In Nederland drinken mensen al decennialang veel melk omdat ze ervan uitgaan dat dit goed is voor de botten.
“Wij hebben in ons onderzoek geen bewijs gevonden dat extra melk drinken het risico op botbreuken vermindert,” zegt Fernando Rivadeneira van het Erasmus MC.
Zijn onderzoeksteam heeft de rol onderzocht van 15 risicofactoren waarvan wordt gedacht dat ze een risico op botbreuken met zich meebrengen, waaronder calciumgehalte.
Botdichtheid
Uit het onderzoek bleek dat alleen de botdichtheid een duidelijk effect had op het risico op botbreuken.
Geen van de andere algemeen geaccepteerde risicofactoren die getest werden – zoals reuma, vitamine D-gehalte, calciumconsumptie uit zuivel en bloedsuikerspiegel – had een grote invloed op het risico.
“We hebben geen bewijs gevonden van een beschermend effect van langdurige consumptie van calcium uit zuivel op het risico op botbreuken,” zei Rivadeneira.
Geen effect
“Extra veel melk drinken heeft geen effect,” benadrukte hij.
Volgens Rivadeneira zijn beweging, zonlicht en uitgebalanceerde voeding waarschijnlijk belangrijker bij het verminderen van het risico op botbreuken dan vitamine D-supplementen en veel melk drinken.
Het onderzoek is gepubliceerd in The BMJ.
Uit eerder onderzoek in het tijdschrift Neurology bleek dat halfvolle melk het risico op parkinson verhoogt.
Boekentip: Melk de witte sloper
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Honing gaat alle schadelijke bacteriën te lijf
Nieuw DNA-onderzoek mysterieuze uitgerekte schedels verandert de geschiedenis
Zo wordt ons coronabeleid gemaakt: ‘verzin maar wat argumenten’ om mensen onder de duim te houden
Virusexpert over het ‘angstaanjagende’ coronavirus: ‘Dit is oorlog’
Meisje (8) kreeg 60 epileptische aanvallen per dag tot ze dit illegale middel probeerde
Ze hebben als een ordinaire kruimeldief verstoppertje zitten spelen met data uit het verleden. Zo wordt er enorm gesjoemeld door het KNMI
Kuipers krijgt veeg uit de pan: ‘Dit is niets anders dan volksverlakkerij, om niet te zeggen: oplichterij’
Deze Nederlandse media zijn verbonden aan een zeer schimmige organisatie die nu wordt ontmaskerd
Niet meer dansen met Janssen: ‘Schandalige en onnodige aanscherping van de coronamaatregelen’