De Bosnische Zonnepiramide is ongeveer 32.000 jaar oud, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Het bouwwerk is geen heuvel zoals sceptici beweren, maar door mensen gemaakt.
Materiaal dat is verzameld bij de ingangen van pas ontdekte tunnels onder de piramide is onderworpen aan koolstofdatering.
“Analyse van de stalagmieten in de nieuwe tunnels heeft aangetoond dat ze 26.200 jaar oud zijn,” zei dr. Semir Osmanagic, ontdekker van het piramidecomplex.
Dezelfde cultuur
“Dat betekent dat deze ingangen en tunnels, die tot voor kort aan het oog werden onttrokken, een lange geschiedenis achter de rug hebben,” voegde hij toe.
Als je de tijd die nodig is voor de vorming van stalagmieten daarbij optelt, kom je uit op ongeveer 32.000 jaar, aldus Osmanagic.
“Dit is precies hoe oud de Bosnische Zonnepiramide en ondergrondse tunnels zijn,” zei hij tegen de krant Dnevni Avaz. “Ze maken deel uit van dezelfde cultuur.”
Druk gewerkt
De Bosnische piramides trekken ieder jaar duizenden mensen uit 160 landen. Gemiddeld blijven mensen ongeveer een week.
Tussen maart en november worden de meeste gasten verwelkomd, maar ook in de wintermaanden blijven de toeristen komen.
Dit jaar wordt er weer druk gewerkt rond de piramides. Zo verrichten vrijwilligers opgravingen bij de oostkant van de Zonnepiramide.
Foto: cosic4/Wikimedia Commons
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Worden we aardig geboren?
Australische basisschool: over 10 jaar hebben leerlingen een microchip in hun brein
Oud-NOS-directeur haalt uit naar Kaag: ‘D66-religie bij het vuilnis zetten’
Kennedy: in geen miljoen jaar zou ik een griepprik nemen en dit is waarom
Vastgelopen containerschip Suezkanaal: ‘Dit was een geheime operatie tegen de globalisten’
Kijk: ‘Absoluut legendarische speech’ van premier Fico: hij geeft de NAVO, EU en Soros er flink van langs
‘Buitensporige aanval’: niet te geloven wat ze met deze Australische journalisten hebben gedaan
Tweede Kamer rolde rode loper uit voor president Zelensky, dit is waarom FVD daar als enige partij niet aan meedeed
De waarheid over de 3 donkerste jaren onder Rutte wordt onder het tapijt geschoven, maar er is hoop