De kunstmatige zoetstof aspartaam wordt gevonden in veel verschillende zoete lightproducten zoals bijvoorbeeld frisdranken. Sinds de introductie van de zoetstof begin jaren tachtig circuleren er negatieve berichten rondom de effecten op de gezondheid. Aspartaam wordt in de Europese Unie en de Verenigde Staten toegelaten en veilig geacht.
Bij de afbraak van aspartaam in het lichaam ontstaat ook een geringe hoeveelheid methanol, dat eerst geoxideerd wordt tot formaldehyde en vervolgens tot mierenzuur. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de combinatie van blootstelling aan methanol en vrije radicalen in het lichaam het proces van geprogrammeerde celdood in gang kan zetten.
Indiase onderzoekers hebben wetenschappelijk bewijs geleverd dat aspartaam giftig is. Als gevolg van aspartaam ontstaan in het brein meer vrije radicalen en kunnen hersencellen afsterven, zo concluderen wetenschappers van de Universiteit van Madras. Ze voegen toe dat de consumptie van de zoetstof op de lange termijn invloed kan hebben op de hersenfuncties. Dit zou te wijten zijn aan het afbraakproduct methanol.
Tijdens het onderzoek kregen ratten voedsel met aspartaam toegediend, waarna de wetenschappers het hersengebied van de proefdieren bestudeerden. Er werden speciale WAG/Rij-ratten gebruikt omdat ze methanol op dezelfde manier afbreken als mensen.
Blootstelling aan aspartaam bleek te resulteren in een aanzienlijke verhoging van de aanmaak van vrije radicalen, deeltjes die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid omdat ze DNA en celmembranen kunnen vernietigen. De Indiase wetenschappers stelden vast dat aspartaam op celniveau schadelijk is.
Het is duidelijk dat blootstelling aan aspartaam op de lange termijn kan leiden tot het afsterven van hersencellen, schrijven Iyaswamy Ashok en Rathinasamy Sheeladevi in het tijdschrift Redox Biology. De kunstmatige zoetstof werkt mogelijk ook als een chemische stressor. Na de consumptie van aspartaam produceert het lichaam namelijk corticosteroïden, hormonen die versterkt worden afgegeven bij stress.
De onderzoekers pleiten voor meer studies naar aspartaam zodat de werking van de kunstmatige zoetstof beter kan worden begrepen. Ze vinden ook dat de media over de resultaten van dit soort wetenschappelijke onderzoeken moeten berichten, omdat aspartaam vrij verkrijgbaar is in apotheken en supermarkten en op grote schaal wordt geconsumeerd door diabetici en jonge mensen die willen afvallen.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Frankrijk, Groot-Brittannië en Amerika zitten achter gifgasaanvallen in Syrië. Functionaris haalt uit
Psycholoog 2 jaar geschorst omdat hij waarschuwt voor Great Reset en World Economic Forum
Hoogleraar: ‘De grootste opgave voor het nieuwe kabinet is het temmen van de Deep State’
‘D66 heeft zelf niet door hoe erg ze de plank misslaat met dit filmpje’
Magdalena Dzambo in indringende speech: ‘Ik voel me verkracht door de overheid’
“Massale volksopstand”: Nieuwe demonstratie van Break the System gaat Binnenhof blokkeren
Witte bol achtervolgt boot langs Zweedse kust (video)
Baudet stelt VVD-Kamerlid vraag over onlogische covidregels, krijgt tot 5 keer toe geen antwoord
Hoofdverpleegster Nikki spreekt zich uit: ‘In 32 jaar nog nooit zoiets meegemaakt’