Afgelopen jaar was er veel te doen rond de aangekondigde spitsheffing in de trein, die inmiddels van de baan is. Er kwam veel kritiek op deze zogeheten spitsheffing.
‘Klimaatticket’
NS-baas Wouter Koolmees (D66) zei dat de spoorwegen kijken naar een andere oplossing om treinreizen betaalbaarder te maken. Zelf vindt hij het ‘klimaatticket’ een goed idee. Met zo’n ticket kunnen mensen buiten de spits onbeperkt reizen voor een lagere prijs.
Groenlinks-PvdA en D66 hadden het klimaatticket opgenomen in hun verkiezingsprogramma’s.
Eerder zei oud-minister Koolmees dat ‘iedereen de rekening betaalt’ als de spitsheffing er niet zou komen.
Voor tonnen in de boeken
Iedereen, behalve hijzelf.
Koolmees staat voor tonnen in de boeken, blijkt uit het NS-jaarverslag 2022. Het vast overeengekomen bruto jaarsalaris inclusief vakantiegeld van de leden van de raad van bestuur van de NS in 2022 was als volgt:
Ongelooflijk.
We vragen ons af waarom het treinkaartje zo duur is⤵️ pic.twitter.com/fb0KhKRWat— Gerda de Mol (@001Mooli) January 5, 2024
President-directeur Wouter Koolmees zou normaal gesproken bijna 5 ton per jaar krijgen, de overige directeuren ruim 4 ton. Door een loonmatiging is de raad van bestuur tijdelijk met 10 procent gekort.
De vaste jaarbeloning voor de gehele raad van bestuur bedroeg op 31 december 2022 ruim 2,1 miljoen euro.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Sign of the Times: Buitenaardse energie (video)
Kunstmatige zoetstoffen zetten je lichaam op een dwaalspoor
Verontwaardiging over nóg strengere stikstofeisen: ‘Zijn we helemaal gek geworden?’
‘Euro-Titanic heeft te weinig reddingsboten’ (video)
Ze zei dat ze als kind werd meegenomen aan boord van een buitenaards schip. Deze grote krant steunt haar nu als congreslid
World Economic Forum distantieert zich van vacature voor ‘lekkere blonde wijven’
VIDEO: “Fox News is gevaarlijker dan ISIS”
Vloot onbekende objecten boven Mekka (video)
De maan is ook hol