Mensen met darmaandoeningen zoals de ziekte van Crohn kunnen gebaat zijn bij – of zelfs genezen door – het eten van veel ‘goede’ vetten, zoals kokosolie en cacaoboter.
Deze vetten veranderen de bacteriën in de darmen (het microbioom), wat een aantal vervelende verschijnselen van Crohn vermindert, zoals zwelling, krampen en diarree.
Onderzoekers van de Amerikaanse Case Western Reserve University ontdekten dat de vetten de bacteriesoorten die met Crohn verband houden met ongeveer 30 procent verminderen.
Heilzame werking
De goede vetten die ze hebben getest zijn plantaardig. Omdat deze vetten ontsteking tegengaan, kunnen ze ook bij andere ontstekingsziekten in de darmen een heilzame werking hebben.
Dit in tegenstelling tot de verzadigde vetten uit dierlijke voeding, zeggen de onderzoekers.
Opmerkelijk
“De vondst is opmerkelijk, omdat het betekent dat iemand met de ziekte van Crohn een gunstige invloed kan uitoefenen op zijn darmbacteriën en ontsteking, door in zijn dieet alleen maar over te stappen op andere vetten,” zegt hoofdonderzoeker Alexander Rodriguez-Palacio.
“Patiënten hoeven alleen maar ‘slechte’ vetten door ‘goede’ te vervangen, en een normale hoeveelheid te eten,” voegt hij toe.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






VIDEO: De man die Area 51 linkte aan vliegende schotels
Opzienbarende ontwikkelingen in Florida: wordt het biowapen straks VERBODEN?
Astronomen verkennen voor het eerst ander zonnestelsel
Ernstige bijwerkingen coronavaccin Pfizer leiden tot onderzoek
‘Het kartel stort voor onze ogen in elkaar. Het politieke systeem is aan het einde van haar Latijn’
Kaag stevig aangepakt: ‘Wat een treurigheid, wat een leegheid’
Grote twijfel over echtheid stikstofbrief uit Brussel: ‘Dit verhaal stinkt aan alle kanten’
“Mensen kwamen van een andere planeet naar de aarde”
40 procent meer doden na coronavaccinatie: ‘Dit moet zeer zorgvuldig worden onderzocht’