Pepsi gaat de light-varianten van cola in de Verenigde Staten vervangen. Amerikanen drinken nu nog aspartaam in hun Diet Pepsi, maar na de zomer wordt dat sucralose, ook wel bekend als Splenda.
De reden voor de wijziging is de sterke terugloop in de verkoop van light-frisdranken. Volgens Pepsi heeft aspartaam een slechte naam gekregen en is dat de belangrijkste reden van de dalende populariteit.
Ook concurrent en marktleider Coca-Cola verkoopt minder cola met zoetstoffen, hoewel dat bedrijf geen plannen heeft om te stoppen met aspartaam. In de afgelopen drie maanden werd alleen al 20 procent minder verkocht.
Diabetes
De nationale gezondheidsdienst stelt dat aspartaam veilig is, maar Amerikaanse consumenten denken daar anders over. Sucralose heeft geen last van een negatief imago. De wijziging wordt alleen in de VS doorgevoerd en niet in andere landen.
Onderzoekers van het Israëlische Weizmann Instituut zeiden vorig jaar dat zoetjes, lightproducten en caloriearme drankjes sneller leiden tot stofwisselingsafwijkingen, waaronder diabetes. Dit bleek uit onderzoek van het blad Nature na testen bij mensen en muizen. De kans op diabetes wordt vergroot doordat de zogenaamde lightproducten meer suiker aanmaken in het bloed.
[HLN]
Kijk: Rutte sprak in 2008 nog over een ‘CO2-hype’
Kritiek op open brief van honderden wetenschappers: ‘Van Dissel is toch corrupt, vanwaar de ophef over een feit?’
Panama Papers: Plannetje van George Soros en de CIA om Poetin zwart te maken mislukt
“Giftige amalgaamvullingen moeten wereldwijd verboden worden”
De zeven zuilen van het wereldbeeld: Waarom buitenaards leven een ver-van-je-bed-show is
Opgelet: emulgatoren in margarine en ijs gelinkt aan ziekte van Crohn en andere ontstekingsziekten
Bilderbergconferentie 2015: waar criminelen zich onder ministers begeven
Scheepswrak ‘bevat legendarische zonnesteen’
Voormalig OMT-lid vindt het ‘misdadig’ dat De Andere Krant op de markt blijft