: Grootste prehistorische monument ooit gevonden

    Archeologen hebben rond een oude nederzetting in ...

    professor

    ‘Professor Lockdown’ gefinancierd door vaccinmakers, onthult (verwijderde) docu

    Neil Ferguson, de professor die de Britse ...

    >