Iedereen mag straks nog maar 100 kilometer per uur op de snelweg rijden. De maatregel moet helpen om de stikstofcrisis op te lossen. Maar wat zal het effect zijn van deze maatregel? Want dat werd er niet bij gezegd.
Een politicus beweerde op televisie dat de maatregel vier procent zou schelen op de uitstoot van het verkeer.
Ingenieur Theo Wolters heeft het nagerekend en komt uit op 3,75 procent. Lijkt dus te kloppen.
0,225 procent
“Alleen: het autoverkeer veroorzaakt maar zes procent van de uitstoot,” merkt hij op.
“Het effect van de maatregel is dus maar zes procent keer 3,75 procent = 0,225 procent!” zegt hij.
En dat is voor 24 uur per dag naar 100 kilometer per uur, terwijl de huidige maatregel alleen overdag van kracht is.
De uiteindelijke winst valt dus nog lager uit.
Nihil
“Er kan gerust gezegd worden dat het effect van de maatregelen nihil en in ieder geval niet aantoonbaar is,” aldus Wolters.
Sterker nog: als het aantal auto’s met 0,5 procent per jaar blijft toenemen, zoals nu het geval is, dan heeft de maatregel over een half jaar al geen effect meer, merkt hij op.
Zo goed als niks
De Telegraaf schreef daarnaast dat uit cijfers waar het kabinet mee heeft gerekend blijkt dat de verlaging van de maximumsnelheid zorgt voor slechts 0,07 procent minder stikstofneerslag.
Dat is zo goed als niks.
De Jonge: Dus je wilt geen ‘foetusvaccin’? Dan heb je pech
Het geheim van gedachtekracht – deel 5 – Ben jij al onbewust bekwaam?
Leven in voorspoed, wat betekent dat? – Channeling 19-07-2022
De CIA bestudeerde het effect van ruimtestormen op paranormale vermogens. Dit is de uitkomst
Eén van de belangrijkste wetenschappers ter wereld: “Meeste kankeronderzoek berust op fraude”
Wéér vliegtuig van de radar verdwenen: vlucht AirAsia naar Singapore vermist
De zeven subniveaus van de steden van licht
Stenen van Stonehenge hebben bijzondere muzikale eigenschappen
‘Totaal gescript en in scène gezet’ debat: Non-binaire Bram noemde Baudet eerder ‘nazi’