Mensen die lightdranken consumeren hebben drie keer zoveel buikvet als mensen die deze dranken niet drinken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek in het Journal of the American Geriatrics Society.
“Deze studie laat zien dat er een verband is tussen het gebruik van lightdranken en een grote toename van de buikomvang, wat het risico op aandoeningen vergroot,” zei Sharon Fowler van de Universiteit van Texas. De auteurs adviseren dan ook om het gebruik van dranken met kunstmatige zoetstoffen binnen de perken te houden.
Mensen die dagelijks lightdranken consumeren zagen hun buikomvang tijdens het onderzoek toenemen met gemiddeld acht centimeter. De toename van het buikvet kan leiden tot cardiovasculaire ziekten, ontstekingen en diabetes type 2.
Voor het onderzoek werden 749 Amerikanen van 65 jaar en ouder geselecteerd. Aan het begin van het onderzoek werd hun middelomtrek, lengte, gewicht en consumptie van lightdranken in kaart gebracht.
De wetenschappers zijn ervan overtuigd dat frisdranken zonder of met weinig calorieën schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Suikervrije frisdranken bevatten zoetstoffen die de dranken in vergelijking met suiker 200 tot 600 keer zoeter maken.
Kunstmatige zoetstoffen zetten ons lichaam op een dwaalspoor en verzwakken de link tussen zoetigheid en calorieën in ons brein. Dat zorgt ervoor dat het lichaamsvet en het verlangen naar zoetigheid toenemen, aldus hoofdonderzoeker dr. Helen Hazuda van de Universiteit van Texas.
[Wiley]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Ondertussen in Zweden: ‘Het voelt soms alsof corona überhaupt niet bestaat’
Politieagent: ‘Ik kan het niet meer met mijn geweten verenigen hoe we met burgers om moeten gaan’
Zo kun je de 12 ergste hormoonverstorende stoffen eenvoudig vermijden
‘Het oog van God’: Foto van indrukwekkende wolkenformatie boven Kazachstan gaat viraal
Volt wil een Verenigde Staten van Europa: ‘Knettergek’
Immer betrouwbare en onbevooroordeelde NOS komt met filmpje over complotten. Dit is de waarheid over de waarheid over de waarheid
Als onderbouwing voor 2G-coronapas gebruikte De Jonge studie die daar nooit voor bedoeld is: ‘Dit is misleiding’
Groep coronakritische artsen komt met 18 alternatieve kankerbehandelingen die WERKEN
Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk mogelijk schuldig aan oorlogsmisdaden. Wie staan er op de geheime lijst?