Mensen die bij de pomp Euro 95 tanken, krijgen sinds enkele weken E10-benzine (tot voor kort E5) in hun tank. Deze brandstof bestaat voor 90 procent uit benzine en voor 10 procent uit bio-ethanol.
In de mainstream media komen allerlei ‘experts’ voorbij die beweren dat de nieuwe brandstof beter is voor het milieu en alleen maar voordelen heeft.
De overheid claimt dat bio-ethanol helpt bij het behalen van de klimaatdoelstellingen.
Maar is dat ook zo?
Niet waar
“Niet wetenschappers, maar politici hebben ooit besloten dat biobrandstoffen duurzaam zijn,” reageerde directeur van het opleidingsinstituut Toegepaste Natuurwetenschappen van Fontys Hogescholen in Eindhoven Maarten van Andel.
“Ze hadden ook kunnen besluiten dat appels voortaan omhoog vallen,” vervolgde hij. “Daarmee is het nog niet waar.”
Van Andel wijst erop dat bij de verbranding van een liter bio-ethanol ongeveer 1,5 kilogram CO2 vrijkomt.
Vijf procent
Een boom doet er meer dan een maand over om die hoeveelheid vast te leggen.
“Dat staat in geen enkele verhouding tot elkaar,” stelt Van Andel.
Als je alle op aarde geteelde gewassen in biobrandstof om zou zetten, zou je in slechts vijf procent van de wereldwijde energiebehoefte voorzien, licht hij toe.
Slechter
De milieudeskundige noemt het ‘immoreel’ om gewassen te gebruiken om auto’s te laten rijden.
E10 is zelfs slechter dan E5, concludeert hij.
Directeur Goldman Sachs verlaat ‘moreel bankroete’ zakenbank
Operatie Denver, Elenin, NASA en Desinformatie
Prof. Capel luidt noodklok: ‘De booster is bloedlink’
IJslandse president: ‘Wij verkozen mensenrechten boven banken’ (video)
“Graftombe met kruis gevonden op Mars”
Bewoonbare planeten komen steeds dichterbij
Studie: coronavaccin van Pfizer komt in lever terecht en wordt omgezet in DNA
Westerse mens wordt steeds dommer: nieuwe benadering wenselijk
Verontrustende trend: in Australië, waar bijna iedereen gevaccineerd is, piekt de sterfte